همکاری ایزان و رومانی در جهت مبارزه با مواد مخدر

پتره توبا وزیر کشور رومانی در نشستی با سفیر جمهوری اسلامی ایران در بخارست برای امضای یادداشت تفاهم همکاری مبارزه با مواد مخدر و همچنین همکاری های امنیتی با ایران ابراز علاقمندی کرد.

وزیر کشور رومانی روز پنجشنبه در این نشست با حمید معیر ضمن ابراز خرسندی از انجام این ملاقات به روابط سنتی و دیرینه رومانی و ایران اشاره و ابراز امیدواری کرد که این گفت و گوها بتواند در استحکام و تقویت هرچه بیشتر روابط میان دو کشور مفید و موثر واقع گردد. 
وی با اشاره به سفر آتی وزیر امور خارجه رومانی به تهران تاکید کرد که مناسبات دو جانبه بخارست و تهران به صورت مستعمر در حال بهبود می باشد و در این زمینه پیشرفت های مطلوبی حاصل شده است. 
توبا همچنین در این دیدار سفر وزیر امور خارجه رومانی به ایران را فرصت مناسبی جهت ارتقاء مناسبات دو کشور در حوزه های سیاسی و اقتصادی دانست.
وزیر کشور رومانی در این نشست با اشاره به اهتمام جدی مسئولان دو کشور برای توسعه و گسترش همکاری های فیمابین درتمامی زمینه های روابط دوجانبه، از اقدامات جمهوری اسلامی ایران درعرصه مبارزه با مواد مخدر و جلوگیری از ترانزیت بخش مهمی از محموله های مواد مخدر با منشا تولید در افغانستان به مقصد اروپا و مبارزه با تروریسم درعراق و سوریه تقدیر و تشکر کرد.
وی همچنین آمادگی وزارت کشور رومانی را با تشکیل کار گروهی متشکل از نمایندگان دو وزارتخانه کشور رومانی و ایران جهت تهیه یادداشت تفاهم همکاری جامع بین دو کشور اعلام کرد.
وی در ادامه با تاکید بر توسعه همکاری های پلیسی در بخش بین المللی نیز آمادگی کشورش را جهت همکاری در خصوص مبارزه با جرایم در فضای مجازی اعلام کرد و گفت : مجرمین بدون نیاز به روادید از طریق فضای محازی اقدام به قاچاق مواد مخدر، پولشویی و عملیات های تروریستی می کنند.
حمید معیر نیز در این نشست با اشاره به موقعیت ژئوپولیتیک دو کشور در دو منطقه مهم جهان گفت: موقعیت جغرافیای سیاسی ایران و رومانی در منطقه خاورمیانه و شرق اروپا زمینه های فراوانی را برای همکاری درعرصه های مختلف پیش روی ما گذاشته است که بایستی به نحو مطلوب از آن در راستای منافع دو ملت بهره برداری کرد. 
سفیر کشورمان در بخارست همچنین با اشاره به ضرورت تعمیق همکاری های امنیتی، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و جنایات سازمان یافته، بهره برداری بهینه از سایر ظرفیت ها را از جمله عوامل کلیدی و موثری دانست که با استناد به آن می توان زمینه را جهت ارتقاء مناسبات فیمابین فراهم ساخت. 
معیر در ادامه این دیدار افزود: جمهوری اسلامی ایران طی سال های گذشته تا کنون بیش از ۴ هزار شهید و بیش از 12 هزار جانباز در عرصه مبارزه با مواد مخدر تقدیم کرده و این در حالی است که بنا به گفته کارشناسان تولید مواد مخدر در افغانستان بعد از ورود نیروهای ائتلاف بین المللی به این کشور متاسفانه حجم تولید مواد مخدر40 برابر شده است. 
وی همچنین گفت: ایران و رومانی می توانند در امر مبارزه با تروریسم، پیشگیری از وقایع و حوادث غیرمترقبه، رخدادهای طبیعی و مدیریت بحران های ناشی از مهاجرت و میزبانی پناهندگان با هم همکاری داشته باشند. 
سفیر ایران با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران درطول بیش از سه دهه اقدام به پذیرش و میزبانی حدود ٣ میلیون پناهنده و مهاجر کرده و در این زمینه از تجربه های ارزنده ای برخوردار است، افزود: امروز پدیده تروریسم به یکی از مهمترین دغدغه های امنیتی کشورها در سراسر جهان تبدیل شده است.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.