همکاری نفتی روسیه و ونزوئلا جهت دور زدن تحریم‌های غرب

وزیر امور خارجه ونزوئلا با اشاره به افزایش همکاری نفتی با روسیه جهت دور زدن تحریم‌های غرب گفت، این تحریم‌ها شهروندان کشورهای غربی را تحت تأثیر قرار داده است.

کارلوس فاریا وزیر امور خارجه ونزوئلا روز دوشنبه گفت، مسکو و کاراکاس به توسعه همکاری در بخش نفت جهت دور زدن تحریم‌های غرب ادامه خواهند داد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، فاریا در دیدار با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود در مسکو گفت: «از زمان از سر گیری روابط دو کشور، همکاری‌ها در بخش انرژی هرگز قطع نشده‌اند. ما در حال کار کردن بر روی پروژه‌های مشترک با شرکت‌های روسی هستیم و به تعمیق این همکاری‌ها ادامه می‌دهیم».

وزیر امور خارجه ونزوئلا درباره سفر به مسکو گفت:‌‌ «امیدواریم در زمینه راه‌های دور زدن موانع فعلی و حل مشکلات مربوط به مکانیسم‌های مالی توافقی امضا شود».

او با تأکید بر دیدگاه منفی کاراکاس نسبت به تلاش آمریکا برای اعمال فشارهای تحریمی گفت، در مورد تحریم‌های روسیه نیز سیاست‌های واشنگتن به خودش بازگشت و شهروندان عادی آمریکایی و اروپایی را تحت تأثیر قرار داد.

فاریا گفت:‌ «اهداف این تحریم‌ها محقق نشده و این یک اشتباه محاسباتی جدی بود. امروزه آن‌ها نمی‌دانند چطور باید دشواری‌های ایجاد شده را برطرف کرده و به زندگی عادی برگردند. معتقدم این اقدامات مردمان این کشورها را هدف قرار می‌دهد».

این مقام ونزوئلایی افزود، نظام‌های مالی جایگزینی از سوی چین، روسیه و هند برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد شده و از زمان اعمال این تحریم‌ها کشورهای بیشتر و بیشتری در حال تعامل با روسیه بدون نگرانی از عواقب آن هستند.

او با حمایت از مواضع روسیه در جنگ اوکراین گفت، کاراکاس شاهد این است که روسیه برای گفت‌وگو با اوکراین آمادگی داشته و امید دارد که توافقی به نفع هر دو کشور حاصل شود.

چندی پیش، «الکساندر نواک» معاون نخست‌وزیر روسیه گفت رفع تحریم‌ها علیه ونزوئلا و ایران بین ۲ تا ۲ و نیم میلیون بشکه نفت در روز را روانه بازار خواهد کرد.

او اضافه کرد: «می‌توانم این را بگویم که ما همیشه مخالف تحریم علیه نفت ونزوئلا و ایران بوده‌ایم. اعتقاد ما این است که اعمال این تحریم‌ها غیرقانونی بوده است».

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.