برکناری دو فرمانده ارتش اوکراین به اتهام خیانت

زلسنکی از برکناری دو فرمانده نائوموف آندری اولهوویچ رئیس اداره امنیت داخلی سرویس امنیتی اوکراین و کریوروچکو اولکساندروویچ رئیس دفتر سرویس امنیتی اوکراین به اتهام خیانت خبر داد.

به نقل از ایرنا، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد، دو فرمانده ارتش این کشور را به اتهام خیانت به اوکراین برکنار کرد.

سی ان ان گزارش داد، وی پنجشنبه شب در پیام ویدئویی که در رسانه‌های اجتماعی پخش شد گفت: امروز یک تصمیم دیگر در ارتباط با ضد قهرمانان گرفته شد. اکنون من وقت برخورد با تمام خائنان را ندارم، اما به تدریج همه آن‌ها مجازات خواهند شد.

این دو فرمانده نائوموف آندری اولهوویچ رئیس اداره امنیت داخلی سرویس امنیتی اوکراین و کریوروچکو اولکساندروویچ رئیس دفتر سرویس امنیتی اوکراین در منطقه خرسون هستند که از سمت خود برکنار شده‌اند.

روسیه در صدد انجام حملات شدید در دونباس  

رئیس جمهور اوکراین همچنین مدعی شد که روسیه در صدد انجام حملات شدید در منطقه دونباس است.

زلنسکی توضیح داد: نیروهای روسیه در دونباس، ماریوپل و خارکف، در حال جمع آوری منابع برای انجام یک حمله شدید هستند. ما دفاع خواهیم کرد و همه تلاش خود را برای متوقف کردن آن‌ها و پاک‌سازی سرزمین اوکراین از جنایت‌های آن‌ها انجام خواهیم داد.

وی افزود: نبردهایی در پیش خواهند بود. ما هنوز باید مسیر بسیار دشواری را طی کنیم تا به خواسته‌های خود برسیم.

رئیس جمهور اوکراین در عین حال درخواست از جامعه جهانی برای داشتن تانک، هواپیما و سیستم‌های توپخانه‌ای را حق این کشور اعلام کرد.

منطقه ماریوپل که بخشی از دونتسک محسوب می‌شود، اکنون در محاصره نیروهای روسیه قرار دارد و درگیری‌ها در این منطقه شدید گزارش می‌شود.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد روز جمعه یک کریدور بشردوستانه از شهر محاصره شده ماریوپل به زاپوریژیا ایجاد خواهد کرد.

وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرده است که از صبح روز پنجشنبه در شهر بندری ماریوپل اوکراین که در محاصره قرار گرفته است، آتش‌بس برقرار می‌کند تا امکان تخلیه غیرنظامیان فراهم شود.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: برای موفقیت این عملیات بشردوستانه پیشنهاد می‌شود که این اقدام با مشارکت مستقیم کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ انجام شود.

این اعلامیه به دنبال دو تلاش ناموفق برای تخلیه غیرنظامیان از ماریوپل است. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تخمین زده است که ۲۰۰ هزار نفر در تلاش برای فرار از این شهر هستند.

مقامات اوکراینی اعلام کرده‌اند، تاکنون ۲ هزار نفر در شهر ماریوپل کشته شده‌اند و تنها در یک حمله موشکی روسیه به یک سالن تئاتر ۳۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. اما روسیه حمله به غیر نظامیان و زیرساخت‌های غیر نظامی را رد کرده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن نیز در ۲۴ فوریه (۵ اسفند) آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و نیز واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.