زاینده‌رود جان گرفت

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان از افزایش خروجی سد زاینده رود از بامداد امروز پنجم فروردین برای توزیع آب نوبت دوم آبیاری کشت کشاورزان شرق اصفهان خبر داد.

مهران زینلیان با اعلام خبر بازگشایی دریچه‌های سد زاینده‌رود از بامداد امروز جمعه پنجم فروردین ماه، اظهار داشت: با توجه به اینکه از روز‌های قبل آب در بستر رودخانه جریان داشته، پیش بینی می‌کنیم آب زاینده‌رود امشب به شهر اصفهان برسد.

وی ذخیره کنونی زاینده رود را ۲۹۷ میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: ورودی به سد هم اکنون ۸۰ متر مکعب بر ثانیه و خروجی از آن ۳۰ مترمکعب بر ثانیه است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان با بیان اینکه خروجی سد به صورت پلکانی و به مدت ۱۰ روز برای نوبت دوم آبیاری کشت کشاورزان شرق اصفهان افزایش می‌یابد، افزود: خروجی سد از دو روز پیش از ۱۲ مترمکعب به ۲۰ مترمکعب رسید و امروز ۳۰ مترمکعب بر ثانیه است و در روز‌های آینده این حجم افزایش می‌یابد.

همچنین حسن ساسانی مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان شب گذشته اعلام کرد خروجی آب از سد زاینده رود از بامداد امروز پنجم فروردین ماه به صورت پلکانی افزایش می‌یابد و به مدت ۱۰ روز برای نوبت دوم آبیاری کشت کشاورزان شرق اصفهان جاری می‌شود.

زینلیان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان پیش از این نیز گفته بود که پس از اتمام توزیع آب برای کشت کشاورزان شرق اصفهان، طبق توافقی که بین اعضای صنف و جهاد کشاورزی شده و به تأیید شرکت آب منطقه‌ای اصفهان رسیده و استاندار آن را تصویب کرده است، برای باغات غرب اصفهان آب توزیع خواهد شد.

۱۲ بهمن ماه سال جاری به مدت ۱۰ روز دریچه‌های سد زاینده رود برای نوبت اول کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان باز شد. کشت کشاورزان شرق اصفهان امسال گندم و گلرنگ است و حدود ۳۰ درصد از اراضی این منطقه زیرکشت رفت.

سد قوسی زاینده رود با ظرفیت اسمی یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون مترمکعب به عنوان یکی از اصلی‌ترین سد‌های مرکز کشور و تأمین کننده آب آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و صنعت سال ۱۳۴۹ به بهره‌برداری رسید.

این سد در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.