​پنتاگون به زودی ده‌ها زندانی گوانتانامو را به سایر کشورها می‌فرستد

یک مقام ارشد آمریکایی گفت: پنتاگون قصد دارد به زودی ده‌ها زندانی زندان گوانتانامو را به دو کشوری اعزام کند که موافقت خود را برای پذیرش آنها اعلام کرده‌اند.

اقدام پنتاگون برای اعزام ده ها زندانی گوانتانامو به سایر کشورها، تازه ترین اقدام باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای تعطیلی این زندان جنجالی است.
یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده تاکید کرد: نخستین گروه از زندانیان گوانتانامو قرار است طی روزهای آینده منتقل شوند و سایر زندانیان نیز طی هفته های آتی از گوانتانامو به سایر کشورها اعزام خواهند شد.
هم اکنون ۹۱ زندانی در گوانتاناموی کوبا نگهداری می شوند. اکثر این زندانیان بدون طرح اتهام یا محاکمه بیش از ده سال است که در زندان گوانتانامو در بازداشت به سر می برند. این اقدام آمریکا با محکومیت بین المللی روبرو شده است.
اوباما قصد دارد پیش از ترک کاخ سفید در ماه ژانویه آینده، به قول خود برای تعطیلی این زندان جنجالی در جزیره گوانتانامو عمل کند. البته وی با مخالفت شدید نمایندگان جمهوریخواه و برخی از دموکراتها روبرو شده است.
پنتاگون به کنگره اطلاع داده است که قصد دارد ۳۷ زندانی گوانتانامو را به سایر کشورها انتقال دهد. بر اساس طرح اوباما قرار است زندانیان گوانتانامو احتمالا به ۱۳ بازداشتگاه در خاک آمریکا منتقل شوند اما مرکز خاصی برای آنها در نظر گرفته نشده است.
گری راس سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با انتشار بیانیه ای تاکید کرد: من برنامه زمان بندی مشخصی در خصوص زمان دقیق انتقال زندانیان گوانتانامو در اختیار ندارم. البته دولت متعهد است تا تعداد زندانیان گوانتانامو را کاهش داده و این تاسیسات را تعطیل کند.
به گفته یک مقام رسمی آمریکا، هزینه‌ انتقال و بستن زندان گوانتانامو ۲۹۰ میلیون تا ۴۷۵ میلیون دلار ارزیابی شده و نگهداری زندانیان در خاک آمریکا ۶۵ میلیون تا ۸۵ میلیون دلار هزینه کمتری نسبت به زندان گوانتانامو در بر خواهد داشت، بنابراین هزینه انتقال و بستن زندان گوانتانامو طی سه تا پنج سال جبران می‌شود.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.