هواشناسی ایران دوشنبه ۲۳ خرداد/ هشدار ورود توده گرودخاک به کشور

سازمان هواشناسی با هشدار نسبت به ورود توده گردوخاک به کشور طی امروز و فردا از احتمال آب‌گرفتگی معابر و آسیب به تابلوهای تبلیغاتی در برخی استان‌ها خبر داد.

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و‌ آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در بخش‌هایی از آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، سواحل دریای خزر، ارتفاعات البرز، خراسان شمالی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، کرمان و شرق هرمزگان رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، خیزش گردوخاک در برخی مناطق و در نقاط مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی شده است.

این شرایط فردا سه‌شنبه در بخش‌هایی از شمال شرق، شرق، جنوب شرق، ارتفاعات البرز شرقی و روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در بخش‌هایی از شمال غرب و شمال شرق انتظار می‌رود.

روز جمعه در اکثر مناطق کشور جو نسبتا پایداری حاکم است.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی امروز در بخش ‌هایی از شمال غرب، غرب و جنوب غرب وزش باد شدید، گردوخاک و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود. این شرایط فردا در شمال غرب، غرب، جنوب غرب، دامنه‌های جنوبی البرز، مرکز و شمال شرق و روز چهارشنبه علاوه بر نواحی ذکر شده در بخش‌هایی از شرق و جنوب شرق پیش‌بینی شده است.

توصیف سامانه اول: باد و گردوخاک

نوع مخاطره:

*وزش باد شدید و در نقاط مستعد خیزش گردوخاک

*دوشنبه و سه شنبه نفوذ گردوخاک از کشور عراق به مناطقی از غرب و شمال غرب کشور (به‌ویژه در استان‌های مرزی)
منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۳/۲۳: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، قزوین، زنجان، همدان، سمنان، تهران، قم، البرز، کرمانشاه و شرق و شمال اصفهان.

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۳/۲۴: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، زنجان، قزوین، البرز، تهران، قم و سمنان.

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۳/۲۵: همدان، زنجان، قزوین، البرز، سمنان، قم و تهران.

اثر مخاطره: احتمال شکستن درختان فرسوده، احتمال آسیب به سازه‌های موقت، احتمال تاخیر در پروازها، کاهش شعاع دید، کاهش کیفیت هوا، پرتاب اشیاء از ساختمان‌های نیمه کاره و احتمال سقوط تابلوهای تبلیغاتی
توصیه: احتیاط در تردد به‌ویژه در جاده‌های بیابانی، استحکام سازه‌های موقت، عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، عدم حضور افراد آسیب پذیر در فضای باز

توصیف سامانه دوم: فعالیت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرَفتی (به ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب)

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در مناطق مستعد خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۳/۲۳: اردبیل، آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، دامنه و ارتفاعات کرمان، شمال خراسان رضوی و شرق هرمزگان.

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۳/۲۴: شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی.

اثر مخاطره: احتمال صاعقه، احتمال آب‌گرفتگی و جاری شدن روان‌آب به شکل محدود و محلی، احتمال آسیب به تابلوهای تبلیغاتی و سازه‌های موقت و شکستن نهال‌ها و درختان فرسوده، کاهش شعاع دید و کیفیت هوا و احتمال پرتاب اشیاء از ساختمان‌های نیمه‌کاره.

توصیه: عدم اتراق در کنار رودخانه‌ها، احتیاط در تردد از حاشیه مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، احتیاط در چرای دام و استحکام سازه‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی و غیره، عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره.

توصیف سامانه: افزایش ارتفاع موج و سرعت باد

نوع مخاطره: وزش باد شدید جنوب شرقی و افزایش ارتفاع موج تا ۲ متر و در شرق دریای عمان تا ۲.۵ متر

منطقه اثر: شرق خلیج فارس و تنگه هرمز و دریای عمان، مناطق ساحلی و دور از ساحل سیستان و بلوچستان و هرمزگان.

اثر مخاطره: احتمال آسیب به قفس ها و تورهای صیادی، خسارت به قایق و شناورهای کوچک و اختلال در فعالیت‌های دریایی.

توصیه: ممنوعیت شنا، احتیاط در ترددهای دریایی بویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی و در نظر گرفتن تمهیدات لازم توسط کلیه فعالان دریایی.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.