خبرگزاری روسی: ایران درصدد به روز کردن ناوگان هوایی و دریایی خود است

خبرگزاری روسی اسپوتنیک نوشت: وزیر دفاع ایران با هدف گسترش همکاری های نظامی کشورش با روسیه و به روز کردن ناوگان هوایی و دریایی ایران به مسکو سفر می کند.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک با اشاره به سفر رسمی امروز(دوشنبه) "حسین دهقان" وزیر دفاع ایران به مسکو به نقل از روابط عمومی سفارت ایران در روسیه نوشت، انتظار می رود دهقان در این سفر دو روزه با «دیمتری روگوزین» معاون نخست وزیر روسیه و "ولادیمیر کوشین" مشاور "ولادیمیر پوتین" درباره همکاری های نظامی – فنی گفت وگو کند. 
موضوعات مورد مذاکره در این سفر تا کنون اعلام نشده است اما، طبق گفته «عماد آبشناس» سردبیر روزنامه «ایران نیوز» وزیر دفاع ایران حامل پیشنهادهایی مشخص در رابطه با گسترش همکاری نظامی ایران با روسیه است. 
به گفته آبشناس، دستور کار مذاکرات نه تنها در ارتباط با اجرای قرارداد فروش سامانه های پدافند موشکی است بلکه به آمادگی ایران برای خرید جنگنده های «سوخو- ۳۰» روسیه نیز برمی گردد.
 وی افزود: همکاری نظامی ایران و روسیه طی ۳ تا ۴ سال گذشته افزایش پیدا کرد. کاملا منطقی است که دهقان در این سفر به دنبال تقویت این همکاری باشد. گستره وسیعی از موضوعات وجود دارد. ایران پس از شروع اجرای برنامه جامع اقدام مشترک و لغو تحریم ها تصمیم دارد ناوگان هوایی خود را به روز کند. 
آبشناس خاطر نشان کرد، ایران روسیه را به عنوان شریک راهبردی سال های بعد محسوب می کند. تهران برای خرید سامانه های پدافند هوایی و دفاع موشکی از روسیه ابراز تمایل کرده است. زیردریایی های ایران نیز باید به روز رسانی شوند. حل چنین مساله ای مستلزم خرید تسلیحات مدرن تخصصی است و روسیه در این زمینه چیزی برای ارایه دارد. 
به گفته وی، در دیدار دهقان و مقامات روسیه احتمالا مساله خرید سامانه «اس-۴۰۰» و مدل های به روز آن و نیز تانک های روسی "تی-۹۰" و "تی ۹۵" مطرح می شود. در کل، باید گفت، ایران درصدد است به روسیه پیشنهاد همکاری در زمینه بخش نظامی- صنعتی برای ساخت مشترک تانک، تسلیحات موشکی و سامانه های ناوگان دریایی بدهد. از این رو، باید دید که کدام یک از توافقنامه های دهقان در این سفر به نتیجه خواهد رسید. می توان تصور کرد که قراردادهایی در این سفر امضا شود. 
دهقان در آوریل ۲۰۱۵ نیز در سفری رسمی به مسکو، در کنفرانس بین المللی امنیتی شرکت کرد. در این دیدار دو طرف (ایران و روسیه) درباره قرارداد واگذاری سامانه های پدافند هوایی "اس-۳۰۰" به ایران گفت وگو کرده بودند. 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.