کارت دیجیتال داخلی واکسن چیست؟

کشور ما هم بعد از اینکه توانست تعداد افراد واکسینه شده کامل را به میزان قابل‌ قبولی برساند، تصمیم به صدور کارت دیجیتال واکسن گرفت. اکنون صدور کارت دیجیتال واکسن برای سفر به خارج از کشور فراهم شده و به‌ زودی کارت داخلی هم آماده عرضه می‌شود.

با شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، ازجمله ایران، محدودیت‌های بسیاری از سوی دولت‌ها اعمال شد. اگرچه هدف این محدودیت‌ها کنترل گسترش بیماری و حفظ جان مردم بود، اما مشکلات بسیاری برای مردم ایجاد کرد.

بسیاری از کسب‌وکارها به ناگزیر تعطیل یا محدود شدند و امور روزمره مردم، مانند کارهای اداری با اختلال مواجه شد. در مواقعی که شاهد اوج‌گیری بیماری بودیم، حتی ترددهای بین‌شهری ممنوع یا محدود شد.

این وضعیت ادامه داشت تا اینکه به‌تدریج واکسن‌ها مجوز استفاده اضطراری دریافت کردند و روند واکسیناسیون آغاز شد. دولت‌ها هم برای اینکه بتوانند از این محدودیت‌ها بکاهند، به فکر صدور مجوز، ازجمله گذرنامه واکسیناسیون و کارت بین‌المللی واکسن برای افرادی افتادند که واکسینه شده بودند.

کشور ما هم بعد از اینکه توانست تعداد افراد واکسینه شده کامل را به میزان قابل‌قبولی برساند، تصمیم به صدور کارت دیجیتال واکسن گرفت. اکنون صدور کارت دیجیتال واکسن برای سفر به خارج از کشور فراهم شده و به‌زودی کارت داخلی هم آماده عرضه می‌شود.

کیوآر کد برای دسترسی به کارت

علی شریفی‌زارچی، سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در گفت‌وگو با همشهری در مورد فرایند صدور کارت دیجیتال برای کسانی که طی ۲هفته آینده قصد سفر به خارج از کشور را دارند، می‌گوید: «آن دسته از افرادی که هر دو دوز را تزریق کرده‌اند، پس از مراجعه به سایت vcr.salamat.gov.ir اطلاعات شخصی خود را که شامل کدملی، شماره موبایل(سیم‌کارت باید به نام متقاضی باشد)، نام و نام‌خانوادگی و شماره گذرنامه است، ثبت و تأیید کنند.»

به‌ گفته شریفی‌زارچی «آنها پس از این کار یک پیامک دریافت می‌کنند که آدرس شماره کارت برای آنها ارسال شده است. اگر افراد روی این لینک کلیک کنند، یک صفحه برای آنها نمایش داده می‌شود که درواقع همان کارت واکسن دیجیتال است.» اطلاعات کارت دیجیتال واکسن شامل اطلاعات هویتی افراد و اطلاعات واکسن تزریق شده(نوع واکسن، تولیدکننده واکسن، تاریخ تزریق نوبت اول و نوبت دوم و کشور تزریق‌کننده، یعنی ایران) است.

شریفی‌زارچی با اشاره به اینکه این کارت همچنین دارای یک «کیوآر کد» است، ادامه می‌دهد: «هر کس کیوآر کد را با گوشی خود اسکن کند، همان صفحه(کارت دیجیتال) روی گوشی او نمایش داده می‌شود.»

دسترسی سریع به کارت

همچنین این امکان فراهم شده است که متقاضیان با کلیک کردن روی دکمه پی‌دی‌اف، نسخه‌ای از کارت دیجیتال واکسن را به‌صورت فایل پی‌دی‌اف در اختیار داشته باشند. سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت مزیت فایل پی‌دی‌اف را دسترسی سریع به کارت می‌داند؛ چراکه در گیت‌های بررسی گذرنامه، مأمور مربوطه می‌تواند کیوآر کد را از همین فایل پی‌دی‌اف اسکن کند تا به صفحه اصلی کارت دسترسی داشته باشد؛ بنابراین، امکان جعل کارت دیجیتال واکسن وجود ندارد.

شریفی‌زارچی با اشاره به اینکه این کارت به زبان انگلیسی است، می‌گوید: «به این ترتیب فرایند صحت‌سنجی از سوی مأموران گذرنامه گیت‌های خارجی به سرعت طی می‌شود و مأمور متوجه می‌شود که کارت از طرف وزارت بهداشت ایران صادر شده است.»

محدودیت‌ها رفع می‌شود؟

سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در مورد رفع محدودیت‌های درون‌شهری با صدور کارت دیجیتال داخلی می‌گوید: «قوانین مرتبط با رفع محدودیت‌های درون‌شهری و برون‌شهری به‌زودی اطلاع‌رسانی می‌شود. این موضوع بر‌عهده ستاد ملی کروناست و قانونگذاری و تصمیم‌گیری در مورد شرایط و نحوه استفاده از کارت دیجیتال واکسن داخلی از سوی این ستاد صورت می‌گیرد و اجرای فنی آن هم بر‌عهده مرکز مدیریت فناوری اطلاعات وزارت بهداشت است.»

صدور کارت داخلی تا چند روز دیگر

با این حال، ضرورت کارتی مشابه کارت دیجیتال بین‌المللی برای کاربردهای داخلی هم احساس می‌شود. درصورتی که چنین کارتی برای استفاده شهروندان عرضه شود، می‌تواند بسیاری از محدودیت‌های داخلی را حذف کند یا حداقل کاهش دهد. شریفی‌زارچی در این مورد می‌گوید: «ما زیرساخت‌های فنی برای صدور کارت دیجیتال داخلی واکسن را فراهم کرده‌ایم که تا چند روز دیگر از این کارت رونمایی خواهد شد.»

شریفی‌زارچی با اشاره به اینکه ما همین الان هم می‌توانیم کارت فارسی را صادر کنیم، می‌گوید: «چند مورد مرتبط با پشتیبانی فنی باقی مانده که در حال توسعه آن هستیم؛ مثلا بعضی افراد در مراجعه به مراکز واکسیناسیون، به هر دلیلی مانند قطعی برق، نامشان در یک لیست کاغذی ثبت شده که در حال برطرف کردن چنین مواردی هستیم.»

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.