آغاز اجرای قانون جدید امنیتی ژاپن ؛ موافقان و مخالفان

قانون جدید امنیتی ژاپن که برای اولین بار از زمان جنگ جهانی دوم، اجازه مشارکت نیروهای نظامی این کشور در عملیات های خارج از کشور را صادر می کند، امروز (سه شنبه) در حالی اجرایی شد که مخالفان، آن را مغایر با روحیه صلح طلبی مردم ژاپن و عامل تنش در منطقه معرفی می کنند.

قانون جدید که سال گذشته میلادی به تصویب پارلمان ژاپن رسیده بود، به نیروهای دفاع از خود این کشور اجازه می دهد برای حمایت از ارتش آمریکا و واکنش سریع به درگیری های مسلحانه در شبه جزیره کره و دریای جنوبی چین و همچنین خاورمیانه وارد عمل شود.
به گزارش خبرگزاری رویترز، در لایحه بودجه سال ۲۰۱۶ ژاپن که همزمان با اجرایی شدن این طرح به تصویب سنای ژاپن رسید، بیش از ۴۴ میلیارد دلار اعتبار به حوزه دفاعی و نظامی اختصاص یافته که این رقم در تاریخ این کشور بی سابقه است.
«شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن امروز (سه شنبه) پس از تصویب لایحه بودجه در جمع خبرنگاران گفت : شرایط امنیتی که هم اکنون کشور را احاطه کرده است، بیش از پیش طاقت فرسا جلوه می کند.
وی در ادامه افزود : در جهانی که هیچ کشوری نمی تواند به تنهایی از خود دفاع کند، قانون امنیتی جدید می تواند از وقوع جنگ جلوگیری نماید.
همزمان با سخنان نخست وزیر ژاپن، گروهی از مخالفان این قانون با در دست داشتن پلاکارد هایی که بر روی آن ها شعار های اعتراض آمیز نوشته شده بود، در بیرون از محل پارلمان تجمع کردند.
روزنامه «یومیوری» از مطبوعات معتبر ژاپن روز سه شنبه با انتشار نتایج یک نظرسنجی در این رابطه از مخالفت بیش از ۴۷ درصد مردم ژاپن با قانون امنیتی جدید خبر داد.
این در حالی است که تنها ۳۸ درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی موافق قانون جدید بودند.
رسانه معتبر «نیکی» ژاپن نیز در یک نظرسنجی مشابه از حمایت ۴۳ درصدی ژاپنی ها از قانون جدید خبر داد و افزود : تنها ۳۵ درصد خواهان تجدید نظر در قانون حضور نظامیان ژاپن در عملیات های خارجی هستند.
چین از سخت ترین مخالفان این لایحه است. خبرگزاری رسمی این کشور امروز در تحلیلی، تنها هدف اعزام نظامیان ژاپنی به عملیات برون مرزی را همراه شدن این کشور با سیاست های غلط و استعماری عموسام و گرفتن سهمی از مداخله جویی های منطقه ای آمریکا دانست.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.