واکنش آمریکا به خاموش ماندن دوربین‌های آژانس در ایران

نماینده دموکرات کنگره به اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی ایران مبنی بر خاموش ماندن دوربین‌های فراپادمانی تا زمان بازگشت طرف مقابل به برجام واکنش نشان داد.

به نقل از فارس، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد که دوربین‌های فراپادمانی را تا بازگشت طرف مقابل به برجام روشن نمی‌کنند.

اظهارات اسلامی در خصوص دوربین‌های آژانس واکنش «تد دویچ» نماینده دموکرات کنگره را به همراه داشت به طوریکه وی در صفحه توییتری خود در این خصوص ابراز نگرانی کرد.

وی در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد در این خصوص گفت: «اعلامیه امروز ایران مبنی بر این که تا زمان احیای توافق دوربین‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را روشن نخواهد کرد، بسیار نگران‌کننده است و مرا عمیقاً نگران می‌کند که چه طور هرگونه توافق هسته‌ای با ایران قابل راستی‌آزمایی و قابل اجرا است».

وی همچنین ادامه داد: «این تصمیم ایران از این رو فاحش است که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رافائل گروسی برنامه هسته‌ای ایران را «رو به رشد» توصیف کرد و در ماه ژوئن گت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در صورتیکه دوربین‌های ظرف سه تا چهار هفته احیا نشود، درک خود را از وضعیت برنامه هسته‌ای ایران از دست خواهد داد و این پنجره از آن زمان تاکنون بسته شده است».

علی‌رغم طرف مقابل اقدامی را برای تحقق خواسته‌های ایران انجام نمی‌دهد، دویچ تصمیم ایران برای خاموش ماندن دوربین‌های آژانس را تنش‌زا توصیف کرد و نوشت: «این اعلامیه رفتار تنش‌زای خطرناک هسته‌ای ایران است. خوشحالم که تعهد ایالات متحده برای اطمینان یافتن از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای با بیانیه قدس تقویت شد و همچنان خواهان ادامه اقدامات با شرکا برای اطمینان یافتن از تحقق این تعهد هستم».

در خرداد ماه امسال، سازمان انرژی اتمی ایران در بیانیه‌ای در خصوص حذف دوربین‌های آژانس اعلام کرد: «جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حسن نیت ایران است، نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده، بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است. به همین دلیل تصمیم گرفته شد فعالیت‌ دوربین‌های فرا‌پادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM‌ و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولان مربوطه داده شده است.»

این تحولات پس از آن رخ داد که مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در ماه‌های گذشته، بعد از وقفه در مذاکرات وین، به رویه همیشگی خود در متوسل شدن به عملیات‌های روانی و رسانه‌ای جهت مقصرنمایی ایران و سلب مسئولیت از خود روی آورده‌اند.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.