کری: کنگره نباید در تمدید «قانون تحریم ایران» شتاب کند

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در مجلس نمایندگان آمریکا تاکید کرد که کنگره این کشور نباید برای تمدید «قانون تحریم ایران» مصوب سال ۲۰۰۶ که به موجب آن تحریم هایی علیه ایران اعمال شده است ، شتاب کند.

آمریکا به موجب این قانون تحریم هایی در ارتباط با برنامه های هسته ای و موشکی علیه ایران اعمال کرده بود که در پایان سال جاری میلادی منقضی می شوند. 
کری در جلسه استماع کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا برای بررسی بودجه وزارت امور خارجه ، گفت: بنا به دلایل متعدد چنین کاری (تمدید قانون تحریم ایران) را توصیه نمی کنم. 
کری با اشاره به اینکه توافق هسته ای همین ماه پیش اجرایی شده است ، تاکید کرد که قانونگذاران آمریکایی باید اجازه دهند تا زمان بیشتری بگذرد و نحوه اجرای این توافق مشخص شود. 
وی گفت که حتی در صورت تمدید نشدن «قانون تحریم ایران» ، چنانچه مشخص شود ایران توافق هسته ای یا توافقهای دیگر را نقض کرده است می توان بسرعت تحریم ها را اعمال کرد. 
کری همچنین در خصوص این گزارشها که ایران از اجرای توافق هسته ای ۱۵۰ میلیارد دلار از محل پول های بلوکه شده دریافت خواهد کرد ، گفت که کل مبلغ حدود یک سوم این رقم خواهد بود. 
بسیاری از قانونگذاران آمریکایی از حزب جمهوریخواه و تحت فشار لابی رژیم صهیونیستی خواستار تمدید سریع «قانون تحریم ایران» (ISA) بوده اند تا به زعم آنان پیامی برای تهران مبنی بر موضع سخت کنگره ارسال کنند. این موضوع می تواند به یک رویارویی دیگر بین دولت و جمهوریخواهان مسلط بر کنگره آمریکا شکل بدهد. 
قانون تحریم ایران و لیبی مصوب ۱۹۹۶ در تاریخ ۳۰ سپتامبر ۲۰۰۶ به قانون تحریم ایران تغییر نام داده شد. تحریم های اعمال شده سال ۲۰۰۶ علیه ایران در پایان سال ۲۰۱۶ منقضی می شوند . 
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.