آخرین زندانی گوانتانامو چگونه با تبعه آمریکایی تبادل شد؟

امیرخان متقی سرپرست وزیر امور خارجه طالبان اعلام کرد که بشیر نوروزی، آخرین زندانی “طالبان” در زندان گوانتانامو در ازای تبادل با «مارک فریکس» شهروند آمریکایی آزاد شد.

به نقل از رسانه های افغانستان، متقی روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی که برای اعلام آزادی بشیر نورزی توسط آمریکا برگزار شد، تصریح کرد که مبادله او با مارک فریکس شهروند آمریکایی به حل مشکلات بین افغانستان و ایالات متحده کمک خواهد کرد.

متقی بر لزوم مذاکره برای حل مسائل تاکید کرد و گفت: فشار و جنگ نتیجه نمی دهد.

وی گفت آزادی بشیر نوروزی، آخرین زندانی گوانتانامو، در جریان تبادل زندانی با ایالات متحده، صفحه جدیدی در روابط با ایالات متحده باز می‌کند.

به گزارش خبرگزاری صدا افغان (آوا)، بشیر نورزی از افراد نزدیک به ملا محمدعمر، بنیانگذار طالبان و آخرین زندانی افغان زندان گوانتانامو، صبح امروز وارد کابل شده است. نورزی یکی از بزرگترین صرافان در جنوب افغانستان بود که در دوران حاکمیت قبلی طالبان شبکه بزرگی را برای تبادل ارز و انجام حواله‌های ارزی ایجاد کرده بود. نوروزی همچنین از فرماندهان سابق جهادی بود که به دلیل رابطه با ملا محمد عمر رهبر و بنیانگذار طالبان نیز شهرت یافته و از حامیان مالی آن در دوران حاکمیت این گروه بر افغانستان محسوب می‌شد.

نورزی که آخرین زندانی افغان زندان گوانتانامو بود، سال ۲۰۰۵ میلادی به اتهام قاچاق مواد مخدر توسط پلیس امریکا در نیویارک دستگیر و به حبس ابد محکوم شده بود.

دولت امریکا بارها خواستار آزادی «مارک فرریکس» کهنه سرباز امریکایی توسط طالبان شده بود.

پیش از این گزارش شده بود که ملا یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع، در سفری که به قطر داشت روی آزادی نورزی با مقام‌های قطری گفت‌وگو کرده است.

نورزی در زمان حمله آمریکا به افغانستان، در پاکستان به‌سر می‌برد اما پس از تشکیل دولت جدید در افغانستان به «اسپین‌ بولدک» بازگشت و با تیم نیروهای ویژه امریکایی وارد مذاکره شد.

ی پس از یک هفته بازداشت و معامله با نیروهای ویژه امریکایی آزاد شد و بیش از ۱۵ لاری تسلیحات سنگین از جمله ۴۰۰ فروند موشک‌های دوش پرتاب پدافندی را به نیروهای امریکایی تحویل داد.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.