کیروش بهترین گزینه هدایت تیم ملی ایران!

مسعود شجاعی گفت: برای اسکوچیچ احترام قائل هستم، اما تیم ملی برای حضور قدرتمند در جام جهانی خیلی کار دارد.

مسعود شجاعی، ملی پوش باسابقه فوتبال کشورمان پس از بازگشت از اروپا به ایران در سال‌های اخیر عملکرد موفقی با تیم‌های تراکتور و نساجی داشته و در سه سال اخیر، دو بار با تیم‌های خود عنوان قهرمانی جام حذفی را کسب کرده است.

این بازیکن در گفت و گو با فارس، درباره آخرین شرایط تیم ملی قبل از جام جهانی، احتمال بازگشت دراگان اسکوچیچ، دلایل خود برای قبول نکردن سرمربیگری نساجی و … صحبت کرده که مشروح این گفت و گو را در ادامه می‌خوانید.

امسال وضعیت برگزاری لیگ برتر و جام حذفی چگونه بود؟

همه می‌دانند مسئولان برای برگزاری بازی‌های منظم لیگ چقدر تلاش می‌کنند اما متاسفانه وقفه‌هایی که به دلیل روزهای فیفا و برخی اردوهای تیم ملی در جریان مسابقات می‌افتد، به کیفیت لیگ ضربه می‌زند. هرچند ما به این موضوع عادت نداشتیم اما جام حذفی استاندارد برگزار شد و بازی‌ها پشت سر هم انجام شد. برخلاف خیلی از سال‌ها فینال این مسابقات قبل از اتمام لیگ برتر، برگزار شد. در این مورد پیشرفت داشتیم. هرچند کم و کاستی‌هایی وجود داشت اما از تلاش همه زحمتکشان که سعی کردند بازی ‌ها به بهترین شکل انجام شود، ممنون هستم. فقط مشکلی در زمینه ورود تماشاگران به استادیوم‌ها وجود دارد که باید برنامه منظم و مدونی برای آن در نظر بگیرند. نباید اینگونه باشد که هواداران یک بازی به ورزشگاه بیایند و یک بازی نیایند. این اتفاق در لیگ خیلی افتاد و اگر مثل همه دنیا حل شود، بازی‌ها با کیفیت خیلی بیشتری انجام می‌شود.

قهرمانی نساجی در جام حذفی چقدر برایت اهمیت دارد؟

خیلی برای من اهمیت دارد که توانستم در سه سال با 2 تیم تراکتور و نساجی جام حذفی را کسب کنم. این اتفاق خیلی برای من بزرگ است. قهرمانی با نساجی برای من ارزشمند بود، همانگونه که قهرمانی با تراکتور ارزشمند بود. همیشه اول فصل به بچه‌های تیم می‌گفتم ششم یا دوازدهم شدن در لیگ برتر هیچ فرقی ندارد. زیرا نتوانسته‌ایم کار مهمی انجام بدهیم. در لیگ برتر به آنچه استحقاقش را داشتیم نرسیدیم اما خیلی دوست داشتم اتفاق خوبی برای تیم مان در جام حذفی بیفتد. خدا را شکر تیم قهرمان شد. از این بابت خیلی خوشحالم و فکر می‌کنم با تلاش و تمرکز بیشتر به راحتی می‌توانستیم در لیگ هم به موفقیت برسیم.

چرا پیشنهاد سرمربیگری موقت نساجی را پس از جدایی ساکت الهامی را قبول نکردید؟

برای خودم دلایلی داشتم. اولین دلیل این بود که بعد از رفتن آقای الهامی دوست نداشتم این مسئولیت را قبول کنم زیرا برای او ارزش و احترام خیلی زیادی قائل هستم. الهامی سرمربی ما بود و دوست نداشتم برای هیچکس شائبه ایجاد شود. دومین دلیل هم این است که جدایی او ناگهانی بود و اصلا دوست نداشتم این شائبه ایجاد شود که هر مربی برود، جای او می‌روم و هدایت تیم را قبول می‌کنم. برنامه بلندمدتی برای مربیگری دارم و دوست دارم این اتفاق از اول فصل بیفتد تا تیم را خودم ببندم و به قول معروف تیم مدنظر من باشد. ضمن اینکه تمرینات را با فلسفه خودم شروع کنم. البته هنوز مدرک مربیگری‌ام را کامل نگرفته‌ام. هرچند این موضوع در اولویت تصمیم گیری‌ام نبود اما یکی از دلایلی بود که سرمربیگری را نساجی قبول نکردم. مسئولان نساجی و شخص حدادیان و سیف‌الله پور خیلی به من لطف داشتند که چنین پیشنهادی دادند اما دلایل خود را برای آنها بازگو کردم و متقاعد شدند.

 تا چه زمانی‌ می‌خواهی بازی کنید؟ آیا پس از اتمام بازیگری به فکر مربیگری هم هستید؟

همیشه گفته‌ام تا زمانی که احساس کنم می توانم برای تیمم مفید باشم، تصمیم دارم بازی کنم. مطمئنا به فکر سرمربیگری هم هستم و هر سالی که برای من می‌گذرد، یک کلاس درس می‌دانم. آموزش خوبی است زیرا می‌توانم ایده‌های بهتری بگیرم و ذهن من بازتر می‌شود تا اگر روزی سرمربی شدم، از آنها استفاده کنم.

