بازی فوتبال آرسنال – چلسی؛ یک گام تا جام

تیم‌های آرسنال و چلسی در دیدار فینال جام حذفی فوتبال انگلیس امشب (شنبه) رو در روی هم قرار خواهند گرفت.

به گزارش کیوسک تایمز و به نقل از باشگاه خبرنگاران، دیدار پایانی جام حذفی فوتبال انگلیس (FA CUP) امشب  (شنبه) از ساعت ۲۱ بین ۲ تیم آرسنال و چلسی برگزار خواهد شد.

این بازی که در ورزشگاه ومبلی لندن برگزار خواهد شد، قطعا برای هر ۲ تیم مهم است، اما برای توپچی‌های لندن (لقب آرسنال) که هنوز نتوانسته اند به رقابت‌های اروپایی فصل آینده راه یابند بسیار سرنوشت ساز و به مراتب از اهمیت بیشتری برخوردار است.

آرسنال که فصل گذشته به عنوان یکی از سه نماینده انگلیس راهی لیگ اروپا شد و به فینال این رقابت‌ها رسید، در بازی‌های فصل ۲۰۲۰-۲۰۱۹ لیگ برتر نتایج خوبی نگرفت و در پایان این مسابقات در رتبه هشتم جدول رده بندی ایستاد و نتوانست حتی جواز حضور در لیگ اروپا را هم به دست آورد.

بنابراین تنها راه باقیمانده برای توپچی‌ها برای راهیابی به رقابت‌های اروپایی فتح جام حذفی است.

اما در آن سوی میدان حریف قدرتمندی به نام چلسی انتظار آرسنال را می‌کشد.

آبی‌های لندن با کسب عنوان چهارمی لیگ برتر انگلیس حضور خود را در رقابت‌های فصل آینده لیگ قهرمانان اروپا قطعی کرده اند و از این بابت فشاری روی این تیم نیست.

اما چلسی هم به نوبه خود تحت فشار روانی قرار دارد، این تیم در سه فصل گذشته، هر فصل حداقل یک جام کسب کرده است و این فصل با توجه به حذف در جام اتحادیه و ناکامی در فتح لیگ، تنها فرصت باقیمانده برای فرانک لمپارد (سرمربی چلسی) قهرمانی در جام حذفی است تا بتواند همچنان این سنت را ادامه دهد.

چلسی که قبل از رسیدن به فینال تیم‌های قدرتمندی مانند لیورپول، لسترسیتی و منچستریونایتد را از پیش رو برداشته است، دوست ندارد در آخرین ایستگاه برابر آرسنال، تیم هشتم لیگ، متوقف شود و جام را از دست بدهد.

آبی پوشان پایتخت انگلیس پیش از این هشت بار فاتح جام حذفی این کشور شده اند و حالا به دنبال کسب نهمین جام خود در این رقابت‌ها هستند.

لمپارد که در این فصل سکان هدایت چلسی را بر عهده گرفته در دوران بازیگری خود ۴ بار فاتح جام حذفی شده است و حالا می‌خواهد در کسوت مربیگری برای اولین بار این جام را بالای سر ببرد.

در صورت پیروزی چلسی در بازی امشب، این دومین پیروزی بزرگ آن‌ها در فینال برابر آرسنال طی یک سال گذشته خواهد بود. آن‌ها فصل گذشته در فینال لیگ اروپا در شهر باکو با هدایت “مائوریتزیو ساری” با نتیجه ۴ بر یک شاگردان”اونای امری” را شکست دادند و فاتح این رقابت‌ها شدند.

میکل آرتتا سرمربی آرسنال هم در دوران بازیگری خود به همراه این تیم ۲ بار فاتح جام حذفی شده، و حالا او هم مانند لمپارد مشتاق است در کسوت مربیگری برای اولین بار این جام را بالای سر ببرد.

آرتتا که تیمش در مرحله نیمه نهایی موفق شد با نتیجه ۲ بر صفر تیم پرقدرت منچسترسیتی را از پیش رو بردارد، می‌داند که تنها راه رسیدن به رقابت‌های اروپایی از دروازه چلسی می‌گذرد.

از سوی دیگر سرمربی آرسنال که با محدودیت‌هایی در بودجه رو به رو است می‌داند که پیروزی در بازی فینال و راهیابی به لیگ اروپا می‌تواند به لحاظ مالی هم برای این تیم بسیار سودمند باشد و علاوه بر آن به احتمال زیاد از جدایی “پیر امریک اوبامیانگ” کاپیتان و ستاره گابنی این تیم هم جلوگیری کند.

همه این موارد به آرتتا و شاگردانش انگیزه مضاعفی می‌بخشد تا مانند دیدار نیمه نهایی دست به کار بزرگی بزنند و با شکست تیم متمول چلسی جام قهرمانی را از آن خود کنند.

