جزئیات برگزاری کلاس‌های حضوری دانشگاه‌ها و ثبت‌نام خوابگاه‌ها

جزئیات برگزاری کلاس‌های حضوری دانشگاه‌ها و ثبت‌نام خوابگاه‌ها اعلام شد.

پس از حدود دو سال که به دلیل شیوع ویروس کرونا کلاس‌های دانشگاه‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شد، وزارت علوم تصمیم گرفته تا از 14 فروردین ماه کلاس‌ها حضوری برگزار شود.

در این زمینه دانشگاه‌های مختلف نحوه برگزاری کلاس‌های حضوری و همچنین چگونگی ثبت‌نام خوابگاه‌ها را در سایت دانشگاه منتشر کرده‌اند.

برقراری تسهیلات ویژه برای کلاس‌های حضوری

قاسم عمو عابدینی معاون آموزشی وزیر علوم نیز درباره حضوری شدن کلاس‌های دانشگاه‌ها گفت: براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در شهریورماه گذشته مقرر شد که کلاس‌های دانشگاه‌ها حضوری برگزار شود، قرار شد دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری از مهر گذشته و دوره‌های کارشناسی از آبان ماه گذشته به صورت حضوری برگزار شود اما با موج جدید کرونا رو به رو شدیم که به همین دلیل فعالیت حضوری دانشگاه‌ها تا بهمن‌ماه به تعویق افتاد اما دوباره در آن زمان کرونا اوج گرفت و با توجه به اهمیت سلامت دانشجویان و اساتید، فعالیت حضوری کلاس‌ها به ۱۴ فروردین موکول شد.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: برای از سرگیری آموزش حضوری، تسهیلات ویژه‌ای برای دانشجویان در نظر گرفته شده است تا شرایط حضور در کلاس‌های درس برای همه دانشجویان فراهم شود، از جمله اینکه امکان حذف و اضافه برای دانشجویانی که به هر دلیلی امکان حضور ندارند، فراهم باشد.

وی افزود: همچنین شرایطی فراهم می‌شود که دانشجویانی که در واحدهای خودگردان هستند، در صورت نیاز بتوانند از واحدهای دیگر دانشگاه یا به صورت مهمان در تک‌درس در شهرهای محل سکونت خود استفاده کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به اینکه تکنولوژی‌های نوین مبحث آموزش را متحول کرده است، اظهار داشت: در شرایط همه‌گیری کرونا، علی‌رغم سختی‌هایی که داشت، ظرفیت بسیار خوبی در آموزش‌های الکترونیکی ایجاد شد که باید این مزیت را در شرایط آموزش حضوری نیز حفظ و برای ارتقا آن تلاش کرد.

عموعابدینی ادامه داد: ارتباط مجازی و برخط دانشجویان با اساتید در خارج از ساعات آموزشی و فراهم بودن شرایط برای بهره‌‌مندی همه دانشجویان در نقاط مختلف کشور از آموزش اساتید برجسته از جمله مزیت‌های آموزش الکترونیکی است که باید حفظ شده و استمرار داشته باشد.

معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: آئین‌نامه جدید آموزشی تدوین شده است که ظرف روزهای آینده به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود و انتظار می‌رود همه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در تسریع اجرای آن اهتمام داشته باشند.

اعلام شرایط حضور دانشجوها در دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها

همچنین هاشم داداش پور رئیس سازمان امور دانشجویان کشور گفت: دانشگاه‌ها هیچ زمانی تعطیل نبودند و اصل بر حضوری بودن آموزش در دانشگاه ها است.کرونا باعث شد از دو سال پیش دانشگاه‌ها به صورت برخط اداره شوند و اغلب کلاس‌ها به شیوه غیر حضوری انجام شود، با این وجود در حوزه تحصیلات تکمیلی و در حوزه کارشناسی در دوره هایی که به صورت عملی بود، دانشگاه ها فعال بودند و به صورت حضوری دنبال می شدند.