وضعیت فدراسیون فوتبال چطور است؟

همه شاهد بودیم در سالی که گذشت، وضعیت فدراسیون خیلی آشفته بود و متاسفانه اتفاقات، عزل و نصب‌ ها بدون پیشبینی، بدون هماهنگی و بدون برنامه ریزی بود. این موضوع خیلی به فوتبال ملی ضربه زد و روی وضعیت باشگاه‌ها هم خیلی تاثیر داشت.

از نظر شما بهترین فرد برای ریاست فدراسیون چه کسی است؟

اجازه بدهید اسم کسی را نبرم اما من در دوره محمد دادکان، عضو تیم ملی بودم و همیشه گفته‌ام امیدوارم فردی مثل او در فدراسیون باشد زیرا به قول معروف، دادکان نماد مدیر خوب است. افراد دلسوزی که ذاتا مدیر باشند، با توجه به علم خود خیلی می‌توانند به ورزش و فوتبال ما کمک کنند. اکنون هم باید مسئولان و اعضای مجمع با علم و آگاهی چنین  فاکتورهایی را در نظر بگیرند و فردی را انتخاب کنند. در این حالت فوتبال ما به موفقیت های بیشتری می‌رسد.

8 شهریور روز انتخابات فدراسیون فوتبال است. فکر می کنید چه کسی رئیس فدراسیون شود؟

با توجه به اتفاقاتی که رخ داده مشخص نیست چه فردی کاندید شود. این هم مثل خیلی از کارهای دیگرمان است که هیچ حسابی نمی‌توان روی آن کرد و هیچ پیشبینی از این قضیه ندارم.

وضعیت تیم ملی برای حضور در جام جهانی چطور است؟ به نظر شما دراگان اسکوچیچ گزینه خوبی برای هدایت تیم ملی در این رقابت‌ها است؟

وضعیت تیم ملی در بازی‌های گذشته از لحاظ کسب نتیجه بد نبوده اما از لحاظ کیفیت تیمی و کار گروهی، هنوز خیلی کار داریم. برای شخصیت اسکوچیچ خیلی احترام قائل هستم و بی‌نهایت به او احترام می‌گذارم زیرا تمام زحمتش را می‌کشد و بهترین خودش را ارائه می‌دهد ولی برای حضور قدرتمند در جام جهانی خیلی کار داریم. مثل خیلی از دوستان نمی‌گویم باید از گروه صعود کنیم زیرا فوتبال ما خیلی از استاندارد روز دنیا عقب است اما برای حضور آبرومند در جام جهانی، حتما باید بیشتر کار کنیم. هرچند وقتی نمانده و فیفادی‌های زیادی را از دست دادیم. متاسفانه این اتفاق می‌تواند در بازی‌ها ضربه بزرگی به ما بزند.

خط زدن بازیکنان استقلال را قبل از اعزام تیم به قطر و بازگشت آنها را چگونه می‌بینید؟

نمی‌خواهم موضوع را شخصی کرده و نظر بدهم اما اطمینان دارم فردی که اکنون در راس کادرفنی است و مشاوران و دستیاران او باید بهترین تصمیم را بگیرند و امیدوارم این کار را انجام بدهند.

وضعیت گروه ایران در جام جهانی 2022 قطر را چگونه ارزیابی می‌کنید. آیا می‌توانیم از این گروه صعود کنیم؟

یکی از سخت ترین جام های جهانی را پیش رو داریم. هرچند طبق نظر کارشناسان در دوره قبلی گروه ما گروه مرگ و سخت‌ترین بود. همیشه گفته‌ام برخی تیم‌ها هستند که مقابل آنها به مشکل می‌خوریم یا به زبان عامیانه اگر بگویم فوتبال شان به فوتبال ما نمی‌خورد. اگر در قاره آسیا نگاه کنید حتی اگر مقابل تیم‌هایی مثل عمان  و بحرین برنده شویم، همیشه به سختی آنها را می‌بریم. الان هم به این دلیل که بسیاری از بازیکنان ولز و آمریکا در لیگ برتر انگلیس بازی می‌کنند، ناخودآگاه شیوه بازی و فلسفه این دو تیم شبیه انگلیس است. با توجه به نوع بازی این‌ تیم‌ها به مشکل می‌خوریم. ولز تیمی بسیار قوی است و بازی کردن مقابل این تیم اصلا آسان نیست. ولز در حد مراکش است که دوره قبلی با آن بازی کردیم. هرچند مراکش را یک بر صفر بردیم اما خیلی ما را اذیت کردند. البته وضعیت تیم ملی در جام جهانی قبل از لحاظ هماهنگی و کار تیمی خیلی بهتر از الان بود.

اگر بخواهید یک تصمیم برای اصلاح وضعیت فوتبال کشور بگیرید، چیست؟

من در جایگاهی نیستم که بخواهم در این مورد نظر بدهم اما اگر یک روز بخواهم پیشنهاد یا نظر شخصی بدهم یا روزی برسد که مسئولیتی داشته باشم، قطعا با مشورت دلسوزان فوتبال، افرادی که برای ورزش زحمت کشیده یا علم دارند، تغییرات کلی انجام خواهم داد.

این روزها بحث بازگشت کارلوس کی‌روش به تیم ملی جدی شده است. به عنوان بازیکنی که سال ها با او کار کرده اید چه نظری در این مورد دارید؟

من هم خبرهایی شنیدم و نظر من روی بازگشت کی روش مثبت است. این نظر شخصی من است و امیدوارم جور دیگری تلقی نشود یا کسی به خودش نگیرد. اطمینان دارم با توجه به زمان کمی که تا جام جهانی مانده و شناختی که او از فوتبال ما دارد، اگر قرار است تغییری ایجاد شود و بنابر این موضوع است، کی روش بهترین گزینه است.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.