خیز همسایگان برای اشغال سهم ایران در صورت ثبات تولید نفت کشور

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: اگر ایران تولید نفت خود را افزایش ندهد کشورهای همسایه ممکن است در ۶ ماه تا یک سال آینده تولید خود را افزایش دهند و سهم ایران را در بازار اشغال کنند.

وزارت نفت از یکشنبه با دستور به شرکت ها برای افزایش تولید و آماده باش پایانه های نفتی، طرح افزایش ۵۰۰ هزار بشکه ای صادرات نفت خام را کلید زد.
به گزارش وزارت نفت، «رکن الدین جوادی» دوشنبه پس از دیدار با معاون اول رئیس جمهوری در همین پیوند تاکید کرد ایران آمادگی افزایش ۵٠٠ هزار بشکه ای تولید نفت را همزمان با لغو تحریم ها دارد و امروز نیز دستور افزایش تولید نفت ایران ابلاغ شد. 
وی گفت: اکنون مهم ترین مشکل بازار نفت که سبب کاهش قیمت شده، مازاد دومیلیون بشکه ای است.
جوادی افزود: البته جنبه های سیاسی و تصمیم هایی که برخی دولت ها و تولیدکنندگان بزرگ عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) گرفتند، در کاهش قیمت نفت بی تاثیر نبوده است. 
جوادی گفت: ایران باید سهم خود را از بازارهای جهانی نفت به دست آورد و پس از آن کشورهای عضو و غیرعضو اوپک تصمیم بگیرند متناسب با بازار، ظرفیت خود را کاهش دهند.
به گفته این مقام، سهم ایران از بازارهای جهانی نفت در اوج تولید، چهار درصد است.
وی افزود: این میزان در برابر سهم ١٠ تا ١۵ درصدی یک کشور دیگر، زیاد نیست. از این رو، باید بازار نفت با یک اجماع عاقلانه، مدیریت شود. 
جوادی درباره احتمال ایجاد اجماع میان تولید کنندگان نفت، اضافه کرد: فکر می کنم ناچار شوند به اجماع برسند؛ کشورهای ثروتمندی که فریب این بازی را خوردند و قیمت نفت را پایین آوردند هم اکنون دچار بحران شده اند و به ناچار باید برای بهبود قیمت نفت تلاش کنند که امیدواریم این اتفاق بیفتد و قیمت نفت اواخر سال میلادی افزایش یابد. 
به گفته مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، پس از تحریم ها کارها زودتر و ارزان تر سامان می یابد و پول مردم برای توسعه و سرمایه گذاری بهتر هزینه می شود. 
شنبه شب با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه ۱+۵) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.
پس از تشدید تحریم ها، صادرات نفت خام ایران از بیش از دو میلیون بشکه نفت خام در روز به سقف یک میلیون بشکه کاهش یافته است.
در نتیجه تحریم، بسیاری از مشتریان، از خرید نفت ایران منع شده و فقط کشورهای ترکیه، چین، هند، کره جنوبی و ژاپن مجاز به تداوم واردات نفت از ایران شدند.
بر پایه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که بیست و سوم تیرماه بین جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ (انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه و چین به همراه آلمان) با حضور اتحادیه اروپا نهایی شد، باید در ازای کاهش برخی فعالیت های اتمی تهران، تحریم های هسته ای علیه این کشور لغو شود.
معاون وزیر نفت درباره مهمترین مباحث مطرح شده در دیدار با معاون اول رئیس جمهوری گفت: در این دیدار، گزارش هایی درباره صادرات نفت، افزایش برداشت نفت، فعالیت های دانش بنیان و ساخت ١٠ گروه کالایی در صنعت نفت ارائه شد. 
جوادی اضافه کرد محدودیت ها و مشکل های صنعت نفت و میزان بدهی شرکت ملی نفت نیز با معاون اول رئیس جمهوری در میان گذاشته شد. 
وی اعلام کرد: بدهی شرکت ملی نفت ایران بابت برداشت ها و سپرده گذاری های گذشته و بهره آن نزدیک به ۵٠ میلیارد دلار است که انتظار داریم دولت در این زمینه همراهی کند. 
به گزارش ایرنا، معاون اول رئیس جمهوری صبح امروز برای دیدار با وزیر نفت و دیگر دست اندرکاران به این وزارتخانه رفت. 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.