 وی گفت: هرچند در ماه‌ها و موارد خاص به سمت نیمه فعال بودن یا تعطیلی حرکت کردیم ولی این مسئله به صورت موقت بود و برخی از بحث‌ها مطرح شد، مبنی بر اینکه تصمیم بر حضور در دانشگاه‌های کشور تصمیمی چند روزه بوده است، از ۱۵ مهرماه بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا و نهایتاً از اول آذرماه قرار بر این شد تا دانشگاه‌ها به سمت آموزش حضوری حرکت کنند.

داداش پور گفت: قرار بر این بود که در نیم سال دوم تحصیلی دانشگاه ها به سمت حضوری کامل حرکت کنند اما امیکرون باعث شد که این کار به تاخیر بیافتد و نهایتاً بعد از افت سویه امیکرون ستاد ملی کرونا در آخرین تصمیم خود اعلام کرد که دانشگاه‌ها و مدارس کشور باید حضوری شوند.

 وی افزود: مبنا تصمیمات ستاد ملی کرونا است و وزارت علوم دانشگاه‌های کشور بر همین مبنا به سمت بازگشایی کامل دانشگاه‌ها حرکت کردند که از ۱۴ فروردین ماه این اتفاق صورت خواهد گرفت.

 رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: حفظ سلامت دانشجویان اصل اساسی در آغاز آموزش حضوری است. از ۱۵ مهرماه ۱۴۰۰ که ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد اصل بر حضوری شدن آموزش در دانشگاه‌هاست؛ تمام اقداماتی که لازم بود برای آموزش حضوری انجام شود، در دانشگاه‌های کشور آغاز شد.

وی در خصوص شرایط حضور دانشجویان در دانشگاه ها، گفت: دانشجویان برای حضور در کلاس‌های دانشگاه‌، باید دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده باشند و مشکلی از بابت اسکان دانشجویان در خوابگاه‌های دولتی نداریم و احتمالا” مشکل در خوابگاه‌های استیجاری یا خودگردان ممکن است باشد که به دنبال رفع آن هستیم.

داداش پور گفت: دانشجویان غیر بومی که متقاضی اسکان در خوابگاه‌ها هستند باید با هماهنگی دانشگاه مربوطه برای این موضوع ثبت‌نام کنند و برای اطلاع از آخرین تحولات به اطلاع رسانی دانشگاه ها دقت و آخرین اخبار را از وب سایت دانشگاه ها دریافت کنند.

حضور الزامی اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران از 14 فروردین

معاونت آموزشی دانشگاه تهران نیز در اطلاعیه‌ ازسرگیری آموزش حضوری در دانشگاه تهران از ۱۴ فروردین ۱۴۰۱، بر شرکت منظم در کلاس‌های درس تاکید و درباره نحوه مواجهه با غیبت‌های غیرموجه، برنامه‌ریزی دروس عملی ناتمام و نحوه برگزاری امتحانات اطلاع‌رسانی کرد.

براساس این اطلاعیه شرکت منظم دانشجویان عزیز در کلاس‌های درس که در حفظ و اعتلای کیفیت علمی یاددهی-یادگیری خود و دانشگاه تأثیر به سزایی دارد، الزامی است.

دانشجویانی که به دلایل غیرموجه غیبت داشته باشند، مشمول ضوابط و مقررات مندرج در بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌های آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه تهران خواهند بود.

حضور اعضای هیأت علمی در محل خدمت و تشکیل کلاس درس بر اساس برنامه آموزشی اعلام شده برای نیمسال جاری، الزامی است.

استفاده از تجارب و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ایجادشده طی مدت آموزش غیرحضوری، در خارج از ساعات رسمی هر کلاس و مشروط به آنکه به هیچ وجه جایگزین تشکیل کلاس به صورت حضوری نشود، بلامانع است (اطلاعات لازم از حوزه معاونت محترم فناوری‌های دیجیتالی دانشگاه دریافت و مورد بررسی و اقدام قرار خواهد گرفت).

امتحانات پایان نیمسال جاری به صورت کاملاً حضوری برگزار خواهد شد و در صورت لزوم، کامل کردن دروس عملی ناتمام احتمالی، در چند هفته پس از پایان امتحانات نیمسال جاری، قابل برنامه‌ریزی خواهد بود.

 اعلام آمادگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای بازگشایی حضوری از 14 فروردین

عرفان خسرویان رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای نیز گفت: دانشگاه فنی و حرفه ای به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری دولتی کشور از مدت ها قبل برنامه ریزی های لازم را برای حضور حداکثری دانشجویان انجام داده است.

