جادوی آب و صخره بر بلندای «بیشه»/ طبیعتی رؤیایی در قلب زاگرس

آبشار بیشه که برای خود شهرتی ملی دست و پا کرده یکی از زیباترین آبشارهای ایران در قلب زاگرس است، جایی که این روزها میزبان طبیعت گردان داخلی و خارجی است.

آبشار بیشه را به عنوان زیباترین آبشار لرستان می‌شناسند، آبشاری که در دل روستایی زیبا قرارگرفته و گردشگران می‌توانند علاوه بر استفاده از فضای بکر و فرح‌بخش آبشار شب و روز آرامی را دریکی از روستاهای زیبای لرستان بگذرانند.
این آبشار در دل کوه‌های زاگرس در شهرستان دورود قرارگرفته است و فاصله آن تا شهر دورود ۳۵ کیلومتر است، آبشاری که صحنه جادوگری آب و صخره است تا نقاشی شگفتی از طبیعت این دیار را پیش روی چشم گردشگران بگذارد.
این آبشار در کنار راه‌آهن تهران – خوزستان و در نزدیکی ایستگاه بیشه قرارگرفته و به دلیل مسیر دسترسی مناسب از طریق خط آهن هر ساله در ایام مختلف فصول بهار و تابستان پذیرای مسافران زیادی از جای‌جای کشورمان است.

 
آبشار بیشه با چشم‌اندازی زیبا یکی از نادرترین و زیباترین آبشارهای استان لرستان است. ارتفاع آبشار ۴۸ متر تا نقطه برخورد با زمین بوده و ۱۰متر نیز ازآنجا تا وصل شدن به رودخانه سزار راه خود را در پیش می گیرد، عرض تاج این آبشار نیز ۲۰ متر است.
در بالای آبشار، روبروی ایستگاه چشمه‌های پر آب متعددی دیده می‌شود که از دل کوه می جوشند و زمزمه‌کنان از وسط ایستگاه قطار گذشته و آبشار بیشه را تشکیل می‌دهند تا هوای خنک و با طراوت، سرسبزی و شادابی کوه‌های بلند و دلنشین، بیشه را به یک منطقه دیدنی و جذاب برای گردشگران تبدیل کند.
از شهرستان دورود به‌طرف آبشار مناطق دیدنی در کنار رودخانه سزار وجود دارد که می‌توان به آبشارهای فصلی و دائمی، آبشارهای یخی در زمستان و درختان متنوع اشاره کرد. فاصله این آبشار دیدنی تا خرم‌آباد نیز از طریق جاده ۶۴ کیلومتر است.
خوشبختانه طی سالهای اخیر با پیگیری متولیان زیرساخت‌های مناسبی برای گردشگران در محل این آبشار زیبا احداث‌شده است.
فرماندار خرم‌آباد در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ایجاد زیرساخت‌ها در محل آبشار بیشه اظهار داشت: قسمت‌های مختلف این جاذبه گردشگری به بخش خصوصی واگذارشده است.

حبیب الله خجسته پور با بیان اینکه خدمات در محل این آبشار زیبا از سوی بخش خصوصی با نظارت دولتی ارائه می‌شود افزود: قیمت و نرخ ارائه خدمات در محل این جاذبه گردشگری در مقایسه با حجم خدمات ارائه‌شده مناسب است.
وی بابیان اینکه نرخ ارائه خدمات در آبشار بیشه در مقایسه با هزینه‌های دریافتی در جاذبه‌های گردشگری دیگر استان پایین‌تر است عنوان کرد: مبلغی که ابتدای ورودی به آبشار دریافت می‌شود برای ارائه همه خدمات است و دیگر پولی در این محل از گردشگران گرفته نمی شود.
فرماندار مرکز لرستان همچنین با اشاره به اتخاذ تدابیر لازم برای ارتقای ایمنی گردشگران در هنگام شنا در محل آبشار یادآور شد: در این راستا چند نفر ناجی در کنار آبشار مستقرشده است.
خجسته پور ادامه داد: با توجه به اینکه هر ساله مشکلاتی در زمینه غرق شدن افراد در این محل با توجه به خروشان بودن آبشار بیشه در این فصل از سال وجود دارد در این راستا تدابیر لازم در این زمینه اندیشیده شده است.

وی همچنین از جمع‌آوری زباله‌های گردشگران در محل این آبشار زیبا به همت بخش خصوصی خبر داد و بیان داشت: راهنمای گردشگران نیز در این محل مستقر است و پاسخگوی سوالان طبیعت گردان خواهد بود.
فرماندار خرم‌آباد با اشاره به تامین امنیت گردشگران و این منطقه گردشگری یادآور شد: خوشبختانه آبشار بیشه به عنوان یکی از زیباترین آبشارهای لرستان امسال شاهد حضور چشمگیر گردشگران و مسافران نوروزی بوده است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان در این رابطه گفت: از ابتدای تعطیلات نوروزی جاذبه‌های طبیعی، روستاها و مناطق نمونه گردشگری لرستان میزبان مسافران و طبیعت گردان زیادی بوده است.
غلامرضا سلیمانی عنوان کرد: در این راستا آبشارهای هفت گانه لرستان از جمله پربازدیدی‌ترین جاذبه‌های طبیعی استان به شمار می‌روند.
وی بیان کرد: در میان جاذبه‌های طبیعی مورد توجه طبیعت گردان آبشار بیشه شهرستان دورود در صدر پر بازدیدترین مناطق طبیعی گردشگری لرستان قرارگرفته است به‌طوری‌که طی روزهای گذشته شاهد استقبال بی سابقه گردشگران از زیباترین آبشار لرستان بوده ایم.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان افزود: در این راستا تدابیر ویژه ای برای ساماندهی حضور گردشگران در محل آبشار بیشه اندیشیده شد و سوئیت های اقامتی میراث فرهنگی، خانه‌های استیجاری اهالی روستاها و مکان‌های اقامتی موجود در ایستگاه راه‌آهن در اختیار گردشگران قرار داده شد.
سلیمانی همچنین از تجهیز سرویسهای بهداشتی و نمازخانه‌های موجود در محل آبشار بیشه لرستان برای پذیرایی از مسافران نوروزی خبر داد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.