انتخابات فرانسه به آشوب کشیده شد!/ چند نفر کشته شدند؟

در پی اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، منابع خبری از درگیری پلیس فرانسه با معترضان به نتایج انتخابات در پاریس خبر دادند.

به دنبال اعلام نتایج قطعی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، خبرگزاری«اسپوتنیک» از وقوع درگیری بین تظاهرکنندگان و پلیس فرانسه در پاریس خبر داد.

این درگیری‌ها پس از اعلام پیروزی امانوئل ماکرون برای بار دوم در انتخابات ریاست جمهوری به وقوع پیوست و پلیس از گاز اشک آور برای متفرق کردن معترضان استفاده کرد.

همچنین منابع محلی اعلام کردند در جریان این اعتراضات پلیس به سمت یک خودرو شلیک کرد که در نتیجه آن دوتن کشته شدند.

رسانه‌های فرانسوی گزارش دادند که پلیس پاریس به این خودرو که راننده آن از توقف و بازرسی آن امتناع کرد تیراندازی کرد که در پی آن دو نفر کشته و سرنشین سوم زخمی شد.

رئیس جمهور فرانسه پس از اعلام نتایج اولیه گفت که پنج سال آینده ریاست جمهوری وی ادامه دوره قبلی وی نخواهد بود و متعهد شد برنامه های انتخاباتی خود را که از آن به عنوان “پروژه بلندپروازانه” یاد کرد برای کاهش شکاف‌ها و اختلافات سیاسی ناشی از انتخابات اخیر اجرایی و فرانسه را مستقل‌تر و اروپا را قدرتمندتر کند.

ماکرون گفت که تعدادی از فرانسوی‌ها به او رای دادند، اما نه در حمایت از ایده‌هایش، بلکه برای ایستادن در برابر راست‌های افراطی.

وی تاکید کرد که فرانسوی ها بار دیگر به او اعتماد کردند تا ۵ سال دیگر کشور را رهبری کند.

رئیس جمهور فرانسه همچنین متعهد شد که “سبک خود را تغییر داده” و “رئیس جمهوری متعلق به همه” باشد.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه روز یکشنبه برگزار شد. بر اساس نتایج اعلام شده، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فعلی با کسب ۵۸.۵۵ درصد آرا بر مارین لوپن، رقیب خود از حزب راست افراطی که ۴۱.۴۵ درصد آرا را به دست آورد پیروز شد.

وزارت کشور فرانسه اعلام کرد که میزان نهایی مشارکت رای دهندگان در دور دوم ۷۳.۰۷ درصد بوده است و میزان عدم مشارکت از سال ۱۹۶۹ تاکنون بی سابقه بوده است.

با این پیروزی، ماکرون اولین رئیس‌جمهوری در فرانسه است که پس از دوره ریاست جمهوری ژاک شیراک در سال ۲۰۰۲ مجددا انتخاب می‌شود.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.