وی در ادامه افزود: دانشگاه فنی و حرفه ای ماموریت آموزش های فنی و حرفه ای را در کشور عهده دار است و یکی از پیشرانان تحقق شعار امسال مبنی بر اشتغال آفرینی است و بر این اساس ۷۵ درصد از آموزش ها در این دانشگاه بصورت کارگاهی و تعامل با استادکاران انجام می شود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای، آمادگی این دانشگاه را با رعایت دستورالعمل های بهداشتی برای بازگشایی از ۱۴ فروردین اعلام کرد.

 مهلت جدید برای دانشجویان جامانده از ثبت‌نام خوابگاه‌های دانشگاه تهران

 اداره کل امور خوابگاه‌های دانشگاه تهران در اطلاعیه‌ای با عنوان «ثبت‌نام باتاخیر خوابگاه‌های دانشگاه تهران (نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۰)» اعلام کرد: دانشجویانی که نتوانسته‌اند در بازه زمانی مقرر نسبت به ثبت‌نام خوابگاه خود اقدام کنند، از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۲۳ روز پنج‌شنبه ۱۱ فروردین ماه ۱۴۰۱ مهلت دارند تا با مراجعه به سامانه خوابگاهی به نشانی ems.ut.ac.ir برای ثبت‌نام خوابگاه خود اقدام کنند.

این اطلاعیه متذکر شده است:

مهلت تعیین‌شده برای ثبت‌نام جاماندگان از ثبت‌نام جهت اسکان در خوابگاه، فقط مربوط به خوابگاه‌های شهر تهران است.
دانشجویانی که دوره واکسیناسیون خود را کامل نکرده باشند (حداقل ۲ دز)، به استناد شیوه‌نامه‌های بهداشتی و به منظور جلوگیری از شیوع همه‌گیری ویروس کرونا، امکان ثبت‌نام در خوابگاه‌ها را نخواهند داشت.
ثبت‌نام خوابگاه صرفاً برای دانشجویانی که حضور دائم و منظم خواهند داشت، مجاز است و دانشجویانی که اقدام به تمدید و یا ثبت‌نام اتاق می‌کنند، ولی به هر دلیلی از خوابگاه استفاده نکرده و یا به ندرت استفاده می‌کنند، امکان اسکان خوابگاه در ترم‌های بعد را نخواهند داشت.
دانشجویان متقاضی استفاده محدود از خوابگاه (یک شب در هفته)، می‌توانند به صورت رایگان با مراجعه به پذیرش، از شرایط میهمان شدن یا اسکان در مهمانسرا استفاده کنند.
در پایان اتمام ثبت‌نام، در صورت وجود ظرفیت مازاد، در خصوص دانشجویان سنواتی برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

در این اطلاعیه با تصریح اینکه به دانشجویان شبانه خوابگاه تعلق نمی‌گیرد، خاطرنشان شده است: به علت صف طولانی دانشجویان متقاضی خوابگاه متاهلی، امکان پذیرش درخواست جدید وجود ندارد.

همچنین دانشجویان متقاضی دریافت غذا می‌توانند بعد از اتمام فرآیند ثبت‌نام، از ۱۰ فروردین ماه ۱۴۰۱ با ورود به سامانه تغذیه (dinning.ut.ac.ir) برای رزرو غذا اقدام کنند.

 آغاز پذیرش دانشجویان دانشگاه تهران در خوابگاه‌های شهر تهران از ۱۳ فروردین ماه

علیرضا وجهی معاون دانشجویی دانشگاه تهران با بیان اینکه پذیرش دانشجویان دانشگاه تهران در خوابگاه‌های شهر تهران از روز شنبه ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۱ مطابق برنامه اعلام شده، آغاز می‌شود، گفت: تاکنون ۳۸۰۰ نفر برای اسکان در خوابگاه‌های کوی دانشگاه تهران ثبت‌نام کرده‌اند.

