کمپین« منتقدین را نکشید» تشکیل شد

به همت مرکز دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران کمپین«منتقدین را نکشید»همزمان با چهلمین روز شهادت شیخ نمر تشکیل شد.

همزمان با چهلمین روز شهادت شیخ نمر و به همت مرکز دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران(صلح زیبا) کمپین «منتقدین را نکشید» با همکاری جمعی از فعالان حقوق بشر داخلی و خارجی و موسسات مردم نهاد داخلی و بین‌المللی تشکیل شد.
مرکز دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای به همین مناسبت تاکید کرد: نظام‌های مردم سالار و دموکراتیک در دنیا و همچنین مجامع بین‌المللی حقوق بشر و نیز نهادهایی چون سازمان ملل همواره بر ساختار سیاسی مبتنی بر رای مردم و آزادی بیان منتقدین تأکید داشته‌اند. درماه‌های اخیر شاهد آن بودیم که با وجود چنین تأکیداتی، نهاد بین‌المللی حقوق بشر، کشوری مانند پادشاهی عربستان نه تنها بر رجوع به رای مردمی وقعی نمی‌نهند بلکه منتقدانی چون شیخ نمر باقر النمر را که هیچ اقدام مسلحانه‌ای نداشته و تنها به بیان نظرات خود علیه این پادشاهی ستمگر و خونریز پرداخته است را به شهادت می‌رساند را به ریاست بخشی از این نهاد حقوق بشری منسوب می‌کنند.
این بیانیه می‌افزاید: این اتفاق جایی رنگ سیاسی بیشتری به خود می‌گیرد که شیخ نمر در میان لیستی از اعدامیان است که سابقه دیرینی در همراهی با گروهک‌هایی نظیر القاعده دارند و این به  آن معناست که جرم سیاسی مردمی صلح طلب و معترض همچون نمر باقر النمر در این سیستم برابر با جرم کسانی است که در القاعده با اقدامات تروریستی به کشتار مردم بی‌گناه می‌پردازند.
در ادامه این بیانیه تصریح شده است: این اقدام آل سعود به لحاظ حقوقی به قدری در تناقض با ادعاهای مدعیان حقوق بشر در جهان بوده که برخی شخصیت‌ها و دولتمردان غربی را نیز به صدا درآورده  و کمپین‌ها و تجمعاتی در محکوم نمودن این عمل وحشیانه که نماد بارز تروریسم حکومتی است، شکل گرفته است. امروز در سراسر جهان شاهد خشونت و افراطی‌گری در برخورد با منتقدین در سراسر جهان هستیم، مواردی نظیر آنچه در آمریکا (سرکوب معترضین به تبعیض نژادی) ، نیجریه (حمله و کشتار مسلمانان و تخریب مساجد آن‌ها) و اخیرا در عربستان سعودی در اعدام  وحشیانه  شیخ نمر رخ داد.
در ادامه بیانیه موسسه صلح زیبا تاکید شده است:  این اقدامات وحشیانه را در برخورد با منتقدین در کشورهای دیکتاتور منطقه محکوم می‌کند و به این حکومت‌ها توصیه می‌کند تا با در پیش گرفتن اصول اولیه دموکراسی نظامی مبتنی بر رای مردم ساخته و با ارج نهادن به اصل مقدس حقوق بشر در تکریم انسان به عنوان موجودی دارای حق انتخاب و آزادی عقیده کوشا باشند. تاریخ انقضاء رژیم‌های مستبد پادشاهی موروثی به اتمام رسیده و عصر حاضر، عصر دموکراسی و آزادی است نه سرکوب و توهین به عقاید و افکار بر این اساس ما فعالان و مدافعان حقوق بشر ایران، اعدام و شکنجه منتقدین را در این کشورها محکوم می‌کنیم و از موسسات مستقل بین‌المللی حقوق بشر و سایر نهادهای بین‌المللی همچون سازمان ملل خواستاریم تا به وظایف خود در این باره عمل کنند.
در پایان این بیانیه نیز آمده است: با توجه به موارد مذکور کمپینی با عنوان « منتقدین را نکشید» با همت جمعی از فعالین حقوق بشر داخلی و خارجی و موسسات مردم نهاد داخلی و بین‌المللی ایجاد می‌گردد، تا با همکاری و همفکری گامی هر چند کوچک در راستای  تشکیل اجتماعی دموکراتیک و آزاد اندیش در عصر امروز برداریم. ضمنا موسسات مردم نهاد، فعالین حقوق بشر و شخصیت‌ها می توانند با ارسال رایانامه به آدرس solheziba@gmail.comبه کمپین بین‌المللی « منتقدین را نکشید» بپیوندند.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.