​آمریکا منطقه ممنوعه دریای جنوبی چین را به رسمیت نمی‌شناسد

معاون وزیر دفاع آمریکا گفت: ایالات متحده به چین اعلام کرده است که منطقه ممنوعه اعلام شده در دریای جنوبی چین را به رسمیت نخواهد شناخت و این یک اقدام را یک رفتار بی‌ثبات کننده در منطقه ارزیابی می‌کند.

رابرت ورک معاون وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه در سخنانی تاکید کرد: واشنگتن به پکن اطلاع داده است که منطقه ممنوعه دریای جنوبی چین را به رسمیت نمی شناسد و این اقدام چین را یک فعالیت بی ثبات کننده قلمداد می کند.
مقام های آمریکایی نگران آن هستند که رای دادگاه بین‌المللی که قرار است طی هفته های آینده در خصوص شکایت فیلیپین علیه چین بر سر ادعاهای دریای جنوبی چین صادر شود، موجب گردد تا پکن منطقه ممنوعه هوایی را در دریای جنوبی چین اعلام کند.
چین در سال ۲۰۱۳ میلادی نیز در دریای شرقی چین منطقه ممنوعه هوایی مشخص کرده و از کلیه هواپیماها خواسته است تا مشخصات کامل خود و مسیر پروازی را به چین اطلاع دهند.
ورک در ادامه افزود: آمریکا ایجاد منطقه ممنوعه در دریای جنوبی چین را به رسمیت نمی شناسد، همان طور که ایجاد منطقه ممنوعه در دریای شرقی چین را به رسمیت نشناخته است.
وی گفت: ما بر این باوریم که این اقدامات هیچ پایه و اساسی در قوانین بین المللی ندارد و بارها اعلام کرده ایم که در مناطقی که قوانین بین المللی اجازه دهد، پرواز خواهیم کرد و به کشتیرانی ادامه خواهیم داد.
معاون وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد: ما به مقام های چینی اعلام کرده ایم که فکر می کنیم اعلام منطقه ممنوعه در دریای جنوبی چین، بی ثبات کننده است. ما ترجیح می دهیم که همه ادعاهای مطرح شده در خصوص دریای جنوبی چین از طریق میانجیگری حل و فصل نشود، نه زور یا تقابل.
روابط چین و آمریکا نیز به خاطر اقدامات پکن در ساخت جزایر مصنوعی در دریای جنوبی چین به شدت تیره و تار شده است. آمریکا بارها خواستار متوقف شدن اقدامات چین در این منطقه شده است. آمریکا همچنین با اقدامات تحریک آمیزی مثل نزدیک کردن کشتی های جنگی خود به جزایر مصنوعی چین در دریای جنوبی چین، عملا قصد تحریک پکن را داشته است.
چین ادعای مالکیت ۹۰ درصد دریای جنوبی چین را مطرح کرده و سعی نموده است تا با ساخت جزایر مصنوعی این ادعای خود را تقویت بخشد.فیلیپین، تایوان، مالزی، برونئی و ویتنام نیز ادعای مالکیت بخشی از این دریا را مطرح کرده اند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.