وی افزود: باتوجه به اینکه ثبت‌نام‌ها بر اساس مقطع تحصیلی و سال ورودی دانشجویان تا ۱۱ فروردین ماه ادامه دارد، میزان ثبت‌نام دانشجویان روزانه غیربومی برای اسکان در خوابگاه‌های دانشگاه تهران، پس از مهلت ثبت‌نام، قابل سنجش است.

وجهی با اعلام اینکه اسکان دانشجویانی که از ابتدای نیمسال جاری در خوابگاه ساکن بوده‌اند از ۱۳ فروردین آغاز می‌شود، افزود: اسکان همه ورودی‌های ارشد و دکتری در روزهای ۱۴ و ۱۵ فرودین ماه انجام خواهد شد.

وی همچنین درباره برنامه اسکان دانشجویان شاغل به تحصیل در واحدها و پردیس‌های اقماری دانشگاه تهران اعم از دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی کرج، ابوریحان و فارابی و دانشکده‌های کاسپین و فومن نیز گفت: وضعیت اسکان دانشجویان واحدهای اقماری به زودی توسط این واحدها در بستر پیام‌رسان‌هایشان اعلام می‌شود.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران تصریح کرد: در صورتی که شرایط اسکان دانشجویان واحدهای اقماری دانشگاه با تاخیر مهیا شود، به میزان تاخیری که به وجود آمده است، هماهنگی‌های لازم با آموزش دانشگاه و دانشکده‌ها ایجاد می‌شود تا دانشجویان از کلاس‌های آموزشی خود عقب نمانند.

وی همچنین اعلام کرد: تغذیه دانشجویی هم از سحرگاه ۱۴ فروردین برای دانشجویانی که ثبت‌نام خوابگاه را نهایی کرده‌اند، به شرط رزرو در سامانه تغذیه برقرار خواهد بود

 شرط دانشگاه علامه برای استفاده دانشجویان از خوابگاه‌ها

عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس با بیان اینکه از آبان سال گذشته دانشگاه علامه طباطبایی به سمت حضوری برگزار شدن کلاس ها رفته است، گفت: از آبان سال گذشته این دانشگاه به سمت برگزاری حضوری کلاس ها رفت، در ترم اول سال گذشته کلاس های درس دانشجویان دکترا حضوری بودند، در ترم دوم هم کلاس های درس دانشجویان کارشناسی ارشد و هم کلاس های درس دانشجویان دکترا حضوری بود اما با توجه به گسترش امیکرون قبل از اسفندماه اعلام کردیم که کلاس های به صورت غیر حضوری برگزار می شود و در عین حال تاکید کرده بودیم که کلاس های درس مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا از ۲۰ فروردین به شکل حضوری برگزار می شود.

به گفته معتمدی، سال گذشته تمام جلسات برگزار شده در دانشگاه علامه به صورت حضوری بود، ضمن اینکه استادان در دانشگاه حضور داشتند و دفاع از پایان نامه ها و امتحانات پایان ترم هم حضوری برگزار شد.

 آغاز کلاس های درس حضوری دانشگاه علامه از ۲۰ فروردین

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مصوبه اخیر ستاد ملی کرونا مبنی بر برگزاری حضوری کلاس های درس، از روز ۲۰ فروردین کلاس های درس دانشگاه علامه طباطبایی بر اساس برنامه اعلام شده قبلی به صورت حضوری برگزار می‌شود، دانشجویانی که واکسینه شده‌اند، می‌توانند از ظرفیت های خوابگاهی این دانشگاه استفاده کنند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر اینکه استفاده از ظرفیت آموزش مجازی در این دانشگاه تعطیل نمی‌شود، گفت: می‌توان از این ظرفیت خوب برای برگزاری نشست‌ها، کنفرانس‌ها و بارگذاری تدریس استادان استفاده کرد.

وی با اشاره به ظرفیت حدود ۳ هزار و ۵۰۰ نفری خوابگاه‌های دانشگاه علامه طباطبایی، خاطرنشان کرد: در صورتی که ستاد ملی کرونا اعلام کند که پروتکل ها برداشته شود، ما می توانیم از ظرفیت صد در صدی خوابگاهی استفاده کنیم، شرایط خوابگاه‌های دانشگاه علامه آماده است و مشکلی برای پذیرش دانشجوهایمان نداریم و امکانات لازم پیش بینی شده است.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.