«زیرساخت کلید عمومی» در کشور ارائه شد

زیرساخت کلید عمومی (PKI) مجموعه‌ای متشکل از سخت افزار، نرم افزار، افراد، سیاست ها و دستورالعمل های مورد نیاز برای مدیریت، توزیع، استفاده، ذخیره و ابطال گواهی های دیجیتال است.

به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با رشد روزافزون تعاملات الکترونیکی و اقبال به توسعه تجارت الکترونیکی، چالش اعتماد به تعاملات الکترونیکی و صحت اسناد الکترونیکی مبادله شده به عنوان چالش جدیدی در این عرصه مطرح است. اعتماد و امنیت در فضای مجازی نیازمند برخورداری از زیرساخت مطمئن و قابل اعتماد است که در نظام قانونی کشورهای به کارگیرنده پذیرفته شده باشد. امروزه رایج ترین و جامع ترین زیرساخت اعتماد در فضای مجازی، زیرساخت کلید عمومی (PKI) است.

اعتماد و امنیت در فضای مجازی با PKI
زیرساخت کلید عمومی (Public Key Infrastructure) به بستر فراهم شده در کشورها جهت به کارگیری گواهی‌های الکترونیکی گفته می‌شود که شامل مجموعه‌ای از قوانین، سیاست‌ها و دستورالعمل‌ها، استانداردها، سخت‌افزارها، نرم افزارها و فرایندهاست.
رمزنگاری کلید عمومی تکنیک پنهانی است، تا کاربران را قادر به ارتباط امن بر روی یک شبکه عمومی ناامن سازد و به طور قابل اعتماد، هویت کاربر را با استفاده از امضای دیجیتال بررسی کند.
زیرساخت کلید عمومی (PKI)، یک سیستم برای ایجاد، ذخیره‌سازی و توزیع امضاهای دیجیتال است که به منظور بررسی یک کلید عمومی منحصربه فرد متعلق به نهاد خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیرساخت کلید عمومی، گواهی‌های دیجیتال را که حاصل نگاشت کلیدهای عمومی به هویت افراد است، ایجاد کرده و این گواهی‌ها را در یک مخزن مرکزی، به طور امن نگهداری می‌کند و اگر لازم باشد، آن‌ها را باطل می‌کند.

pkI پیش‌نیاز برقراری تعاملات تجاری و غیرتجاری الکترونیکی
محمد جواهری مدیر عامل شرکت فناور، میزان تولیدات شرکت را مبتنی بر سفارشات بازار خواند و گفت: مزایای استفاده از گواهی الکترونیکی در تعاملات الکترونیکی اطمینان از دست نخوردگی اسناد مبادله شده، اطمینان از هویت شخص ارسال‌کننده و اطمینان از انکارناپذیری تولید سند توسط تولیدکننده آن است، بنابراین PKI که بستر به کارگیری و مدیریت گواهی‌های الکترونیکی را در یک کشور فراهم می‌کند، پیش‌نیاز برقراری تعاملات تجاری و غیرتجاری الکترونیکی مطمئن در میان طرفین داخلی یا بین‌المللی است.
مدیر عامل این شرکت فناور افزود: راهکارهای اصلی تأمین امنیت در دنیای دیجیتال، شباهت‌های قابل لمسی با دنیای غیر دیجیتال دارند. برای نمونه، وجود طرف سوم در معاملات امروزی مسئله‌ای عادی تلقی می‌شود؛ دفاتر ثبت اسناد و بنگاه‌های معاملاتی از این نمونه‌اند. این مراکز مورد اطمینان، در دنیای دیجیتال تحت عنوان PKI پدیدار شد. 
وی ادامه داد: PKI کاربران را قادر می‌سازد از یک شبکه عمومی ناامن مانند اینترنت به صورتی امن و خصوصی برای تبادلات اطلاعات استفاده کنند. این کار از طریق یک جفت کلید رمز عمومی و اختصاصی که از یک منبع مسئول و مورد اعتماد صادر شده و به اشتراک گذارده می‌شود انجام می‌گیرد.

بحث فرار مغزها در کشور مطرح نیست، فرار کسب و کار ایده ها مطرح است
جواهری حوزه کسب و کار IT را در کشور دگرگون خواند و گفت: بازار IT با دیگر حوزه‌ها به گونه‌ای متفاوت‌تر عمل می‌کند و در حال حاضر موضوع مورد بحث، فرار ایده‌ها و کسب و کار در کشور است. کشورهای خارجی دیگر به دنبال جذب نخبه‌های کشور نیستند بلکه به دنبال استفاده از ایده‌های ناب فناورانه و یا ایده‌های فناورانه که تجاری‌سازی شده‌اند درکشورمان هستند. کشورهای بعضا توسعه‌یافته بدنبال این هستند که ایده‌ها و طرح‌های نوآورانه در سایر کشورها تجاری‌سازی شده و هزینه‌های آزمون و خطا را بگذرانند و بعد کسب و کار آن را بتوانند جذب نمایند. وی در این راستا نقش معاونت در جلوگیری از فرار کسب و کار و ایده را مهم برشمرد و افزود: با توجه به نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پاسداری از کسب و کارهای موفق به بلوغ ایده یاری رساند و بازار راه اندازی کسب و کار در کشور را رونق ببخشد.
وی در این راستا نقش معاونت علمی در جلوگیری از فرار کسب و کار و ایده را مهم برشمرد و افزود: با توجه به نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پاسداری از کسب و کارهای موفق به بلوغ ایده یاری رساند و بازار راه‌اندازی کسب و کار در کشور را رونق ببخشد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.