پشت‌پرده‌ ماجرای واردات خودرو در ازای صادرات پراید

انتشار کلیپی در فضای مجازی که در آن ادعا می‌شود در حال حاضر امکان واردات 2 دستگاه خودرو لوکس در ازای صادرات دو پراید وجود دارد واکنش‌های متفاوتی به همراه داشت، اما آیا در حال حاضر واقعا بر اساس قوانین مصوب کشور، چنین امکانی وجود دارد؟

به نقل از  فارس، در روزهای اخیر کلیپی در فضای مجازی منتشر شد که در آن ادعا می‌شود که در حال حاضر امکان واردات خودرو در ازای صادرات خودروهای تولید داخلی وجود دارد.

ماجرا از این قرار است که فردی ( آ-ز) بلاگر‌ فضای مجازی که در حوزه تهیه کلیپ‌‎های دوربین مخفی مشغول فعالیت است، ادعا می‌کند که به دنبال واردات خودرو است و بر همین اساس با فرد دیگری تماس برقرار می‌کند. فرد مدعی می‌شود که در حال حاضر با صادرات دو پراید، امکان وارد کردن دو خودروی لوکس فراهم می‌شود و باید هر چه سریع‌تر این عمل صورت گیرد چراکه ممکن است با تغییر قانون، امکان واردات در ازای صادرات خودرو دیگر وجود نداشته باشد.

بلاگر معروف با شنیدن این صحبت‌ها، سوالی در خصوص سرنوشت دو پراید صادر شده‌ مطرح می‌کند و فرد پاسخ می‌دهد از آنجایی که کیفیت خودروی پراید مورد تأیید سایر کشورها نیست، این خودروها پس از خروج از مرز، در دریا رها می‌شود؛ البته فرد به این نکته هم اشاره می‌کند که سود حاصل از واردات خودروی لوکس آنقدر بالا است که در مقایسه با آن قیمت ۲ خودروی پراید، اصلاً به چشم نمی‌آید.

انتشار این کلیپ موجی از واکنش‌ها را به همراه داشته است، اما خبرنگار فارس با بررسی دقیق به واکاوی این ماجرا پرداخته است.

ماجرای واردات خودرو در ازای صادرات پراید

‌نکته قابل توجه د‌ر این موضوع، به قوانین کنونی صادرات و واردات خودرو مربوط می‌شود، با وجود اینکه یکی از جنجالی‌ترین مسائل مربوط به بودجه سال ۱۴۰۱ موضوع واردات خودرو بوده است اما در نهایت این مصوبه با ورود مجمع تشخیص مواجه شد و در روزهای اخیر، اخباری در خصوص واردات خودرو مطرح شده است.

 

به تازگی عزت الله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس از تصویب مصوبه واردات خودرو در مجلس خبر داد.

به گفته وی کلیات طرح واردات خودرو به شرط صادرات خودرو، قطعه و خدمات نیروی محرکه، در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده است و برای بررسی بیشتر، به کمیسیون‌های تخصصی مجمع ارجاع شد.

اظهارات رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس حکایت از این دارد که تا به امروز قانونی در این زمینه در مجلس به تصویب نرسیده  و به تبع آن بخشنامه‌ای نیز به گمرکات کشور ابلاغ نشده است.

البته فارغ از موضوع این کلیپ، در خصوص این مصوبه ابهامات فراوانی وجود دارد که اساسا خودروهای داخلی که از استانداردهای لازم برخوردار نبوده و در برطرف کردن نیاز داخلی کشور با مشکلات فراوانی مواجه هستند، در چه نقطه‌ای از جهان دارای متقاضی هستند؟

از طرفی خودروهایی در انبارهای خودروسازان، از سالیان گذشته وجود داشته که با مشکل تهیه قطعه مواجه‌اند و از سوی دیگر قیمت نهایی خودروهای داخلی، از برترین خودروهای جهان با امکانات فراوان بالاتر بوده است، با چنین شرایطی چگونه امکان صادرات خودرو وجود دارد تا در ازای آن واردات انجام شود؟

مسئله بعدی به تأمین ارز واردات خودرو مربوط است، در شرایط فعلی که جهان با بحران مواد غذایی مواجه است و قیمت جهانی اقلام اساسی کشور نظیر گندم، نهادهای دامی و کشاورزی، دانه‌های روغنی و غیره به صورت روزافزون در حال افزایش است، تامین ارز مورد نیاز برای واردات خودرو از چه منبعی صورت خواهد گرفت و اساسا آیا واردات خودرو در حجم محدود، منجر به کاهش قیمت خودروهای داخلی خواهد شد؟

 رد شایعه واردات خودرو با صادرات در مقطع زمانی فعلی

پیگیری فارس و پرس و جو از مسئولان گمرک نیز حکایت از این دارد که تا به امروز مصوبه‌ای در خصوص واردات خودرو به این نهاد ابلاغ نشده است، همچنین در صورت ابلاغ مصوبه نیز واردات هر کالا دارای شرایطی است که یکی از اصلی‌ترین شروط داشتن کارت بازرگانی است.

 

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو، در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار فارس،‌ امکان واردات خودرو در شرایط فعلی را رد کرد و گفت: تا به این لحظه ما آیین‌نامه‌ای در خصوص اجازه واردات خودرو نداشته‌ایم؛ بنابراین این کلیپ باید مورد بررسی نهادهای متولی قرار گیرد تا پشت پرده این ماجرا مشخص شود.

به گفته زاوه، حتی با وجود مصوبه واردات خودرو در قبال صادرات، طرح موضوع رهاسازی خودرو در دریا امری عجیب است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه خودروهای داخلی از کیفیت پایینی برخوردار هستند، اما امکان بازیافت آنها وجود داشته و رهاسازی در دریا امری غیر قابل باور است.

این کارشناس صنعت خودرو‌ گفت: در صورت تصویب طرح‌ پیشنهادی موجود در مجلس، امکان واردات تعداد محدود خودرو (مثلا دو دستگاه خودرو) با صادرات چند دستگاه خودرو غیرقابل‌ قبول است؛ همچنین به منظور واردات کالا به کشور مواردی نظیر تعهدات ارزی و کارت بازرگانی از شروط اصلی محسوب می‌شود که با ادعاهای مطرح شده در این کلیپ سنخیتی ندارد.

آنچه که مشخص است کلیپ تهیه شده توسط این بلاگر با قوانین و شرایط موجود در کشور همخوانی ندارد و امکان ساختگی آن وجود دارد.

در انتها باید گفت، جهت شفاف‌سازی افکار عمومی نیاز است نهادهای نظارتی در این موضوع وارد شوند و با بررسی دقیق مشخص شود تهیه و انتشار این کلیپ در مقطع زمانی فعلی به سفارش چه کسی و با چه اهدافی صورت گرفته است؟

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.