حساسیت پوستی؛ شایع‌ترین عارضه مواد آرایشی

معاون اداره کل نظارت و ارزیابی فراورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو عوارض نسبت به استفاده از فرآورده‌های آرایشی غیر مجاز هشدار داد و پیری زودرس، تغییر رنگ پوست و ایجاد حساسیت‌های پوستی را از مهمترین عوارض آن‌ها برشمرد.

منوچهر دادگرنژاد گفت: به هر محصولی که برای پاک کردن، جذاب کردن یا تغییر دادن ظاهر به وسیله مالیدن، ریختن، پاشیدن یا اسپری کردن روی بدن انسان به کار رود، فرآورده آرایشی و بهداشتی اطلاق می‌شود.
وی با اشاره به فراوانی و افزایش روز افزون مصرف انواع این‌گونه فرآورده‌ها افزود: این فرآورده‌ها چنانچه به صورت صحیح استفاده نشده یا اینکه در شرایط مناسب نگهداری نشود می‌تواند به مصرف‌کننده آسیب برساند.
وی خاطرنشان کرد: مصرف بیش از اندازه هیچ ماده آرایشی برای پوست مفید نیست، حتی داروهای پوستی هم فاقد عوارض جانبی نیستند، یکی از عوارض این مواد پیری زودرس و ایجاد چین و چروک است. 
معاون اداره کل نظارت و ارزیابی فراورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو ادامه داد: عارضه دیگر، تغییر رنگ پوست است که می‌تواند منتشر شود یا به صورت لکه‌ای باشد اما شایع‌ترین عارضه مواد آرایشی و دارویی در پوست، تحریک و حساسیت پوستی است.
دادگرنژاد افزود: این روزها فروش لوازم آرایشی غیراستاندارد و غیربهداشتی در بازار خرده‌فروشان بسیار به چشم می‌خورد و متقلبان این نوع محصولات تا آن اندازه‌ای حرفه‌ای عمل می‌کنند که گاهی تشخیص محصولات تقلبی از غیرتقلبی دشوار شده و حتی کارشناسان و متخصصان این حرفه نیز قادر به تشخیص آن نیستند.
وی با تاکید بر عدم مصرف فرآورده‌های بدون مجوز، خاطر نشان کرد: حتی سرمه‌های دست‌ساز و خانگی حاوی مقدار زیادی سرب هستند که می‌توانند از طریق چشم جذب نسوج و پروتئین‌های بدن شده و بیشترین اثر سمی خود را بر مغز و اعصاب وارد کنند بنابراین باید از کشیدن مواد یا سرمه به داخل چشم‌ها خودداری شود.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.