اقتصاد در مناسبات ایران و آلمان باید بتواند نظر خود را بر سیاست قالب کند

در دیدارهیئت اقتصادی اتاق بازرگانی تهران با مقامات حزب دموکرات مسیحی آلمان در برلین، برای توسعه همکاری های اقتصادی میان دو کشور توافق شد.

هیئت اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در آخرین روز سفر خود در آلمان دیداری با  مقامات حزب دموکرات مسیحی آلمان انجام داد.
دراین نشست، ماریوس شواب مقام ارشد این حزب گفت: سیاست و اقتصاد باید در تبادل‌نظر با هم باشد و شورای اقتصادی آلمان نیز تلاش می کند این موضوع را رعایت کند.
وی افزود: درمناسبات اقتصادی میان ایران و آلمان نیز باید خط مشی به گونه‌ای ترسیم شود که اقتصاد بتواند نظر خود را به سیاست قالب کند.این مقام آلمانی در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: دو سال است که در این حزب تصمیم گرفته شده، در حوزه بین‌المللی فعالیت های خود را افزایش دهیم.وی افزود: براین اساس مراکز اصلی و اهداف فعالیت‌های خود را  در دیگر کشور ها مشخص کردیم و به دنبال آن هستیم تا پلی میان کشورها و نزدیکی اقتصاد و سیاست ایجاد کنیم.شواب گفت: پروژه‌های متعددی از سوی این نهاد اقتصادی در کشورهای آسیایی و حوزه خاورمیانه به اجرا درآمده است و این کشورها برای ما اهمیت بالایی دارند و امیدواریم بتوانیم با آن همکاری کنیم.
وی با اشاره به اینکه علاقه زیادی برای توسعه همکاری های اقتصادی با ایران داریم اضافه کرد: پس از رفع تحریم‌ها، جنب و جوش بالایی در میان کشورها برای تعامل با اقتصاد ایران شکل گرفته است .
شواب  افزود: در جنب و جوش شکل گرفته، آلمان نسبت به سایر کشورها وضعیت بهتری دارد زیرا صنایع آلمان و ایران پیوند دیرینه‌ای دارند.
وی افزود: نهاد اقتصادی حزب دموکرات مسیحی آلمان به دنبال آن است تا برای کاهش ریسک فعالان اقتصادی ایران، نقش خود را برای پیوند بیشتر بازارهای دو کشور ایفا کند.
احیای راوابط اقتصادی ایران و آلمان فدای سیاست شده
در این نشست همچنین مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران گفت: در ۱۰ سال اخیر اگرچه تحریم‌ها علیه ایران اعمال شد اما صنایع کشور با توان داخلی به خودکفایی رسید.
مسعود خوانساری افزود:  دو معضل و کمبود کنونی اقتصاد ایران،  نبود سرمایه لازم برای انجام پروژه‌ها و نیز جای خالی تکنولوژی‌های جدید است که برای رفع این خلاء ها می توانیم با آلمانی ها همکاری داشته باشیم.
 رئیس اتاق تهران با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی نهادهای اقتصادی آلمان برقراری مناسبات تجاری دو کشور است ادامه داد: درحال حاضر، احیای همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور فدای سیاست‌های دولت آلمان شده است اما سایر دولت‌های اروپایی از جمله فرانسه و ایتالیا مشکل بانکی و بیمه خود با ایران را برطرف کردند و توانستند سریع‌تر از آلمان وارد همکاری‌های اقتصادی با ایران شوند.
رییس اتاق تهران در ادامه افزود: بیمه هرمس آلمان  دلیل این تاخیر را بدهی ۵۰۰ میلیون دلاری ایران اعلام کرده است در حالی که این رقم ناچیز تنها  به دلیل تحریم‌های مالی از سوی ایران بازپرداخت نشده است.
خوانساری با استقبال از ارتباط میان اتاق بازرگانی تهران و نهاد اقتصادی حزب دموکرات مسیحی آلمان گفت: با شکل‌گیری تعامل مناسب میان این دو نهاد اقتصادی، می‌توان گام‌های بلندی در توسعه همکاری‌های اقتصادی برداشت.
گفتنی است، حزب دموکرات مسیحی آلمان بزرگ‌ترین حزب محافظه‌کار این کشور است که در سال ١٩۴۵ تاسیس شد. این حزب که می‌توان آن را «راست میانه» دانست رهبر کنونی آن با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان است.
نهاد اقتصادی حزب دموکرات مسیحی آلمان یکی از اتحادیه‌های اقتصادی این کشور است و نزدیک به ۱۱ هزار عضو دارد که شامل بنگاه‌های کوچک و متوسط داخلی و عمدتاً چندملیتی می شود.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.