کشورهای ثروتمند بیش از یک میلیارد دز واکسن مازاد دارند

بلمبرگ خبر داد که کشورهای ثروتمند جهان بیش از یک میلیارد دز واکسن کرونا را احتکار کرده اند.

شبکه خبری بلومبرگ با وجود هشدارهای مکرر سازمان جهانی بهداشت درباره احتکار واکسن کرونا نوشت: کشورهای ثروتمند یک میلیاردو دویست هزار دز واکسن اضافی ذخیره دارند که بیشتر از نیاز آنها است.

بلومبرگ افزود: کشورهای ثروتمند می توانند حدود ۸۰ درصد از جمعیت بالای ۱۲ سال خود را واکسینه کرده و حتی برنامه های تزریق دز تقویتی واکسن را ادامه دهند و در عین حال مقادیر هنگفتی را برای توزیع در جهان در اختیار دارند.

کشورهای ثروتمند با فشار فزاینده برای انتقال ذخایر مازاد واکسن خود به کشورهایی با درامد پایین مواجه اند و این در حالیست که یک تحقیق جدید نشان می دهد که آنها احتمالا تا پایان سال جاری میلادی حدود یک میلیارد و دویست هزار دز مازاد در اختیار دارند.

ذخایر هنگفت واکسن در کشورهای ثروتمند

تحقیقات شرکت ایرفینیتی مستقر در لندن نشان می دهدآمریکا، انگلیس، کشورهای اروپایی و برخی دیگر از کشورها ضمن واکسینه کردن ۸۰ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال و ارائه برنامه دز تقویتی واکسن کرونا همچنان ذخایر هنگفتی از واکسن  را در اختیار دارند که می توانند آنها را در بین کشورهای نیازمند جهان توزیع کنند.

این کشورها تاکنون چندان به تعهدات خود برای توزیع واکسن بین کشورهای فقیرتر عمل نکرده اند و برخی از آنها تزریق واکسن تقویتی را برای مقابله با سویه دلتای کرونا آغاز کرده اند. مدافعان سلامت نگران آن هستند که روند کند واکسیناسیون در جهان دوران همه گیری را طولانی تر کرده و نگرانی های جدیدی را درباره ظهور سویه های جدید کرونا ایجاد کند. برخی از آنها خواستار شفافیت بیشتر و توافقات بیشتر بین دولت ها و شرکت های تولید کننده واکسن هستند.

یک تحقیقات مستقل درباره نحوه واکنش بین المللی به کووید-۱۹ نیز که اوایل سال جاری انجام شد از کشورهای با درامد بالا می خواهد بیش از دو میلیارد دز واکسن را تا اواسط سال ۲۰۲۲ به کشورهای فقیر بدهند. از بین بیش از یک میلیارد دز واکسنی که گروه هفت و اتحادیه اروپا برای کمک به کشورهای فقیر متعهد شده اند تاکنون کمتر از ۱۵ درصد آنها بین این کشورها توزیع شده اند.

طبق براورد شرکت ایرفینینی، تولید جهانی واکسن به شکل یکنواختی در حال افزایش است اما بعید به نظر می رسد که روند توزیع نیز با همین سرعت پیش برود. تولید واکسن می تواند تا پایان سال میلادی جاری به ۱۲ میلیارد دز واکسن برسد که از جمله شامل شات های واکسن تولیدی در چین است. این میزان بیشتر از تقریبا ۱۱میلیارد دز واکسن مورد نیاز در جهان است.

تحقیقات نشان می دهد که کشورهای غربی حدود ۵۰۰ میلیون دز واکسن در اختیار دارند که همین امروز می توانند آن را توزیع کنند و برخی از آنها تاکنون کمک شده اند و این تعداد می تواند تا اواسط سال ۲۰۲۲ به حدود ۲.۲ میلیون دز واکسن افزایش یابد.

کاستی‌های سبد کوواکس در تامین واکسن کرونا برای کشورها با درآمد پایین

بسیاری از کشورهای فقیرتر به سبد کوواکس متکی هستند که برنامه سازمان جهانی بهداشت برای کمک به توزیع عادلانه واکسن است اما این برنامه نیز کاستی هایی دارد. تدروس آدهانوم دبیر کل سازمان جهانی بهداشت گفته است طرح های تزریق واکسن تقویتی کرونا در کشورهای ثروتمند می تواند تا زمان توزیع دز اول و دوم واکسن در سایر کشورها به تعویق بیفتد.

در آمریکا طرح جو بایدن برای تزریق واکسن تقویتی کرونا با مخالفت هایی از سوی مقامات بهداشتی در سازمان غذا و داروی این کشور و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها مواجه شده است. به گفته آنها تزریق دز سوم کمتر مورد حمایت علمی است.

مقامات بهداشتی اتحادیه اروپا نیز گفته اند که دز تقویتی هنوز نیاز نیست زیرا دزهای فعلی کفایت می کند.

کرونا در جهان تاکنون ۲۲۲ میلیون و ۶۱۹ هزار و ۲ نفر را مبتلا کرده که از این تعداد بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جان خود را از دست داده اند.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.