سازمان ملل: حمله به بیمارستان های سوریه ممکن است جنایت جنگی محسوب شود

کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل، وقوع مکرر حملات هوایی علیه بیمارستان ها در سوریه را گواه بی اعتنایی طرفین درگیر به قوانین بین المللی خواند و تاکید کرد که این گونه حملات ممکن است به عنوان جنایات جنگی در دادگاه های بین المللی مورد تعقیب قانونی قرار بگیرند.

روپرت کولویل سخنگوی کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران حمله به مراکز و تاسیسات درمانی در سوریه را هولناک و موجب نگرانی شدید توصیف کرد.
به گفته وی، روز دوشنبه علاوه بر حمله به بیمارستان ملی سوریه در شهر مرآت النعمان که در جریان آن سه نفر کشته و ۶ نفر مجروح شده اند، دو بیمارستان دیگر این شهر نیز که یکی از آن ها زیر نظر پزشکان بدون مرز اداره بوده مورد اصابت ۴ موشک قرار گرفت که در این حمله دست کم ۹ نفر کشته و ۳۰ نفر مجروح برجای گذاشت.
سخنگوی مذکور افزود که در همین روز یک بیمارستان مادران و نوزادان تحت حمایت سازمان ملل نیز در شهر اعزاز در اثر حملات دیروز ویران شده و در جریان آن ۱۳ نفر کشته و ده ها نفر دیگر مجروح شده اند.
سخنگوی کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل با قید این نکته که هنوز معلوم نیست آیا این حملات بطور عمدی صورت گرفته اند یا نه تصریح کرد که وقوع مکرر اینگونه حملات گواه بی اعتنایی طرفین درگیر در سوریه نسبت به قوانین بین المللی مربوط به مصونیت مراکز درمانی و تحصیلی در مناطق جنگ زده است.
وی با اشاره به این ضرورت حفاظت از بیمارستان ها و مراکز درمانی و بهداشتی در ماده سوم مشترک در ۴ کنوانسیون مختلف ژنو مورد تاکید مکرر قرار گرفته، گفت که تحت شرایط و ملاحظات خاصی این احتمال وجود دارد که حملات هوایی علیه بیمارستان ها بعنوان جنایت جنگی در دادگاه های بین المللی مورد تعقیب قانونی قرار بگیرند.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.