بازی خطرناک آمریکا با عربستان و ایران

دولت بایدن باید ثابت کند که علاقه اش به کشور‌های عربی بسته به شرایط و به دلیل نیازش به منابع نفتی نیست. به علاوه، باید در عمل و نه گفتار ثابت کند که همچنان به امنیت خلیج فارس پایبند است.

به نقل از اقتصاد۲۴، در حالی که ریاض می‌رفت تا دوباره تصمیم‌های تازه‌ای برای یک مشارکت قابل اعتماد با واشنگتن در سفر آتی جو بایدن به ریاض بگیرد، نشست اخیر مقامات ایران و آمریکا در دوحه بر شک و تردید‌های مقامات عربستانی می‌افزاید. توافقی که به نظر سعودی‌ها از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای در بلندمدت جلوگیری نمی‌کند و مانع از حمایت مالی تهران از آنچه تروریسم می‌نامند و سایر فعالیت‌های منطقه‌ای بی ثبات کننده نمی‌شود.

برای ایالات متحده سوال اینجاست که چگونه می‌تواند به رهبر کشور‌های عرب سنی این اطمینان را بدهد که در جستجوی مهار ایران شیعه و رسیدن به یک روش هسته‌ای است. خطر اینجاست که شکست در احیای توافق هسته‌ای به ایجاد نگرانی‌های بیشتر در میان مقامات سعودی دامن می‌زند تا از اتکای شدید خود بر واشنگتن برای امنیت منطقه چشم بپوشند.

بایدن با یک چشم انداز پیچیده و غیر معمول روبه رو شده و مجبور است از وعده انتخاباتی اش در مورد تنبیه عاملان قتل جمال خاشقجی عقب نشینی کند.

تحریم‌های بی سابقه واشنگتن و متحدانش همراه با زرادخانه نظامی که به اوکراین فرستاده اند هنوز نتوانسته تجاوزگری روسیه را متوقف کند. تحریم بخش نفت روسیه باعث افزایش قیمت جهانی نفت شده و به مسکو این امکان را داده تا درآمد بیشتری از فروش نفت کسب کند.

از سوی دیگر مصرف کنندگان نفت در ایالات متحده مجبورند هزینه‌های بیشتری را متحمل شوند. این موضوع فشار تورمی را موجب شده و فدرال رزرو را وادار می‌کند تا نرخ بهره را بالا ببرد که به نوبه خود تهدیدی برای رکود اقتصادی احتمالی آینده آمریکاست.

جای تعجب نیست که بایدن امیدوار به متقاعد کردن عربستان سعودی و سایر کشور‌های خلیج فارس باشد تا تولید نفت را به امید کاهش قیمت‌ها افزایش دهند. با این حال، به نظر می‌رسد که پادشاهی در نشست آتی خود با بایدن جسورانه‌تر ظاهر شود.

روزنامه الریاض وابسته به دولت سعودی در مقاله خود نوشت: دولت بایدن باید ثابت کند که علاقه اش به کشور‌های عربی بسته به شرایط و به دلیل نیازش به منابع نفتی نیست. به علاوه، باید در عمل و نه گفتار ثابت کند که همچنان به امنیت خلیج فارس پایبند است.

به این ترتیب، تعهد بایدن به احیای توافق هسته‌ای نه تنها از نظر محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران مشکل‌ساز است، بلکه تلاش‌های او برای بازگرداندن روابط با ریاض که به طور فزاینده‌ای برای منافع راهبردی ایالات متحده اهمیت یافته است را تهدید می‌کند.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.