چگونه می‌توان خودرو وارد کرد؟

بر اساس آخرین مصوبه قانونگذار، چگونه می‌توان خودرو وارد کرد؟

شورای نگهبان در آخرین روزهای سال گذشته، مصوبه بودجه‌ای نمایندگان را در مورد واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، به مجلس بازگرداند. اما آنها یک روز بعد با تغییراتی دوباره آن را به این نهاد نظارتی بازگرداند.

شروط جدید برای واردات خودرو

بر اساس آخرین مصوبه مجلس شروطی برای واردات خودرو در نظر گرفته شده است، این شروط عبارتند از:

– تعیین ضوابط واردات خودرو و روش تأمین ارز از سوی دولت

-تعیین سقف ۲۵ هزار یورو برای قیمت خودرو وارداتی سواری

-حجم موتور کمتر از ۲ هزار و ۵۰۰ سی سی

-آسیب نرسیدن به تولید داخلی و بازار ارز با تشخیص دولت

-ایجاد شرایط رقابت.

در واقع در سال ۱۴۰۱، تنها در صورتی می‌توان خودرو وارد کرد که این پنج شرط رعایت شود.

چقدر خودرو وارد می‌شود؟

اخیر وزیر صمت اعلام کرده است که آزادسازی واردات خودرو در پایان اردیبهشت سال جاری، به میزان یک تا دو میلیارد دلار است. با این بودجه وعده ورود ۷۰ هزار خودروی سواری وزیر عملی می‌شود؟

رضا فاطمی امین، وزیر صمت از آزادسازی این موضوع در پایان اردیبهشت سال آینده خبر داده و گفته به میزان یک تا ٢ میلیارد دلار خودرو وارد کشور می‌شود. از طرف دیگر در بودجه سال آینده، پیش‌بینی شده که ۷۰ هزار دستگاه خودرو وارد شود. آیا با این مبلغ می‌توان ۷۰ هزار خودروی سواری وارد کرد؟

اگر مبنای قیمت ارز وارداتی خودرو دلار بازار آزاد باشد ایران می‌تواند خودروهایی وارد کند که در بازار جهانی بین ۱۹۰۰ تا ۷۶۰۰ دلار قیمت داشته باشد. این عدد با این فرض است که هیچ هزینه‌ای برای عوارض ورودی و گمرک و هزینه‌های واردات به قیمت نهایی خودرو اضافه نشود.

اگر مبنا قیمت دلار بازار آزاد (حدود ۲۶ هزار تومان) باشد باید گفت ایران انتخاب چندانی ندارد. چون ارزانترین خودروهای بازار جهانی حداقل از قیمت ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار شروع می‌شود.

ارزان‌ترین خودروی تولید سال ۲۰۲۱ در سطح جهان، در کمترین حالت، حدود ۱۳ هزار و ۲۰۰ دلار قیمت دارد و با دلار ۲۶ هزار تومانی، قیمت آن حدود ۳۴۰ میلیون تومان قیمت دارد.

بر این اساس یا ایران انتخاب چندانی ندارد یا اینکه نمی‌تواند ۷۰ هزار خودرو وارد کند.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.