ممکن است شمارش آراء ۳ روز طول بکشد/ احتمال تمدید ساعت رای‌گیری در تهران/ هیچ مدرسه و دانشگاهی تعطیل نیست/ نوشتن کد کاندیداها الزامی نیست

چاووشی با اشاره به اینکه ممکن است زمان اعلام نتیجه آراء به طول بیانجامد گفت: ساعت رای‌گیری در تهران احتمالا تمدید می‌شود.

سیدشهاب‌الدین چاووشی رئیس ستاد انتخابات استان تهران در نشست‌خبری در محل استانداری تهران، گفت: انتخابات خون تازه است که در رگ سیاسی کشور تزریق می‌شود. نظام جمهوری اسلامی ایران از ابتدا متکی به رای مردم و اعتقاد به اسلام بنا نهاده شده، لذا جمهوریت و اسلامیت نظام اقتضا می‌کند که پاسخگوی افکارعمومی باشد.
وی با اشاره به اینکه انتخابات فرصت تاریخی برای ملت برای تعیین سرنوشت و اداره کشور است، افزود: با امیدواری تمام عرض می‌کنم که حماسه جدی اتفاق خواهد افتاد.
چاووشی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور درباره انتخابات، گفت: همه این صحبت‌ها حاکی از اهمیت بالای این دور از انتخابات است و همه معتقدند اگر جمهوری اسلامی ایران از این فرصت برای نوسازی چارچوب‌های تعیین شده اقدام کند، قدمی در جهت  ثبات جمهوری اسلامی بر خواهد داشت.
رئیس ستاد انتخابات استان تهران خاطرنشان کرد: فرصت انتخابات به دقایق نهایی خود رسیده و در کمتر از ۲۴ ساعت پنجمین دوره انتخابات خبرگان و دهمین دوره انتخابات مجلس با ماموریت‌های منحصر به خود آغاز خواهد شد و هر دو انتخابات برای ما بسیار مهم است.
وی با تاکید بر رعایت اصول اخلاقی انتخابات گفت: نباید فضای انتخابات غبارآلود شود که این فضا به دشمنان فضا می‌دهد.  همه براساس رقابت منطقی و رفاقت‌آمیز به سمت صندوق‌های‌ رای بروند که در این صورت هم از دیانت انقلاب و هم از سیاست انقلاب صیانت خواهیم کرد.
چاووشی با اشاره به اینکه باید پیروزی رقیب را مشروع بدانیم تا همه مورد احترام و تکریم همدیگر قرار بگیرند، اظهار داشت: همه افراد و گروها مورد احترام دستگاه‌های اجرایی هستند و ما نسبت به آنها یک دید داریم.
رئیس ستاد انتخابات استان تهران افزود: در نگاه ما اگر نفس رقابت برای خدا باشد، ارزشمند است. صندلی‌ها محدود است و آن قدر نیست که همه در آن صندلی‌ها بنشینند و افکارعمومی تعیین می‌کند که چه کسانی در آن کرسی‌ها بنشینند.
وی با تاکید بر اینکه فضا را آرام کنیم و از ایراد، تهمت و افترا خودداری کنیم، گفت: بالاخره شورای نگهبان با این همه مراقبت‌ها و سخت‌گیری‌ها صلاحیت عده‌ای را تایید کرده، لذا تهمت زدن از سوی برخی رسانه‌ها دور از اخلاق و قانون‌گرایی است. از همه رسانه‌ها و شخصیت‌ها درخواست می‌کنیم، اجازه ندهند قانون به پای رفتارهای غیرمعقول هزینه شود.
چاووشی تصریح کرد: نمی‌توان با راه‌های غیرمقدس ارزش‌ها را زیر سوال ببریم؛ مشروعیت هر چیزی را قانون مشخص کرده نه شخص یا رسانه‌ای.
