برگزاری جام جهانی هر ۲سال یک بار؟

رئیس فدراسیون جهانی فوتبال در کنگره امروز فیفا تأکید کرد این نهاد به این نتیجه رسیده که برگزاری مسابقات جام جهانی هر ۲ سال یک بار شدنی است.

شست خبری پاسخگوی سئوالات رسانه‌ها بود که در ادامه مشروح این نشست خبری را خواهید خواند:

آیا جام جهانی فوتبال به صورت ۲ سال یکبار برگزار خواهد شد؟

می‌خواهم یک چیز را روشن کنم. فیفا پیشنهادی برای برگزاری هر دو سال یک بار جام جهانی نکرده است. در کنگره قبلی از ما خواسته شد امکان‌سنجی برگزاری جام جهانی به صورت دوسالانه را مورد بررسی قرار دهیم و فیفا این کار را انجام داد و به این نتیجه رسید که این کار امکان‌پذیر است و پیامد‌ها و اثرات مشخصی هم خواهد داشت.

اکنون در مرحله جدیدی از رایزنی، بحث و گفتگو در این خصوص هستیم که در این مرحله سعی می‌کنیم به توافقات و سازش‌هایی با فدراسیون‌های عضو، لیگ‌ها و بازیکنان دست پیدا کنیم. ما با هم کار خواهیم کرد تا مناظره‌ای در این خصوص داشته باشیم و راه‌حلی را پیدا کنیم که برای همه مناسب‌تر باشد تا همه بتوانند از آن بهره ببرند. البته هر بازخورد هم مهم است.

فیفا چه نقشی در پایان یافتن جنگ میان ۲ کشور اوکراین و روسیه خواهد داشت؟

رئیس فدراسیون جهانی فوتبال در بخش دیگری از صحبت‌هایش همچنین به جنگ بین دو کشور روسیه و اوکراین و دیگر درگیری‌هایی که در جهان در حال وقوع است اشاره کرد و اطمینان داد که با پایان یافتن این جنگ‌ها، فوتبال می‌تواند سهم کوچک خود را در بازسازی روابط بین کشور‌های درگیر ایفا کند.

ما در اوکراین و در هر جای دنیا که به فیفا و فوتبال نیاز باشد، در خط مقدم خواهیم بود. جام جهانی قبلی که سال ۲۰۱۸ در روسیه برگزار شد، یک موفقیت ورزشی و تجاری بود، اما متأسفیم که میراث فیفا منجر به یک صلح پایدار نشد.

فکر می‌کنید میراث جام‌جهانی قطر چه خواهد بود؟

اینفانتینو: میراث جام جهانی قطر می‌تواند نزدیک شدن مردم و دنیای اعراب و خاورمیانه به یک‌دیگر باشد. درست است که ارزش‌های متفاوتی در اینجا حاکم است، اما مردم می‌توانند به قطر و کشور‌های اطراف بیایند و از فوتبال و زیبایی‌های آن و فرهنگ و تاریخ خاورمیانه لذت ببرند. این جام جهانی از نظر زمانی در فصل خوبی برگزار می‌شود چرا که تیم‌ها در پایان یک فصل خسته‌کننده به جام جهانی نمی‌آیند و در بهترین شرایط بدنی به قطر می‌آیند.

با توجه به برگزاری جام جهانی در دسامبر و نوامبر ۲۰۲۲، جام جهانی باشگاه‌ها به زمان دیگری موکول می‌شود؟

اینفانتینو: قاعدتا بازی‌ها با ۲۴ تیم و در زمان دیگری برگزار خواهد شد. البته که می‌دانم تقویم بازی‌ها پر است، ولی این هم تورنمنتی از فیفا است و باید برای آن زمانی خالی شود.

گابریل مارکوتی روزنامه‌نگار معروف ESPN سئوال بعدی را در مورد حذف روسیه از جام جهانی پرسید که با صحبت‌های اینفانتینو مبنی بر نزدیکی ملت‌ها به یک‌دیگر به واسطه فوتبال در تضاد بود؟

اینفانتینو: من رئیس فیفا هستم و به کشور‌های زیادی سفر کردم و می‌دانم که این توپ روی میز می‌تواند خوشحالی بچه‌های زیادی را رقم بزند. موارد زیادی وجود داشته که اختلاف سیاسی با فوتبال برطرف شده، اما وقتی می‌بینید مردم زیادی اذیت شده‌اند باید تصمیمی گرفت و نباید متوهم و خوش‌خیال بود.

میزبانی روسیه و قطر در زمان روسای قبلی فیفا به آن‌ها اعطا شد که بعد‌ها اسنادی از فساد آن‌ها منتشر شد. چگونه میزبانی آن‌ها مورد تایید شما قرار گرفت؟

اینفانتینو: به هرحال وقتی من رئیس شدم میزبانی آن‌ها تایید شده بود و سعی کردیم بهترین جام‌های جهانی برگزار شود. باید نگاهمان به آینده باشد. این توپ جام جهانی برای همه است و همه دنیا باید از بازی کردن با آن لذت ببرند.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.