معاون وزیر علوم: در منطقه اول هستیم و از ترکیه در همه زمینه‌ها جلوتر

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: توجه به توسعه نوآوری در مقطع کارشناسی و تمرکز بر بهبود وضعیت تحصیلات تکمیلی از رویکردهای وزارت علوم است.

وحید احمدی روز یکشنبه در مراسم نکوداشت پژوهشگران برتر دانشگاه خوارزمی اظهار کرد: در حال حاضر تقاضا برای ورود به دوره‌های دکتری به میزان قابل توجهی افزایش یافته که با سرمایه‌گذاری روی دوره‌های کارشناسی به منظور جهت‌دهی به دانشجویان برای روی آوردن به نوآوری، می‌توان میزان زیاد تقاضا برای ورود به دوره‌های دکتری را کاهش داد.
احمدی اظهار کرد: تاکید ما در وزارت علوم بر ارتقای کیفیت است؛ در حال حاضر کشور ما در منطقه رتبه اول را داراست و حتی از ترکیه در همه زمینه‌ها جلوتر است اما با این حال لازم است کیفیت تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های ما ارتقا یابد.
وی افزود: به همین منظور برنامه‌هایی در وزارت علوم در حال اجراست که از جمله آن می‌توان به ایجاد فرصت مطالعاتی برای اساتید اشاره کرد؛ براساس این فرصت مطالعاتی اساتید به جای این که به خارج از کشور سفر کنند می‌توانند وارد بخش صنعت کشور شوند و این فرصت مطالعاتی را در داخل صنعت بگذرانند و در پایان یک سفر به خارج از کشور داشته باشند.
وی افزود: همچنین بورسیه‌ها را کاهش داده‌ایم و بخشی از اعتبارات آن را به فرصت‌های مطالعاتی دوره‌های ۹ ماهه دکتری اختصاص داده‌ایم.
وی افزود: همچنین بحث دانشگاه‌های معین را مطرح کرده‌ایم که براساس آن صنایع مختلف مانند برق و آب منطقه‌ای برای توسعه فعالیت‌های خود ملزم شده‌اند که با یک دانشگاه معین قرارداد ببندند.
احمدی اظهار کرد: براین اساس بیش از هزار و ۵۰۰ طرح بین وزارت دفاع و دانشگاه‌ها هم اکنون در حال اجراست و برخی از دانشگاه‌های کشور نیز با وزارت کشاورزی قراردادهایی در این زمینه منعقد کرده‌اند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم به وضعیت نیروی انسانی در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر از لحاظ وضعیت نیروی انسانی دانشگاهی (فارغ‌التحصیل یا تربیت‌شده دانشگاه) رتبه چهارم و پنجم را در دنیا داریم که رتبه خوبی است و نشان‌دهنده ظرفیت بالای کشور ما است.
وی توضیح داد: کشور ما با جمعیت ۷۸ میلیون نفر دارای ۴.۸ میلیون دانشجو است این در حالی است که کشوری مانند ژاپن با ۱۲۰ میلیون جمعیت تنها ۲.۷ میلیون دانشجو دارد.
احمدی اظهار کرد: این آمار به این معناست که ما حجم زیادی جوان مستعد داریم که می‌توانیم روی آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم. همچنین اگر برای این تعداد جوان مستعد برنامه‌ریزی نشود می‌تواند در آینده برای کشور به دلایلی مانند اشتغال مشکل‌آفرین باشد و یا اینکه کشور با مهاجرت یا مشکلات دیگری در رابطه با آن‌ها مواجه شود.
وی افزود: به طور کلی رویکرد وزارت علوم این است که فضای کاری دانشگاه‌ها را به منظور ایجاد محیطی خلاق احیا کند، نظام آموزشی کارآمدتر شود و همچنین توسعه پژوهش و فناوری مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
وی اظهار کرد: از نظر تعداد مقالات، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری، تولید مقاله و حضور در مجامع علمی در منطقه از وضعیت بسیار مناسبی برخوردار هستیم که این نشان‌دهنده توانمندی دانشگاه‌های ما است.
به گفته احمدی، طبق اعلام اسکوپوس ایران در منطقه رتبه اول را در این زمینه داراست، در بین کشورهای غیرمتعهد (۵۲ کشور) بعد از هند قرار دارد و در کل دنیا رتبه ۱۶ را داراست.
وی با بیان این که تعداد ۹۰۰ مرکز پژوهشی در ایران وجود دارد که یک سوم آن‌ها متعلق به بخش خصوصی است، افزود: این آمارها نشان‌دهنده جهت‌گیری مناسب ما است و اینکه در افقی نزدیک بسیاری از چالش‌های پیش رو برطرف خواهد شد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: در بخش ارتباط بین‌المللی نیز وضعیت بهبود یافته به طوری که تقاضاهای زیادی از کشورهای مختلف دنیا مانند اتریش، کانادا، فرانسه و ایتالیا برای برقراری ارتباطات دانشگاهی ارائه شده است.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم به برخی از آمارهای منتشر شده در رابطه با ثروت و منابع کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت: بر اساس این اعلام، از ۶۶ کشور ثروتمند که حدود ۸۰ درصد ثروت دنیا را در اختیار دارند ثروت مربوط به منابع نامشهود آن‌ها به طور متوسط ۸۰ درصد است.
وی افزود: همچنین براساس این اعلام، منابع فیزیکی و طبیعی این کشورها نیز به ترتیب ۱۶ و ۳ درصد است این در حالی است که ۴۲ کشوری که تنها یک درصد ثروت دنیا را در اختیار دارند میانگین منابع نامشهود آن‌ها ۵۰ درصد ثروت آن‌ها را تشکیل می‌دهد.
احمدی اظهار کرد: بر این اساس ثروت ایران از بخش منابع طبیعی ۵۴ درصد و از بخش نامشهود ۱۲ درصد است که این نشان می‌دهد که از نرم بین‌المللی آمار ما پایین‌تر است.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ادامه داد: رتبه ایران در جهان در بخش ثروت طبیعی هفت، ثروت فیزیکی ۲۷ در ثروت نامشهود ۶۳ و به طور کلی ۳۶ است.
وی توضیح داد: منابع ثروتی جهان به سه دسته منابع طبیعی شامل منابع نفتی، طلا، مراتع منابع فیزیکی شامل راه‌ها، زیرساخت‌ها و کارخانه‌ها و منابع نامشهود شامل منابع انسانی که می‌توانند مالکیت‌های فکری ایجاد کنند و توانمندی‌های نوآوری و خلاقیت تقسیم می‌شود.
وی افزود: در دنیای امروز دسته‌بندی که برای کشورهای پیشرفته و غنی و کشورهای توسعه‌نیافته و فقیر صورت می‌گیرد عمدتا بر مبنای ثروت‌های نامشهود آن‌ها و توسعه‌یافتگی و دستاوردهای علمی آن‌هاست.
مراسم نکوداشت پژوهشگران برتر دانشگاه خوارزمی بعدازظهر امروز با معرفی ۱۵ پژوهش‌گر برتر و چهار پژوهش‌گر برگزیده در محل این دانشگاه برگزار شد.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.