اخبار مهم برای بورس امروز یک‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

مهم‌ترین اخبار برای بورس امروز یک‌شنبه ۴ اردیبهشت کدام است؟

در هفته‌ اخیر شاخص کل بورس حدود ۳٫۹ درصد رشد را تجربه کرد و از سطح یک میلیون و ۴۵۴ هزار واحد به محدوده یک میلیون و ۵۱۲ هزار واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن با حدود ۳.۵ درصد رشد از محدوده ۳۸۷ هزار و ۶۳۹ واحد به ۴۰۱ هزار و ۴۳۶ واحدی رسید. شاخص کل فرابورس نیز مانند دو شاخص دیگر روند مثبتی داشت و از پله ۲۰ هزار و ۲۴۷ واحد به پله ۲۰ هزار و ۷۶۳ واحد افزایش یافت و رشد ۲.۵ درصدی را تجربه کرد.

امروز چند سیگنال برای بازار وجود دارد و کارشناسان عقیده دارند که بورس روند متعادلی را پشت سر می‌گذارد.

عوارض صادراتی برخی محصولات فولادی اصلاح شد و تعداد اقلام مشمول عوارض از ۶۹ ردیف به ۴۷ ردیف کالا کاهش یافت.

کارشناسان می‌گویند اجرایی شدن این مصوبه در بلند مدت می‌تواند روی برخی از صنایع بورسی تاثیر مثبت بگذارد.

منوچهرمنطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت می‌گوید: سهام خودروسازان تا ۶ ماه آینده واگذار می‌شود. بدین ترتیب، هشت درصد سهام شرکت ایران خودرو برای بانک‌های صادرات، تجارت و ملت، ۵.۷ درصد سازمان گسترش و نوسازی، ۲۷ درصد شرکت کروز، سه درصد صندوق بازنشستگی، پنج درصد آتیه صبا و ۲۵ درصد خود سهامداران و ۱۷ درصد سهام شرکت سایپا برای سازمان گسترش و نوسازی، ۱۵.۶ برای صندوق بازنشستگی و فولاد، ۴۰ درصد هم خود سهامداری است.

احتمالا این واگذاری نقدینگی خوب و سنگینی وارد بورس کند.

سهام عدالت از طریق بورس واگذار می‌شود؟

پیمان حدادی، مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار می‌کند: بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱، سهام عدالت باید به جاماندگان اختصاص یابد. تعداد آنها، ۲۰، ۱۸ و ۴ میلیون نفر تخمین زده شده است و هنوز به صورت قطعی، تعداد آنها مشخص نیست.

نوع واگذاری سهام عدالت هنوز مشخص نیست. کارشناسان عقیده دارند که اگر این واگذاری از طریق بورس انجام شود می‌توان انتظار ورود نقدینگی پرحجم را به تالار شیشه‌ای داشت.

لارا روزن خبرنگار نشریه دیپلماتیک؛ یک منبع نزدیک به مذاکرات وین به من گفت: رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم گرفته است. با به‌کارگیری راه حل میانه و با در نظر گرفتن قید و شرطی سپاه پاسدران را از فهرست سازمانهای تروریستی FTO خارج نماید‌.

منابع دیپلماتیک حاکی از آن است تا روز یکشنبه تحولات مهمی در خصوص احیای برجام روی خواهد داد. امیرعبداللهیان نیز می‌گوید تبادل پیام‌ها بین ما و آمریکایی ها در خصوص مذاکرات احیای برجام از طریق اتحادیه اروپا در حال انجام است.

اگر مذاکرات به توافق برسد، بورس روند صعودی خوبی را پشت سر می‌گذارد. اما اگر این مذاکرات به توافق نرسد روند صعودی بازار سرمایه آهسته‌تر خواهد بود.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.