توضیحات آموزش و پرورش در مورد «سنجش پایانی دانش آموزان»

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی گفت: برنامه ریزی در آموزش و پرورش بر اساس مصوباتی که در ستاد ملی مقابله با کرونا و برگزاری حضوری یا غیر حضوری امتحانات و کلاس‌ها تصویب شده است، انجام شد و برای ترم دوم سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ هنوز مشخص نیست و امیدوار هستیم که با کاهش بیماری مدارس بازگشا شوند.

خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با اشاره به برگزار شدن و ارزیابی نهایی برنامه امتحانات دی ماه، و نحوه ارزشیابی برای کلیه پایه‌های تحصیلی در گفتگو با میزان گفت: طبق آیین نامه‌های آموزشی برنامه ریزی و تصمیم گیری از در اختیار مدارس بوده‌است، اما امسال با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم شیوه نامه‌ای صادر شد تا وحدت رویه و هماهنگی در سطح کشور برای برگزاری امتحانات نوبت اول اعلام شد که طبق آن اجرا شد.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی افزود: امتحان دی ماه این نوبت مبنای اصلی نمره نیست، بلکه بیشتر ارزشیابی تکمیلی که معلم از شروع دوره تحصیلی تا دی ماه بر اساس حضور و فعالیت دانش آموز انجام داده است، معیار سنجش قرار می‌گیرد. در واقع نمره پایانی هر فرد یک ترکیب از نمره کلاسی و امتحان دی ماه است.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی توضیح داد: در شرایطی که امسال امتحانات برگزار شد امکان حضور فیزیکی دانش‌آموزان به علت شیوع بیماری کرونا فراهم نبود، و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، مطابق آیین نامه‌های مربوط دوره‌های تحصیلی ارزشیابی بصورت کامل در همه دوره‌ها مجازی برگزار شد.

ساکی در خصوص نحوه ارزیابی برای دوره ابتدایی توضیح داد: برای ارزشیابی پیشرفت تحصیـــــلی و تربیتی نوبت اول دوره ابتدایـی؛ طبق مواد ۴، ۳، ۲، ۱ و ۹ آیین نامه مربوط، مصوب آموزش و پرورش و در شیوه نامه بازگشایی مدارس در آغاز سال تحصیلی مشخص شد و بصورت مجازی برگزار شد و کارنامه هم از طریق سایت سیدا در دسترس قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص ارزشیابی برای دوره‌های اول و دوم متوسطه (شاخه‌های نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش) گفت: در شرایط فعلی که امکان حضور فیزیکی دانش آموزان در مدارس روزانه دوره‌های اول و دوم متوسطه فراهم نبود، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی-تربیتی نوبـت اول متوسطه اول، متوسطه دوم شاخه نظری، دروس عمومی، شایستگی‌های غیر فنی و پایه فنی شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش، به صورت غیر حضوری با مسئولیت معلم و نظارت مدیر مدرسه انجام شد.

وی ادامه داد: در این صورت، نمره امتحانات پایانی (تراکمی) از طریق برگزاری آزمون آنلاین (برخط) در سامانه شاد یا سایر سامانه‌های مورد تایید شورای مدرسه و نمره ارزشیابی تکوینی (مستمر) با استفاده از مستندات و شواهد جمع‌آوری شده از فعالیت‌های آموزشی و تربیتی دانش آموزان در نیم سال اول که در کلاس‌های مجازی حضور فعالی داشتند تعیین می‌شود.

ساکی توضیح داد: برای ارزشیابی تکوینی (مستمر) شیوه‌های ذیل که نتایج آن‌ها در کارپوشه دانش آموزان در طول دوره درج می‌گردد، پیشنهاد شده است.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی اظهار کرد: آزمون‌های شفاهی، آزمون‌های عملکردی، آزمون‌های کتاب باز ناظر بر سطوح بالای شناختی نظیرفهمیدن، به کاربستن، تحلیل کردن، ارزشیابی کردن وآفریدن (خلق کردن) نمره پایانی مشخص می‌شود.

وی تاکید کرد: آزمون‌های کوتاه به صورت مستمر (چند سؤال درزمان معین)، تکالیف کلاسی، بحث وگفتگوی دانش آموزان با معلم، پروژه‌های فردی وگروهی، پژوهش‌های دانش آموزی یک بخش دیگر از نمره و ارزشیابی پایانی ترم اول مشخص می‌شود.

ساکی ادامه داد: مشاهده رفتار در موقعیت‌های واقعی و شبیه سازی شده، ارزشیابی از گروه‌های کوچک به جای ارزشیابی تک تک افراد، کار‌های میدانی کوچک با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و گزارش آن در قالب یادداشت به معلم، ارائه آنلاین (برخط) مطالب، ارائه فیلم عملکرد یادگیری مشخص می‌شود.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی افزود: توضیح و تفسیر فیلم‌های کوتاه آموزشی یا پاسخ دادن به سؤالات در خصوص آنها، استفاده از ابزار‌های خودسنجی توسط دانش آموز و گزارش آن به معلم، ارزشیابی توسط همتایان، استفاده از همکاری والدین برای نظارت بر فرایند یاددهی-یادگیری دانش آموزان و ارائه گزارش یادگیری دانش آموز به معلم از طریق تولید ویدئو و تصویر نحوه دیگری از ارزیابی عملکرد دانش آموزان است.

ساکی تاکید کرد: درصورتی که اگر معلم با تایید مدیر مدرسه تشخیص می‌دادند که امکان ارزیابی مجازی برای یک دانش اموزی وجود ندارد و امکان ارزشیابی پایانی بصورت آنلاین (برخط) فراهم نیست، معلم می‌توانست از ارزشیابی تکوینی (مستمر) در کلاس، برای تعیین نمره پایانی دانش آموزان استفاده کنند.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.