رمزگشایی از تصویر جنجالی محل مذاکرات

روز گذشته تصویری از جمع‌آوری چادر خبرنگاران منتشر شد که حرف‌ و حدیث‌هایی را درباره ارتباط این اتفاق با مذاکرات احیای برجام به دنبال داشت.

به نقل از ایرنا، یک منبع اتحادیه اروپا گفت که جمع‌آوری چادر خبرنگاران در مقابل هتل محل مذاکرات وین ارتباطی به روند گفت‌ وگوها ندارد.

این منبع اروپایی افزود که این اقدام به دلیل صرفه‌جویی مالی از سوی اتریش به عنوان کشور میزبان صورت گرفته است.

روز گذشته (پنجشنبه) تصویری از جمع‌آوری چادر خبرنگاران منتشر شد و حرف‌ و حدیث‌هایی را درباره ارتباط این تحول با مذاکرات وین به دنبال داشت.

«اشتفنی لیختن‌اشتاین» خبرنگار نشریه فارن‌پالیسی در توئیتی نوشت: آیا قرار است مذاکرات وین ظرف چند روز، چند هفته دیگر به پایان برسد؟ خوب، متأسفم به شما اطلاع دهم که آنها شروع به جمع آوری چادر خبرنگاران مقابل هتل کوبورگ کرده‌اند.

او در توئیت دیگری این‌طور به گمانه زنی‌ها پاسخ داد: به نظر می‌رسد احتمالاً مدتی طول می‌کشد تا مذاکره کنندگان برجام به وین بازگردند. در این بین، میزبانان اتریشی می‌خواهند مراقب بودجه خود باشند.

برخی دیگر از خبرنگاران تصویر جمع‌آوری چادر را در شبکه‌های اجتماعی منتشر و گمانه‌زنی‌هایی را درباره روند مذاکرات مطرح کردند.

منبع اروپایی گفت: این تحول ربطی به مذاکرات ندارد و فقط به دلایل مالی از سوی دولت میزبان است.

چادر خبرنگاران با وسعتی در حدود ۵۰۰ متر مربع، هم زمان با آغاز دور هفتم مذاکرات وین  در آذر ماه ۱۴۰۰ توسط یک شرکت اتریشی علم شد. هزینه برپایی و نگهداری آن در حدود ۱۵ هزار پوند در روز گزارش شده که از سوی دولت اتریش تامین شده است.

البته این اولین باری نیست که تحولات مرتبط با چادر خبرنگاران باعث گمانه زنی درباره روند مذاکرات شده است. پیش از آغاز دوره تنفس مذاکرات، اقداماتی نظیر نصب پروژکتور و تشدید تدابیر امنیتی گمانه زنی‌هایی را درباره احتمال برگزاری نشست وزرا برای جمع‌بندی گفت‌ وگوها مطرح کرده بود.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دست‌یابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دست یابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که تحریم ها به صورت حداکثری رفع شود و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.