رئیس ستاد انتخابات استان تهران با بیان اینکه به جز چند مورد بداخلاقی برخی گروه‌ها، تخلف گسترده‌ای نداشتیم، گفت: از مدیران رسانه‌ها و خبرنگارها و مطبوعاتی‌ها می‌خواهیم از تخریب و پیش‌داوری نسبت به نتیجه انتخابات اجتناب کنند. با رفتارهای غیرمتعارف رفتار قانونی مجریان را زیر سوال نبریم. مجریان در کمال آرامش مردم را از نتیجه آراء آگاه خواهند کرد.
وی با اشاره به اینکه برخی پیش‌داوری‌ها به تشنج‌ها دامن می‌زند و باید به آرامش انتخابات کمک کنیم، خاطرنشان کرد: در تهران احتمالا ساعت رای‌گیری تمدید شود و ممکن است زمان اعلام نتیجه آراء به طول بیانجامد.
چاووشی افزود: شمارش دستی آراء با انبوه داوطلبان آن هم در حد یک هزار و ۱۴۲ نفر کار سختی است و اصرار ما بر برگزاری الکترونیکی انتخابات بود که ممکن نشد. دوست داشتیم انتخابات حداقل در تهران الکترونیکی برگزار شود.
رئیس ستاد انتخابات استان تهران تاکید کرد: ممکن است شمارش آراء ۲ تا ۳ روز طول بکشد و هیچ دانشگاه و مدرسه‌ای تعطیل نخواهد شد و تنها چند اتاق از مدارس برای شمارش در نظر گرفته خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در کل استان تهران ۶ هزار و ۱۳۸ شعبه خواهیم داشت و در برخی شعب ۲ صندوق رای گذاشته خواهد شد، گفت: ۴ هزار و ۶۴۱ شعبه در حوزه انتخابیه تهران خواهیم داشت که در برخی مناطق که رای بالایی داشته در آنها ۲ صندوق پیش‌بینی شده است.
چاووشی تصریح کرد: ۵ هزار و ۶۹۷ شعبه ثابت در حوزه انتخابیه تهران خواهیم داشت. همچنین ۴۴۱ شعبه سیار خواهیم داشت. مجموعا ۵ حوزه انتخابیه در تهران است که یک هزار و ۴۹۵ صندوق گذاشته خواهد شد. حدود ۳ هزار و ۳۳۷ دستگاه الکترونیکی احراز هویت افراد را خواهیم گماشت.
رئیس ستاد انتخابات استان تهران خاطرنشان کرد: اداره ثبت احوال تهران و شهرستان‌های تهران تا ساعت ۲۰ امشب به مردم برای تکمیل مدارک‌شان خدمات ارائه خواهند داد.
وی درباره برخی ادعاها که جمعیتی به تهران برای رای دادن خواهند آمد؟ گفت: این‌گونه شایعات همیشه در آستانه انتخابات مطرح می‌شود. اینها را به ستاد امنیت تهران ارجاع داده‌ایم؛ اگر سازماندهی شده باشد جلوی آن گرفته خواهد شد، اما این‌گونه شایعه‌ها در ایام انتخابات مطرح می‌شود و رسانه‌ها این‌گونه شایعات را منتشر نکنند.
چاووشی در ادامه اظهار داشت: هرگونه شایعه و تهمت به کاندیداها یا لیست‌ها پیگیری خواهد شد، چرا که همه کاندیداهایی که مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفتند از حقوق یکسانی برخوردارند.
رئیس ستاد انتخابات استان تهران تاکید کرد: نوشتن کد کاندیداها الزامی نیست، اما نوشتن آن بهتر است و از تشابه اسمی جلوگیری می‌کند.
وی در پایان با اشاره به اینکه برای استان تهران ۱۸ میلیون و ۴۵۰ تعرفه توزیع شده، گفت: ۳۹۹ هزار و ۹۷۲ نفر رای اولی در تهران داریم. پیش‌بینی می‌کنیم مشارکت بالایی در تهران شکل بگیرد.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.