افزایش قیمت جهانی نفت، قبل از مذاکرات نفتی ایران و عراق

قیمت جهانی نفت با زمزمه برگزاری مذاکرات نفتی ایران و عراق بعد از توافق نفتی دیروز میان روسیه، قطر، عربستان و ونزوئلا برای کاهش میزان تولید، روز چهارشنبه رونق یافت.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از لندن اعلام کرد، قبل از اینکه امروز وزیران نفت ایران و عراق بر سر کاهش میزان تولید خود مذاکره کنند، قیمت این محصول ظهر امروز در بازار لندن رشد قابل توجهی یافت به گونه ای که نفت برنت دریای شمال در این بازار برای تحویل در ماه آوریل (فروردین-اردیبهشت) با ۱،۰۲ دلار افزایش به ۳۳، ۲۰ دلار در هر بشکه رسید.
قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز برای تحویل در ماه مارس (اسفند -فروردین) در این بازار با ۶۴ سنت افزایش به ۲۹،۶۸ دلار رسید.
این خبرگزاری عامل افزایش قیمت نفت بازار لندن و به تبع آن در بازارهای جهانی را انتشار خبر مذاکره وزیران نفت ایران و عراق در تهران و نیز توافق چهار قدرت نفتی دیگر جهان از جمله عربستان سعودی، قطر، روسیه و ونزوئلا اعلام کرد.
براساس این گزارش، قیمت جهانی نفت طی چند ماه اخیر با ورود ایران به بازار انرژی جهان پس از رفع تحریم های اقتصادی ناشی از اجرای برجام همچنان تحت فشار بود.
به ویژه اینکه تلاش های عربستان سعودی برای مدیریت یک هژمونی رقابتی علیه ایران در کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نیز موجب می شد قیمت همواره روند نزولی را در بازار های جهانی طی کند.
با این وجود، ادامه روند صعودی این قیمت بستگی به نوع توافقی خواهد داشت که مقامات نفتی ایران و عراق در تهران به آن دست خواهند یافت چرا که نشانه های وجود دارد مبنی بر اینکه عراق نیز می خواهد در همکاری با ایران تولید یک میلیون بشکه در روز سال گذشته را پایان دهد و امسال از میزان آن بکاهد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.