حقوق دان انگلیسی: دولت انگلیس باید از فرصت تجارت با ایران استفاده کند

«گای مارتین» عضو ارشد شرکت حقوقی «کارتر راک» در یادداشتی که روز جمعه در فایننشال تایمز منتشر شد، ضمن انتقاد از عملکرد ضعیف دولت انگلیس برای تسهیل روابط تجاری برای بازرگانان انگلیسی و ایرانی، گفت: دولت انگلیس باید از فرصت ایجاد شده برای تجارت با ایران استفاده کند.

«گای مارتین» در یادداشت خود نوشت: با اعلام این خبر که پس از لغو تحریم ها، شرکت پژو سیتروئن ۴۰۰ صد میلیون یورو به شرکت ایران خودرو غرامت پرداخت می کند، به نظر می رسد سفر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به اروپا برای کشورهایی که خواستار استفاده از فرصت های تجاری در ایران هستند، سازنده بوده است.
وی افزود: با توجه به این که دیگر کشورهای اروپایی نیز در این راه پیشگام هستند، تعجب آور است که چرا دولت انگلیس کاری انجام نمی دهد تا جامعه تجاری این کشور نیز از فرصت های تجاری در ایران استفاده کند. 
مارتین تصریح کرد: اولویت وزارت امور خارجه انگلیس باید مذاکره برای یک قرارداد سرمایه گذاری دو جانبه باشد، فرایندی که از سرمایه گذاران در صورت مواجهه با مشکلات از نظر حقوقی حفاظت می کند. این درحالی است که فرانسه، ایتالیا و آلمان با ایران این قرارداد را امضا کرده اند. 
این حقوقدان انگلیسی همچنین عنوان کرد: از طرف دیگر، تقریبا شش ماه پس از بازگشایی سفارت انگلیس در تهران، این سفارتخانه هنوز بخش صدور روادید ندارد و لذا تجار ایرانی مجبورند برای دریافت روادید انگلیس به استانبول سفر کنند و این مساله مانعی برای روابط تجاری میان دو کشور است. 
مارتین نوشت: نکته آخر این که پیام های وزارت امور خارجه و وزارت دارایی انگلیس باید مثبت و هماهنگ باشد، در حالی که وزارت امور خارجه در حرف، چراغ سبز نشان می دهد، اما توصیه وزارت دارایی کلاف سردرگمی از مشکلات فنی و بدون هیچ توصیه حقوقی است که تجار انگلیس باید برای درک آن تلاش کنند.
«کارتر راک» یک شرکت حقوقی در انگلیس است که در زمینه حقوق بین الملل و تحریم ها فعالیت می کند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.