فرمانده ارتش لبنان:آمریکائی ها قانع شده اند که دولت و ارتش سوریه باید حفظ شوند

ژنرال « جان قهوجی» فرمانده ارتش لبنان گفت: آمریکائی ها نمی خواهند سناریوی سقوط دولت و انحلال ارتش عراق در سوریه تکرار شود و به همین دلیل قانع شده اند، حفظ ارتش و دولت سوریه ضروری است.

ژنرال قهوجی در گفت وگو با روزنامه لبنانی الاخبار افزود: اکنون شاهد تغییرات گسترده در مواضع و رفتار آمریکایی ها و غربی ها هستیم و به دون شک داعش و جبهه النصره دو گروه تروریستی هستند.
وی خاطرنشان کرد: من شخصا در دیدارهای خود بارها تکرار کرده ام که گروه های وابسته به القاعده خطری برای همه جهان هستند.
فرمانده ارتش لبنان در پاسخ به این سئوال که آیا سعودی و ترکیه در سوریه دخالت نظامی زمینی خواهند کرد؟، تصریح کرد: تاکنون چیزی روشن و واضح نیست.
ژنرال قهوجی افزود: ما در نشست فرماندهان ارتش های عضو ائتلاف تحت رهبری آمریکا برای مبارزه با داعش در کویت شرکت می کنیم تا بیشتر در فضای تحولات و مواضغ قرار بگیریم.
وی با تاکید به این که « لبنان بخشی از ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا نیست»، گفت که در نشست کویت برای آشنائی با راهبردهای مبارزه با تروریسم شرکت می کنیم.
فرمانده ارتش لبنان خاطرنشان کرد: غربی ها به امنیت لبنان بی توجه نیستند و احدی از آنها نمی خواهد لبنان به سرنوشت عراق و سوریه دچار شود و لبنانی ها هم در سال های گذشته ثابت کرده اند که می خواهند ثبات و امنیت در کشورشان حاکم باشد.
ژنرال قهوجی تصریح کرد: در سفر اخیر به آمریکا این سخن اطمینان بخش را شنیدم ، ارتش و موسسات دولتی لبنان را حفظ کنید تا توفان فروکش کند.
وی گفت: به آمریکائی ها و اروپائی ها بارها گفته ام که اگر تروریست ها موفق شدند بر مناطقی در سوریه مانند حمص سیطره یابند خطری برای لبنان خواهند شد و می توانند وارد لبنان شده و خود را به دریای مدیترانه برسانند و آنها تاکید کردند که همین دیدگاه را دارند.
فرمانده ارتش لبنان افزود: هنگامی که تروریست های داعش بر شهرک مهین سوریه در ریف جنوب شرقی حمص بیش از سه ماه قبل سیطره یافتند، خواب نداشتم و همواره روند عملیات نظامی در ورای مرزها را پیگیری می کردم.
ژنرال قهوجی خاطرنشان کرد: نگران تاثیر حضور تروریست ها بر جبهه شهرک عرسال ( شمال شرق لبنان) و ارتباط خطوط امدادرسانی به عناصر مسلح از عرسال به داخل سوریه و رسیدن آنها به شهرالرقه بودم.
ارتش سوریه حدود دو ماه قبل شهرک مهین را آزاد کرد.
وی اوضاع شهرک عرسال را ناشی از همکاری مردم و اقدامات نیروهای ارتش بهتر از گذشته دانست و گفت: هنگامی که راه ها را به طور نهائی از داخل سوریه به روی تروریست های مسلح قطع کردیم توانستیم به آنها در بلندی های شهرک عرسال حمله کنیم و اکنون هم هرگونه تحرک آنها را هدف می گیریم.
فرمانده ارتش لبنان افزود: مشکل ما یکصد هزار آواره و پناهجوی سوری در منطقه عرسال است و نمی توانیم هزاران سرباز در داخل شهرک عرسال مستقر کنیم و به همین دلیل سیاست اجرای عملیات ویژه را انتخاب کرده ایم تا به شهروندان عادی آسیبی وارد نشود.
ژنرال قهوجی با بیان این که هنوز به واحد اطلاع رسانی ارتش لبنان اجازه نداده است تا فیلم های موفقیت ارتش در نبردهای حماسی با تروریست ها در بلندی های عرسال را پخش کند، تاکید کرد که دلیل این تصمیم، ادامه فضای ترس حاکم بر تروریست ها و نشناختن نوع سلاح ها ما است.
وی به کمک های آمریکائی ها و چند کشور دیگر به ارتش لبنان اشاره و تاکید کرد که هیچ خبر جدیدی از هبه های وعده داده شده سعودی ها و سعدالحریری برای خرید سلاح از فرانسه و کشورهای دیگر وجود ندارد.
فرمانده ارتش لبنان خاطرنشان کرد که آمریکائی ها قرار است به زودی شش فروند هواپیمای « سوپر توکانو» به ارتش لبنان تحویل دهند و همچنان منتظر هستیم تا بتوانیم هزینه آن را از مبلغ یک میلیارد دلاری که سعودی ها و الحریری وعده داده اند، بپردازیم.
این هواپیماهای آمریکائی جنگنده نیستند و تنها می توان برای بمباران مناطق هدف از آنها استفاده کرد تا شرایط پیشرفت های زمینی فراهم شود.
ژنرال قهوجی گفت:می گویند که از این هواپیماها نمی توانیم در رویاروئی با اسرائیل استفاده کنیم، اما این قدرت مالی ما است و ارتش لبنان به تنهائی نمی تواند با اسرائیل که همه ارتش های عربی را در دو جنگ شکست داد، بجنگد.
وی افزود: به آمریکائی ها گفته ام که سلاح مقاومت لبنان با درگیری عربی – اسرائیلی ارتباط دارد.
فرمانده ارتش لبنان با بیان این که « نگران اردوگاه های فلسطینی نشین نیستم»، تصریح کرد: نیروهای فلسطینی متوجه خطرها هستند و با جنبش فتح و دیگر گروه فلسطینی همکاری می کنیم و موضوعی که هراس انگیز باشد ، وجود ندارد.
ژنرال قهوجی خاطرنشان کرد که به اقدامات دستگاه های امنیتی و نقش ارتش در حفظ امنیت لبنان و مقابله با باندهای تروریستی در داخل لبنان و اردوگاه ها اطمینان دارد.
فرمانده ارتش لبنان با رد برخی گمانه زنی ها در باره ریاست جمهوری او و حمایت آمریکائی ها از این گزینه، گفت که در سفر اخیرش به آمریکا در این باره به طور کلی گفت وگوئی انجام نشد.
وی درعین حال بر ضرورت انتخاب رئیس جمهوری لبنان و پایان خلاء ریاست جمهوری این کشور تاکید کرد.

 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.