ژاپن یک رزمایش امنیت هسته‌ای برگزار کرد

ژاپن امروز یکشنبه یک رزمایش امنیت هسته‌ای اطراف مراکز هسته‌ای این کشور برگزار کرد؛ طرحی که دولت ژاپن پس از نشت مواد رادیواکتیو از نیروگاه فوکوشیما در سال ۲۰۱۱ با جدیت زیاد پیگیر آن است.

به گزارش خبرگزاری کیودوی ژاپن، این رزمایش با هدف مقابله با بلایای طبیعی از جمله زلزله در ۳۰ کیلومتری شعاع اطراف نیروگاه هسته‌ای سندایی در منطقه کاگوشیما این کشور برگزار شد.
از آنجایی که همین نیروگاه، در اوایل سال جاری میلادی دچار یک مورد نشت جزیی مواد رادیواکتیو شده بود، امروز بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ مقام کشوری و شهروندان منطقه با شرکت در این رزمایش سعی کردند خود را برای بروز احتمالی یک زلزله هفت ریشتری در این منطقه آماده کنند. چرا که این نیروگاه در سال ۲۰۱۳ نیز بار دیگر با یک زلزله ۶ ریشتری دچار مشکل نشت جزیی مواد شده بود، به همین دلیل در رزمایش امروز حدود یک هزار و ۲۰۰ نفر شهروند ساکن در شعاع پنج کیلومتری این نیروگاه پس از شنیدن هشدار در کوتاه‌ترین زمان ممکن اطراف این نیروگاه را تخلیه کردند.
درعین حال به ساکنان شعاع ۳۰ کیلومتری نیز دستورات لازم برای تامین امنیت جانی آن‌ها داده شد و به آن‌ها آموزش دادند تا با درنظرگرفتن جهت وزش باد هنگام بروز احتمالی حادثه اتمی، اقدامات محافظتی لازم را در پیش گیرند.
همچنین چهارشنبه گذشته نیز ژاپن رزمایش امنیت هسته‌ای دیگری را با کمک نیروهای آمریکایی در پایگاه دریایی «یوکوسوکا»ی آمریکا در استان کاناگاوا بدون حضو غیرنظامیان در نزدیکی توکیو برگزار کرد.
کیودو به نقل از «یوتو یوشیدا» شهردار یوکوسوکا اعلام کرده بود که نظامیان و متخصصان هسته‌ای دو کشور در آن رزمایش اقداماتی انجام دادند تا بتوانند در صورت احتمال نشت مواد رادیواکتیو از ۳۰۰ لیتر آب سرد کننده محتوی این مواد در رزم ناوهای آمریکایی، از خطرات آن جلوگیری کنند.
وی این رزمایش را نهمین مورد آن توسط دو کشور عنوان کرد که از سال ۲۰۰۷ در ژاپن برگزار می‌شود و افزود: تقریبا ۱۶۰ مقام کشوری و لشکری از دو کشور و نمایندگان ۱۱ سازمان سیاسی، نطامی و دفاعی و هسته‌ای در این رزمایش حضور داشتند.
در واقع، این رزمایش نخستین رزمایش امنیت هسته‌ای بود که ناو هواپیمابر «رونالد ریگان» آمریکا پس از جایگزینی آن با ناو هواپیمابر «جرج واشنگتن» در اکتبر (مهرماه) سال گذشته در آن شرکت داشت.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.