روزهای تیره و تا بایدن؛ از سرکوب دانشجویان تا رقابت با ترامپ

جو بایدن در شرایط بسیار بدی گیر افتاده است به عبارت بهتر بایدن این روزها به سختی می‌تواند مسیری را برای خود به وجود آورد که این مسیر به پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا منجر شود.

باتلاقی که جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در غرب آسیا و خاورمیانه در آن گرفتار آمده، خوابی است آشفته و بی‌سر و ته که به احتمال زیاد محافل فکری ایالات متحده آمریکا نیز نمی‌دانند در نهایت در پس حوادث خاورمیانه چه شرایطی برای آنها به تصویر کشیده خواهد شد.

به نقل از روزنامه آرمان ملی، در حوزه روابط بین‌الملل نظریه‌ای تحت عنوان ایده کلی اثر پروانه‌ای وجود دارد که این نظریه اعلام می‌دارد که رویدادهای بزرگ و کوچک و به‌ظاهر پیش‌پا ‌افتاده ممکن است در نهایت به عواقب بسیار بزرگ‌تری منجر شود. برای مثال، بال‌زدن پروانه‌ای در نیومکزیکو می‌تواند باعث تغییرات کوچکی در فشار هوا شود و در نهایت، به طوفانی در چین منجر شود. طبق این نظریه جو بایدنی که در حال ورق خوردن آخرین برگ‌های عادی سازی روابط اعراب و اسرائیل بود به ناگه در پس تلاش‌های خود با طوفانی بزرگ تحت عنوان طوفان الاقصی روبه‌رو شد که هر روز ابعاد آن وسیع و وسیع‌تر می‌شود به طوری که پای بایدن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری به بدترین شکل ممکن در باتلاق خاورمیانه گیرکرده است.

*غزه و بدسرانجامی جو

واقعیت آن است که تلاش‌های گرگ‌های امنیتی و تیم سیاست خارجه آمریکا در ارتباط با رابطه تل‌آویو و ریاض در حال نتیجه دادن بود. به طوری که حتی چند روز قبل از طوفان الاقصی خبرهای رسمی در مورد احتمال آغاز رسمی روابط عربستان و اسرائیل شنیده شد اما یکباره وزش طوفان از غزه تمامی بازی‌های چیده شده بر میز بایدن برای اعراب و اسرائیل را بر هم زد. به طوری که بایدن که می‌رفت با تئوری‌های امنیتی خود چین را با مساله تایوان وارد یک دوران رکود و حتی درگیری نظامی کند چنان در باتلاق غزه گیر افتاد که نتوانست دکترین‌های خود را در ارتباط با پکن اجرایی کند. از سوی دیگر از مدت‌ها قبل نیز روسیه را در اوکراین گرفتار کرده بود تا بتواند این کشور را به یک کشور غیر اثرگذار در معادلات بین‌المللی تبدیل کند. اما برنامه‌های بایدن در ارتباط با روسیه نیز آنگونه که باید پیش نرفت و در نهایت می‌توان اذعان کرد که بایدن در تمامی ابعاد سیاست خارجی و مهره چینی‌های برای امنیت تحت رهبری آمریکا شکست خورده است. این مورد آنچنان واقع است که رقیب انتخاباتی او ترامپ نیز بارها و بارها در مورد شکست سیاست‌های بایدن او را به باد انتقاد گرفته است و حتی بایدن را در نزد افکار عمومی جهان مورد تمسخر قرار داده است.

*سرکوب دانشجویان برای حمایت از اسرائیل

از سوی دیگر نیز جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا که روزگاری خود را ادامه دهنده راه و مسیر باراک اوباما قرار داده بود تلاش نموده محبوبیت  او را برای خود وام بگیرد. در حمایت از اسرائیل این روزها در کف دانشگاه‌های آمریکا اقدام به سرکوب دانشجویان معترضی می‌کند که تنها یک چیز می‌خواهند و آن اینکه دانشگاه‌های آمریکا ارتباط خود را با مراکز علمی اسرائیل قطع کنند. از این منظر بایدن این روزها به خاطر سرکوب دانشجویان معترض نیز دیگر آن محبوبیت بین طبقه روشنفکر و ضد جنگ و به عبارت بهتر نسل زد را ندارد نسلی که همواره در تصمیم گیری‌های مهم سیاسی پشت دموکرات‌ها در آمریکا را گرفته است اما از اکنون این گونه نیست و به خاطر سرکوب معترضان در آمریکا این نسل نیز حاضر نیست که در حمایت از بایدن دست به اقدامی بزند از این منظر نیز دست بایدن خالی مانده است.

*رقابت سخت با ترامپ

تمام این موارد را اگر در کنار هذیان‌گویی‌های بایدن قرار دهیم که هر از گاهی در محافل عمومی دست به اقداماتی می‌زند که گویا کنترلی بر بدن خود ندارد به این نتیجه مهم خواهیم رسید که جو بایدن در شرایط بسیار بدی گیر افتاده است به عبارت بهتر بایدن این روزها به سختی می‌تواند مسیری را برای خود به وجود آورد که این مسیر به پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا منجر شود. به عبارت بهتر این روزها بایدن به هر سو که می‌نگرد تنها و تنها شبح اسرائیل را پیش روی خود می‌بیند او نتوانسته به کمک اسرائیل بیاید، تمام هزینه‌های جنگ در غزه را اکنون در سبد رای خود مشاهده می‌کند. در برابر خود رقیب قدرتمندی به نام ترامپ را می‌بیند که بر اساس برخی نظر سنجی‌ها در بسیاری از ایالت‌های کلیدی از او جلو افتاده است و هیچ موج زردی هم در آمریکا وجود ندارد که به یاری او بیاید. در نتیجه بایدن این روزها خود را در برزخ تل‌آویو مشاهده می‌کند برزخی که هیچ راهی را جز شکست در انتخابات برایش ایجاد نکرده است.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.