“سسک فابرگاس” هافبک اسپانیایی که سابقه بازی در هر ۲ تیم را در کارنامه دارد، معتقد است توپچی‌ها در بازی امشب بیش از چلسی به قهرمانی نیاز دارند.

او گفت: چلسی تیمی است که معمولا در هر فصل یک قهرمانی به دست می‌آورد، ولی در آرسنال اینطور نیست و آن‌ها چند سالی است که جام نیاورده اند و قطعا بیش از چلسی به این قهرمانی نیاز دارند. ”

 

نگاهی به آمار ۲ تیم

۲ تیم تاکنون در مجموع ۲۰۰ بار در چارچوب رقابت‌های مختلف با هم بازی کرده اند که آرسنال ۶۵ بار و چلسی هم ۷۷ بار به پیروزی رسیده  و ۵۸ بازی هم به تساوی انجامیده است.

آرسنال در ۶ بازی اخیر خود سه پیروزی یک تساوی و ۲ شکست داشته است.

چلسی هم از ۶ بازی گذشته اش صاحب ۴ پیروزی و ۲ شکست شده است.

این بازی گرچه در ورزشگاه ومبلی برگزار می‌شود، اما به لحاظ قانونی آرسنال میزبان بازی است.

آرسنال در ۲ بازی آخر خانگی خود پیروز شده و در ۹ مسابقه ای که میزبان بوده شکست نخورده است. این تیم در ۱۰ بازی آخر در خانه خود حداقل یک گل به ثمر رسانده است.

در سوی دیگر چلسی در سه بازی آخرش حداقل یک گل زده است و  ۲ بازی آخر خارج از خانه را واگذار کرده  است.

در ۱۰ بازی آخری که این ۲ تیم از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ رو در روی هم قرار گرفته اند، چلسی پنج بار و آرسنال هم ۲ بار به پیروزی رسیده و سه بازی نیز به تساوی انجامیده است.

 

مصدومان و محرومان

چلسی

لمپارد در کنفرانس پیش از بازی تایید کرد که “انگوله کانته” ستاره فرانسوی و “ویلیان” بازیکن برزیلی تیمش از بند مصدومیت رها شده اند و هر ۲ بازیکن شنبه شب در ترکیب تیم خواهند بود.

این در حالی است که کانته به دلیل مصدومیت از ناحیه همسترینگ در ۶ بازی غایب بود و ویلیان نیز در بازی آخر چلسی برابر ولوز غیبت داشت.

اما “بیلی گلیمور” به دلیل جراحی زانو در این بازی نیز غایب خواهد بود. او تا پایان پاییز نمی‌تواند در ترکیب چلسی قرار بگیرد.

لمپارد همچنین افزود، “روبن لوفتوس-چیک” هافبک ملی پوش تیمش به دلیل مصدومیت در تمرینات، به این بازی نمی‌رسد.

 

آرسنال

در تیم آرسنال نیز “شکوردان مصطفی” بازیکن ۲۸ ساله این تیم به دلیل مصدومیت از ناحیه همسترینگ برابر چلسی غایب خواهد بود.

او در دقایق پایانی بازی نیمه نهایی جام حذفی برابر منچسترسیتی از ناحیه کشاله ران دچار مشکل شد و حالا باید حداقل تا ماه اکتبر حاشیه نشین باشد.

“هکتور بیرین” هم دیگر بازیکن مصدوم توپچی‌ها است. این بازیکن پس از مصدومیت از ناحیه ساق پا در دیدار نیمه نهایی برابر منچسترسیتی دیگر نتوانست برای آرسنال بازی کند. هنوز مشخص نیست آیا آرتتا در این بازی از او استفاده خواهد کرد یا نه.

دیگر بازیکن غایب آرسنال در این مسابقه “گابریل مارتینلی” برزیلی است که ماه گذشته زانوی خود را به تیغ جراحان سپرد و حداقل تا سال ۲۰۲۱ نمی‌تواند به میدان مسابقه برگردد.

“برند لنو” سنگربان تیم آرسنال نیز پس از مصدومیت روز ۲۰ ژوئن برابر برایتون دیگر نتوانسته است برای آرسنال بازی کند.

“پابلو ماری” هم به دلیل مصدومیت از ناحیه مچ پا برابر چلسی غایب خواهد بود.

“کالوم چمبرز” هم به دلیل مصدومیت زانو حداقل تا ماه سپتامبر یا اکتبر خانه نشین خواهد بود.

اما هیچ یک از ۲ تیم برای این مسابقه بازیکن محروم ندارند.

گفتنی است، قهرمان جام حذفی ۳.۶ میلیون پوند و تیم نایب قهرمان هم ۱.۸ میلیون پوند جایزه دریافت خواهد کرد.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.