تیم‌های احتمالی سیدهای چهارگانه قرعه‌کشی جام جهانی ۲۰۲۲/ تیم ملی ایران در سید سوم

بررسی وضعیت فعلی تیم‌های راه یافته به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و تیم‌هایی که هنوز شانس صعود دارند، می‌توان وضعیت سید بندی قرعه‌کشی را پیش‌بینی کرد.

با توجه به اینکه قرار گرفتن در سید اول تا چهارم قرعه‌کشی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بر اساس رنکینگ فیفاست، باید تا روز پنجشنبه که رنکینگ فیفا به صورت رسمی اعلام می‌شود، صبر کرد اما با جایگاه فعلی تیم‌ها، می‌توان حدس زد که کدام تیم‌ها در سید یک تا چهار قرعه‌کشی جام جهانی قرار می‌گیرند.

با توجه به میزبانی قطر، این تیم در سید اول و گروه A جام جهانی حضور خواهد داشت که هم اکنون در رتبه ۵۲ رنکینگ فیفاست. از همین‌ رو تیم‌های اول تا هفتم رنکینگ فیفا (در صورت صعود) هفت تیم بعدی برای قرار گرفتن در سید اول هستند.

در حال حاضر بلژیک صدرنشین رنکینگ فیفاست که احتمال از دست رفتن این جایگاه و سپردن آن به برزیل که در رده دوم است را دارد، چرا که برزیل با توجه به رسمی بودن مسابقاتش در انتخابی جام جهانی می‌تواند امتیازهای بیشتری نسبت به بلژیک بگیرد که بازی دوستانه در برنامه‌اش دارد. با این حال اگر جایگاه ۱۰ تیم برتر دنیا تغییر نکند، در شرایط کنونی بلژیک، برزیل، فرانسه، آرژانتین، انگلیس به ترتیب تیم‌های اول تا پنجمی هستند که به همراه قطر در سید یک قرعه‌کشی جام جهانی قرار می‌گیرند.

ایتالیا که در رتبه ششم رنکینگ فیفاست، با توجه به شکست مقابل مقدونیه شمالی از راهیابی به جام جهانی بازماند و به این ترتیب تیم‌های هفتم و هشتم رنکینگ فیفا دو تیم دیگر در سید یک قرعه‌کشی جام جهانی هستند. به این ترتیب اسپانیا و پرتغال (در صورت برتری مقابل مقدونیه شمالی و صعود به جام جهانی) در سید یک قرار خواهند گرفت، اما اگر پرتغال هم به سرنوشت ایتالیا دچار شود و مقابل مقدونیه شمالی شکست بخورد و نتواند به جام جهانی صعود کند، دانمارک به عنوان تیم نهم رنکینگ فیفا، آخرین تیمی است که در سید یک قرار خواهد گرفت.

با فرض صعود پرتغال به جام جهانی و قرار گرفتن این تیم در سید یک، تیم‌های سید دوم را رنکینگ نهم تا شانزدهم فیفا تشکیل خواهند داد. دانمارک، هلند و آلمان تیم‌های نهم تا یازدهم هستند که صعودشان به جام جهانی قطعی شده و در سید دوم خواهند بود. مکزیک و آمریکا که دو بازی تا پایان دیدارهای انتخابی جام جهانی خواهند داشت و شانس بالایی برای صعود دارند، با حضور در رتبه دوازدهم و سیزدهم دیگر تیم‌هایی هستند که در سید دوم قرار می‌گیرند و در ادامه، سوئیس، کرواسی و اروگوئه که تیم‌های رده چهاردهم تا شانزدهم هستند و تا این لحظه صعودشان قطعی شده، دیگر تیم‌های سید دوم هستند. این ترکیب در شرایطی تغییر خواهد کرد که پرتغال، مکزیک و آمریکا نتوانند به جام جهانی صعود کنند که روی کاغذ رقم خوردن چنین احتمالی، سخت خواهد بود.

