گاردین:عربستان بزرگترین مشتری تسلیحاتی انگلیس

روزنامه گاردین روز سه شنبه در گزارشی بیان داشت به رغم جنایت های عربستان سعودی در جریان جنگ یمن و نقض گسترده حقوق بشر در این کشور، انگلیس در طول پنج سال گذشته بزرگترین صادرکننده سلاح به ریاض بوده است.

روزنامه گاردین نوشت: بر اساس گزارش مرکز بین المللی تحقیقاتی صلح استکهلم موسوم به «سیپری»، انتقال اسلحه به خاورمیانه در طول پنج سال گذشته به شدت افزایش داشته، به طوری که تنها واردات عربستان سعودی در سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ میلادی ۲۷۵درصد نسبت به سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ میلادی افزایش نشان می دهد. 
این روزنامه با بیان اینکه مجموع واردات اسلحه از سوی کشورهای واقع در منطقه خاورمیانه ۶۱ درصد افزایش داشته است، افزود: این درحالی است که واردات اسلحه از سوی اتحادیه اروپا در همان بازه زمانی ۴۱درصد کاهش داشته است.
گاردین نوشت: در طول پنج سال گذشته انگلیس بیشترین مقدار سلاح را نسبت به سایر کشورها به عربستان سعودی فروخته است؛ اگرچه عربستان بزرگترین بازار تسلیحاتی برای آمریکا نیز به شمار می آید.
این روزنامه انگلیسی افزود: تخمین زده می شود که شرکت های انگلیسی از سال ۲۰۱۰ میلادی تا سال گذشته میلادی دست کم ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون پوند سلاح به عربستان فروخته اند و از زمانی که بمباران یمن آغاز شده یکصد مجوز صادرات فروش اسلحه به عربستان، صادر شده است. 
گاردین به نقل از «پیتر وزمن» یک محقق موسسه «سیپری» نوشت: ائتلاف کشورهای عربی به رهبری عربستان از تسلیحات آمریکایی – اروپایی برای جنگ در یمن استفاده می کنند و به رغم کاهش قیمت نفت همچنان انتظار می رود که جریان انتقال اسلحه بر اساس قراردادهایی که طی پنج سال گذشته منعقد شده است به خاورمیانه ادامه پیدا کند.
این روزنامه افزود: بر اساس گزارش یاد شده عربستان سعودی پس از هندوستان دومین وارد کننده اسلحه در دنیا به شمار می رود. 
گاردین با بیان اینکه سایر کشورهای منطقه نیز شاهد افزایش واردات سلاح بوده اند، نوشت: واردات اسلحه از سوی قطر در همان بازه زمانی ۲۷۹ درصد، امارات متحده ۳۵ درصد و مصر ۳۵ درصد افزایش داشته است.
این روزنامه افزود: این درحالی است که واردات اسلحه از سوی ایران به دلیل تحریم ها به میزان بسیار کمی صورت گرفته است.
گاردین نوشت: البته انتظار می رود که تهران پس از برداشته شدن تحریم ها واردات سلاح را از سر بگیرد.
به نوشته گاردین، واردات اسلحه در آسیا نیز به شدت افزایش داشته است به طوریکه واردات ویتنام در طول پنج سال گذشته ۶۹۹ درصد افزایش داشته است.
این روزنامه افزود: صادرات اسلحه چین نیز ۸۸ درصد افزایش نشان می دهد و پاکستان اصلی ترین بازار خرید اسلحه از این کشور است.
گاردین نوشت: گزارش سیپری مدعی است که آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و آلمان بزرگترین صادر کنندگان اسلحه دنیا هستند.
 
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.