پیش‌بینی بورس تا پایان تیر ماه ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس تا پایان تیر ماه ۱۴۰۳ به چه صورت است؟

به گزارش تازه‌نیوز، بازار سرمایه اولین هفته اردیبهشت ماه را مثبت به پایان رساند. با بررسی اخبار و تصمیمات اقتصادی دولت چنین برمی‌آید که امید‌ها برای تغییر رویکرد به بورس افزایش یافته است. از تحرکات افزایشی دلار نیمایی گرفته تا تصمیم‌گیری‌هایی در زمینه قیمت گذاری خودرو و خبر تصویب مالیات بر عایدی سرمایه که اگرچه انتقاداتی به آن وارد است، اما به گفته «احمد اشتیاقی» کارشناس بازار سرمایه در بلند مدت می‌تواند منجر به گسیل پول به بورس شود.

طی معاملات روز چهارشنبه شاخص کل با رشد کم ۱۰۶۹ واحدی همراه شد و به سطح ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار واحدی رسید، اما قیمت معاملات سهم‌های کوچک بورس رشد بیشتری را تجربه کرد و بر این اساس با رشد ۴ هزار و ۶۵۰ واحدی در سطح ۷۶۳ هزار واحدی ایستاد.

آغاز فصل مجامع شرکت‌های بورسی

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه در ارزیابی خود از وضعیت بازار سهام در یک هفته گذشته به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: بازار سرمایه شنبه خیلی خوبی داشت، به دلیل اینکه موضوع ریسک‌های سیاسی تا حدی برای بازار حل شد و به نوعی به یک شرایط متعادل رسید. تقریبا حجم معاملات خرد بازار سرمایه هم بالغ بر ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان شد. ولی از یکشنبه تا امروز (چهارشنبه) حجم معاملات روند کاهشی به خود گرفت و به ۵ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرد. این روند نشان داد که در بازار سرمایه در حال حاضر کماکان بی‌اعتمادی به تصمیمات دولت وجود دارد و پول جدیدی وارد بازار سرمایه نمی‌شود. به دلیل تجربه بد و زیانی که مردم در سال ۹۹ داشتند. سال گذشته هم تصمیمات دولت عمدتا روی محور افزایش هزینه به شرکت‌های بورسی بود.

به گفته اشتیاقی، با این همه انتظار‌ها مبتنی بر افزایش نرخ دلار نیمایی است. اگرچه قولی داده نشده است، ولی به صورت آهسته آهسته این اتفاق در حال رخ دادن است و این پتانسیلی هم که بازار دارد این روز‌ها در نقاط تعادلی مورد معامله قرار می‌گیرد، به دلیل همین عامل و ارزندگی قیمت سهام است. دلار نیمایی در حال حاضر از ۴۰ به ۴۱ هزار تومان رسیده و به نظرم اگر ادامه‌دار باشد به تدریج به سمت ۴۵ خواهد آمد و بازار می‌تواند روند حرکت رو به رشدش را ادامه دهد. در فصل مجامع هم به سر می‌بریم و این هم می‌تواند مزید بر علت شود.

جذابیت بازار‌های رقیب بورس کم شد

در روز‌های اخیر تصویب مالیات بر عایدی سرمایه بسیاری از فعالان بازار را نسبت به کاهش جذابیت بازار‌های رقیب بورس امیدوار کرد. از بحث‌ها و انتقاداتی که بر ناعادلانه بودن این نوع مالیات تاکید دارد اگر بگذریم، این سوال مطرح می‌شود که آیا واقعا بورس بیشتر از قبل فرصت ارز اندام یافته است؟

اشتیاقی در پاسخ به این پرسش به اقتصاد ۲۴ توضیح می‌دهد: این هدف در کوتاه مدت رخ نخواهد داد. چه بسا وقتی با این نوع مالیات، پولی که قرار بود از بازار‌های دیگر به بازار بیاید به دلیل این که فروشش مشمول مالیات می‌شود خودش یک مقداری ورود پول‌های با حجم بالا را از بازار‌های دیگر محدود می‌کند. ولی خب از این به بعد اتفاق خوب این است که پول از بازار خارج نمی‌شود و پول‌هایی که عموم مردم به صورت تدریجی به دست می‌آورند می‌توانیم این انتظار را داشته باشیم که به بازار سرمایه سوق پیدا کند نه به سمت دیگر بازارها. در این صورت با نگاهی بلندمدت می‌تواند روند بازار را مثبت کند.

ارمغان خودرویی‌ها برای بورس؟

افزایش قیمت کارخانه‌ای برخی از محصولات ایران خودرو، چون پژو پارس و اظهارنظر‌های مسوولان وزارت صمت در خصوص حذف سامانه یکپارچه خودرو به گمانه‌زنی‌ها در مورد جدی‌تر شدن آزادسازی قیمت خودرو دلالت دارد. این تصمیم در وهله اول زیان ده بودن شرکت‌های خودروساز را جبران خواهد کرد، اما چه زمانی بازار سهام از آن منتفع خواهد شد؟

احمد اشتیاقی در این باره به اقتصاد ۲۴ توضیح می‌دهد: اگرچه این مورد هم خبر خوبی برای بازار است منتها به دلیل اینکه کماکان مدیریت خودروساز در اختیار دولت است و دولت بلوک‌هایش را برای عرضه در اختیار بخش خصوصی قرار نداده است، بازار علی رغم این افزایش‌ها که فقط عقب افتادگی سال‌های قبل را جبران می‌کند و منجر به سود شرکت‌های خودروساز نمی‌شود که بخواهد یک تحول اساسی ایجاد کند، ولی می‌تواند کاهش سهم‌های این بخش را متوقف کند و به تدریج این امید را بدهد که ما می‌توانیم خودرو را بر اساس قیمت حاشیه بازار بفروشیم و این یک نویدی است که به تدریج می‌تواند در صنایع خودروسازی موجب رونق این گروه بشود.

پیش‌بینی بورس تا پایان تیر ماه

طبق پیش بینی این کارشناس بورس، روند بازار در هفته آینده همچنان مثبت خواهد بود و به نظر می‌توان انتظار داشت که با رشد دلار نیمایی و رسیدن به تقویم سودی که قرار است در فصل مجامع در پایان خرداد صورت بپذیرد، شاخص کل تا پایان تیرماه به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد برسد.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.