آخرین نخست وزیر ایران (مرغ طوفان) را چقدر می‌شناسید؟

شاپور بختیار در ۴ تیر ۱۲۹۳ در شهر کرد متولد شد. وی نوه صمصام السلطنه بود که بعد از دوران مشروطه دوبار به نخست وزیری رسید. بختیار تحصیلات ابتدایی خود را در شهر کرد پشت سر گذاشت. بعد از آن به اصفهان رفت و نیمی از تحصیلات متوسطه خود را در آنجا گذراند. سپس به مدرسه فرانسوی «بیروت» رفت و موفق به اخذ مدرک دیپلم ریاضی از این دبیرستان شد.

شاپور بختیار در سال ۱۳۱۳ برای ادامه تحصیلات به فرانسه سفر کرد و از دانشگاه «سوربن» مدرک دکتری در رشته حقوق بین‌الملل را دریافت کرد. بعد از ورود به کشور در وزارت کار و تبلیغات استخدام شد.

معاونت وزارت کار تا نهضت مقاومت ملی
در زمان نخست وزیری دکتر محمد مصدق تا زمان کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ وی به عنوان معاون وزارت کار فعالیت می‌کرد. پس از کودتا، به همراه مهندس بازرگان و چند نفر از پیروان مصدق، نهضت مقاومت ملی را تشکیل دادند.

اخلال‌گری وحبس
بختیار در زمان محاکمه دکتر محمد مصدق در سال ۱۳۳۳ به اتهام اهانت به شاه به سه سال حبس محکوم شد. بعد از گذراندن ۲ سال از این حکم از زندان آزاد و عضو جبهه ملی شد و به صورت مخفی به فعالیت پرداخت. بختیار در سال ۱۳۴۱ به علت مخالفت جبهه ملی با رفراندوم ششم بهمن دستگیر شد و تا شهریور سال ۱۳۴۲ را در زندان سپری کرد.

نخست وزیری در روز‌های پیروزی انقلاب
شاپور بختیار بعد از ازهاری و با نزدیک شدن به پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ به مقام نخست وزیری رسید. در همین راستا بختیار در ۲۱ دی ۱۳۵۷ در مجلس شورای ملی وزیران خود را معرفی کرد.

خروج شاه و تذکر امام خمینی (ره)  
با خروج شاه در ۱۶ دی ۱۳۵۷ از ایران بختیار شرایط را برای تداوم دولت خود مساعد می‌دید. اما امام خمینی (ره) در یک سخنرانی در نوفل لوشاتو از حمایت بختیار توسط امریکا خبر داد و از مردم خواست تا با تظاهرات مخالفت خود با او را اعلام کرده و باعث سقوط دولت او شوند.

تلاش برای ملاقات با امام خمینی (ره)
بختیار در همین زمان تلاش‌های زیادی برای ملاقات با امام خمینی (ره) کرد. اما شرط اصلی امام (ره) استعفا دادن بختیار از مقامش بود. به همین دلیل این امر میسر نشد.

راهپیمایی روز اربعین
یکی از مهمترین مسائلی که بختیار بعد از خروج شاه از کشور با آن مواجه شد. راهپیمایی روز اربعین در تاریخ ۲۹ دی ۱۳۵۷ بود. در این تظاهرات ملت ایران با دولت بختیار به مخالفت پرداخته و خواهان تشکیل جمهوری اسلامی بودند.

جلوگیری از ورود امام خمینی (ره) به کشور
شاپور بختیار یک روز پس از تظاهرات اربعین با اعلام خبر امام (ره) مبنی بر ورود به کشور فرودگاه مهرآباد تهران را به روی پرواز‌های خارجی بست. اما اعلام کرد: «آیت‌الله خمینی هر زمان که اراده کنند می‌توانند به وطن باز گردند».

ورود امام و برکناری بختیار
در روز ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ امام وارد کشور شدند و در مصاحبه‌ای اعلام کردند که دولت بختیار باید برکنار شده و یک دولت موقت جایگزین آن شود. بختیار در جواب امام (ره) گفت، اجازه تشکیل دولت موقت را نمی‌دهد. در همین زمان شورای انقلاب مهندس مهدی بازرگان را به عنوان نخست وزیر پیشنهاد می‌دهد.

پیروزی انقلاب و سقوط بختیار
با اعلام خبر پیروزی انقلاب در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ دولت ۳۷ روزه بختیار سقوط کرد. به همین دلیل وی از کاخ نخست وزیری متواری شد و به مدت ۶ ماه در خانه یکی از آشنایان خود مخفی شده و با گذرنامه جعلی و تغییر قیافه از ایران خارج می‌شود و به اروپا می‌رود.

مرگ در محل سکونت
در ۱۵ مرداد  ۱۳۷۰ شاپور بختیار  در محل سکونت خود در حومه شهر پاریس به قتل رسید. جسد وی پس از ۴۸ ساعت از زمان مرگ پیدا می‌شود.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.