با فرض حضور تیم‌های اول تا شانزدهم رنکینگ فیفا در سید اول و دوم، تیم‌های سید سوم را تیم‌های رتبه هفدهم به بعد تشکیل خواهند داد که در این میان تعدادی از آنها شانس ۵۰ درصدی برای صعود به جام جهانی دارند. سوئد به عنوان تیم هفدهم رنکینگ فیفا باید به مصاف لهستان برود که هم اکنون در رده بیست‌ونهم رنکنیگ فیفاست. اگر سوئد موفق شود به جام جهانی صعود کند، به طور قطع در سید سوم قرار خواهد داشت و حتی این شانس را دارد با عدم صعود یکی از تیم‌های پرتغال، مکزیک و آمریکا به سید دوم هم برسد. یک بدشانسی سراغ ولز آمده که با پیروزی مقابل اتریش، از شانس‌های صعود به جام جهانی است اما حتی در صورت صعود مجبور است که در سید چهارم قرار بگیرد. چرا که دیدار بعدی ولز با برنده دیدار اسکاتلند و اوکراین خواهد بود که با توجه به جنگ میان اوکراین و روسیه، این دیدار به تعویق افتاده و طبق اعلام فیفا برنده این دیدار و همچنین دو پلی‌آف بین قاره‌ای، در سید چهارم قرعه‌کشی خواهند بود.

به این ترتیب، پس از سوئد، این سنگال رده نوزدهمی خواهد بود که می‌تواند با عبور از مصر در پلی‌آف، در سید سوم قرار بگیرد. تیم بیستم و بیست‌ویکم رنکینگ فیفا، کلمبیا و پرو هستند که شانس صعود مستقیم را از دست داده‌اند و در صورت راهیابی یکی از آنها به پلی‌آف بین قاره‌ای نیز، در سید چهارم قرار می‌گیرند. به این ترتیب در صورت حضور احتمالی سوئد و سنگال در جام جهانی و قرار گرفتن آنها در سید سوم، ژاپن، ایران و صربستان تیم‌های بعدی هستند که به ترتیب جایگاه در رنکینگ فیفا در سید سوم قرار می‌گیرند و احتمال کمی برای تغییر سید آنها وجود دارد.

مراکش در رده بیست‌وپنجم رنکینگ دنیا، با پیروزی مقابل جمهوری کنگو و صعود به جام جهانی، تیم بعدی در سید سوم قرعه‌کشی خواهد بود. کره جنوبی که پس از پیروزی مقابل ایران فعلاً به رتبه بیست‌وهفتم دنیا رسیده دیگر تیم حاضر در سید سوم خواهد بود. اگر لهستان رده بیست‌ونهمی بتواند از سد سوئد عبور کند، جای این تیم را در سید سوم می‌گیرد که بازهم یک تیم باید در سید سوم قرار بگیرد و نیجریه که با سقوط اتریش و جمهوری چک به رده سی‌ام رسیده با پیروزی احتمالی مقابل غنا آخرین تیم سید سوم خواهد بود.

اگر دیدار مصر رده سی و چهارمی با سنگال به سود مصر به پایان برسد و سنگال از راهیابی به جام جهانی باز بماند، کانادا و حتی مصر نیز این شانس را خواهد داشت که در سید سوم قرار بگیرند. با این حال، در صورت رقم خوردن این اتفاقات و صعود کانادا و مصر به جام جهانی، می‌توان گفت یکی از آنها در سید سوم و دیگری در سید چهارم قرار می‌گیرد.

در سید چهارم هم به جز حضور احتمالی کانادا یا مصر، سه تیم صعود کننده از پلی‌آف قاره‌ای و بین قاره‌ای (ولز – برنده دیدار اسکاتلند – اوکراین، پلی‌آف آمریکای جنوبی – آسیا و پلی‌آف کونکاکاف – اقیانوسیه)، نیز در این سید قرار می‌گیرند. همچنین عربستان رده پنجاه‌وسومی و اکوادور رده پنجاه‌وهفتمی که صعودشان قطعی شده، در سید چهارم حضور خواهند داشت و باید دید دو تیم دیگر که آنها نیز احتمالاً از پلی‌آف آفریقا به جام جهانی می‌رسند، کدام تیم‌ها خواهند بود.

با این حال، پس از مشخص شدن تمام تیم‌های صعود کننده به جام جهانی و اعلام رنکینگ فیفا، تکلیف تیم‌های سید یک تا چهار قرعه‌کشی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر اعلام خواهد شد.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.