مناسبات رسانه‌ای ایران و چین توسعه می‌یابد

یک هیات رسانه‌ای از جمهوری اسلامی ایران با هدف تقویت تعاملات و توسعه مناسبات رسانه‌ای دو کشور ایران و چین، وارد پکن پایتخت بزرگترین کشور آسیایی شد.

در این هیات رسانه‌ای، جمعی از سردبیران، دبیران و مدیران رسانه‌های ایران حضور دارند. این هیات به دعوت انجمن خبرنگاران کشور چین و با هدف گسترش مناسبات رسانه‌ای به چین سفر کرده است.
هیات رسانه‌ای هفت نفره ایران در این سفر ۳ روزه قرار است از مراکز فرهنگی و برخی رسانه‌های این کشور از جمله رادیو بین‌المللی چین و انجمن خبرنگاران چین در شهر پکن و شانگهای بازدید کند.
این هیات امروز، سه‌شنبه، نیز ملاقاتی با «دنگ لی» مدیرکل سیاسی در امور آسیای غربی و شمال آفریقای وزارت امور خارجه چین در محل این وزارتخانه داشت.
نمایندگان رسانه‌ای کشورمان در نخستین روز سفر به پکن پایتخت چین، در سفارت جمهوری اسلامی ایران با علی‌اصغر خاجی سفیر ایران در پکن دیدار و در جریان آخرین تحولات این کشور در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی قرار گرفتند.
سفیر کشورمان در چین در این دیدار به سئوالاتی در خصوص فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران، ایده «یک کمربند – یک جاده» «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین و نگرانی‌ها در خصوص کیفیت کالاهای چینی پاسخ داد.
خاجی در سخنان خود با اشاره به دیدارهای متعدد روسای جمهوری ایران و چین در دو سال گذشته و اهمیت این موضوع، سفر «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین به ایران را در آینده نزدیک مورد توجه قرار داد و گفت: برنامه‌ریزی‌های مهمی برای این سفر پیش‌بینی شده است.
وی همچنین در مورد انجام معادلات با ارزهای محلی دو کشور و نیز شرایط عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای گفت: موضوع عضویت ایران در این سازمان در نشست اخیر نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای در شهر «جن جو» مورد توجه و تاکید قرار گرفت.
سفیر ایران در چین گفت که این کشور با ۳۷ کشور معاملات با ارزهای محلی دارد و مقدمات انجام معاملات ارزی محلی میان ایران و چین نیز صورت گرفته است. 
خاجی گفت که در صورت تحقق این مهم می‌توان از آن در بسیاری از طرح‌ها از جمله طرح جاده ابریشم نیز استفاده کرد.
سفیر ایران در چین گفت: دو کشور به دلیل داشتن پتانسیل‌های قابل توجه همکاری، در طرح‌های زیادی با یکدیگر مشارکت دارند. چین تنها کشوری است که مصرف فسیلی‌اش رو به افزایش بوده و انرژی باید اولویت رابطه با چین باشد.
خاجی خاطرنشان کرد: باید از فرصت سفر آتی «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین به ایران در این زمینه استفاده کنیم.
زمان سفر رئیس جمهوری چین به ایران هنوز نهایی نشده، اما گفته می‌شود که مقدمات این سفر در حال انجام است.
اعضای گروه رسانه‌ای ایران در سفر به چین را نمایندگانی از روزنامه‌های همشهری و قانون، خبرگزاری‌های فارس، ایسنا و صداوسیما، پایگاه خبری «الف» و باشگاه خبرنگاران جوان تشکیل می‌دهند.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.