اولین گام برای بازگشت به برجام کاهش تحریم ها علیه ایران است

یک سناتور جمهوریخواه ایالات متحده معتقد است در صورتی که دولت جو بایدن بخواهد به مذاکرات برجام بازگردد باید ابتدا تحریم های علیه ایران را کاهش دهد.

راند پال سناتور جمهوریخواه آمریکا به تازگی در جلسه استماع سنای این کشورتاکید کرد از آنجا که مساله حذف نام سپاه از لیست سازمان های تروریستی عامل اصلی به بن بست رسیدن مذاکرات احیای برجام در وین بوده است، بهتر است دولت بایدن نگاه جدی تری به آن داشته باشد.

به نقل از مهر، اندیشکده کوئینسی که طرفدار شیوه های خویشتندارانه در سیاست خارجی آمریکاست، در سایت رسمی خود به نقل از راند پال نوشت: چنانچه دولت بایدن خواهان مذاکره باشد و تنها راه برای رسیدن به تغییر در رفتار طرف مقابل هم مذاکره باشد پس اولین گام برای رسیدن به مذاکره کاهش تحریم هاست. بنابراین لازم است مسایلی مانند حذف نام سپاه از لیست سازمان های تروریستی خارجی هم به بحث گذاشته شود.

این سناتور جمهوریخواه همچنین خطاب به رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، گفته است که دولت باید با نگاه بازتری مساله خروج سپاه از لیست مذکور را مورد بررسی قرار دهد.

به عقیده راند پال هراس دولت بایدن از آن است که موافقت با درخواست ایران باعث بروز واکنش های سیاسی شدیدی در آمریکا شود.

وی افزود با توجه به حملات سیاسی داخلی که احتمالاً به دلیل حذف نام سپاه از لیست سازمان های تروریستی خارجی متوجه بایدن می شود، هر پیشنهادی که آمریکا در ازای خروج نام سپاه مطرح کند باید به اطلاع مردم برسد.

دور هشتم مذاکرات برچیدن تحریم‌های ضدایرانی که از ۶ دی سال ۱۴۰۰ آغاز شد، از ۲۰ اسفند ماه و به منظور انجام مشورت‌های سیاسی متوقف شد تا نمایندگان کشورهای ۱+۴ (روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان) به پایتخت‌های خود بازگشته و با مقام های عالیرتبه خود مشورت کنند.

پیشتر میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه در نهادهای بین المللی در پیامی توئیتری به اظهارنظر پیرامون موضع واشنگتن در قبال مذاکرات لغو تحریم های ضد ایرانی در وین پرداخته و گفته بود: به نظر می رسد واشنگتن سعی دارد برخی تحریم‌ های اعمال شده توسط ترامپ (رییس جمهور پیشین آمریکا) علیه ایران را حفظ کند.

راند پال در جلسه استماع خاطر نشان کرد: دولت ترامپ در بخشی از کارزار شکست خورده خود موسوم به فشار حداکثری علیه ایران سپاه پاسداران را در لیست سازمان های تروریستی قرار داد. به عقیده کارشناسان و صاحبنظران آوردن نام سپاه در لیست مذکور تنها یک حرکت نمادین بود و حذف نام سپاه از این لیست یا هیچ پیامد عملی در برنداشته و یا پیامد آن بسیار ناچیز خواهد بود.

این سناتور جمهوریخواه افزود: همه باید بدانند که حتی اگر نام سپاه از لیست سازمان های تروریستی حذف شود باز هم این سازمان از سال ۲۰۰۷ تاکنون به دلیل حمایت از حزب الله لبنان تحت تحریم بوده و همچنان ادامه خواهد داشت. اما دستکم باید این را در نظر بگیریم که اگر می خواهیم آنها چیزی را که مد نظر ماست به ما بدهند ما هم باید چیزی را که مد نظر آنهاست به آنها بدهیم.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.