سفر به کدام شهر‌ها در ایام نوروز ممنوع است؟

حریرچی گفت: در ایام نوروز سفر به شهر‌های قرمز و نارنجی که حدود ۵۰ شهر است با خودروی شخصی ممنوع است.

ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در برنامه صبح بخیر ایران اظهار کرد: مشخص شدن شرایط سفرها  برعهده ستاد ملی مبارزه با کروناست و وزارت بهداشت مستقلا تصمیم گیری نمی‌کند.

او افزود: آنچه تاکنون مشخص شده این است که در ایام نوروز سفر به شهر‌های قرمز و نارنجی که حدود ۵۰ شهر است با خودروی شخصی و همچنین ورود و خروج خودرو‌های غیر بومی به این مناطق ممنوع است.

معاون وزیر بهداشت گفت: بیش از نیمی از شهر‌های کشور زرد هستند و افق چندانی برای کاهش آن‌ها وجود ندارد. استان‌های مسافر پذیر مثل مازندران، گیلان، گلستان، خوزستان، بوشهر و هرمزگان در شرایط زرد هم سفر به آن‌ها ممنوع است. یعنی سفر به این ۶ استان حتی با وجود رنگ زرد ممنوع است.

او تاکید کرد: همچنین اصفهان، مشهد و شیراز هم اگر زرد باشند، سفر به آن‌ها امکان پذیر نخواهد بود. البته سفر به این شهر‌ها و محدودیت‌هایی که برای آن‌ها تصمیم گیری شده درباره خودروی شخصی است.

حریرچی ادامه داد: درباره سفر با قطار و هواپیما شرایط خاص است، برای مثال هم اکنون در خوزستان سفر با هواپیما با تست پی سی آر منفی امکان پذیر است. درکل بعضی سفرها مثل انجام کار اداری و بازدید پدر و مادر و یا سفرهایی که به جاهای کنترل شده مثل هتل و … است، مشکلی ندارد.

او تصریح کرد: افرادی که بلیت سفر خود را پیش از این خریداری کرده اند اگر سفرشان  با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی صورت بگیرد، فعلا در شهر‌های زرد بلامانع است.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه ما ۴ نوع سفر داریم، گفت: گروه اول سفر با تور به هتل، گروه دوم سفر بدون تور به هتل، گروه سوم سفر با خودروی شخصی به خانه اقوام، ویلای شخصی و… و گروه چهارم سفر‌های غیر رسمی است که مردم در پارک چادر می‌زنند و یا در مدارس اسکان داده می‌شوند که این نوع چهارم امسال به کلی ممنوع است.

حریرچی  بیان کرد: ۹۰ درصد سفر‌ها مربوط به گروه سوم است. سفر گروه‌های یک و دو فعلا بلامانع است، اما با گسترش ویروس کرونای انگلیسی ممکن است جلوی آن هم گرفته شود.

او افزود: برخی بیان می‌کنند مردم با خودروی شخصی خود از در منزل  سفر می‌کنند و در ویلای شخصی خود پیاده می‌شوند؛ در پاسخ به آن‌ها باید گفت مگر چند درصد از مردم ویلای شخصی دارند، این عدد کمتر از یک درصد است. در هتل‌ها کسانی اسکان دارند که دسته جمعی و چند ماشینه می‌روند و قبل از سفر نیز خرید‌هایی دارند در حین سفر به رستوران هم مراجعه می‌کنند. کسی که برای سفر در هتل اسکان دارد قطعا در را به روی خود نمی‌بندد و تردد‌هایی هم دارد.

سفر با قطار و هواپیما تفاوتی با سایر سفر‌ها ندارد

حریرچی  ادامه داد: از حیث کارشناسی سفر با قطار و هواپیما تفاوتی با سایر سفر‌ها ندارد و ممکن است زمینه انتقال ویروس را ایجاد کند. با این وجود تصمیم گرفته ایم که درصد محدودی که سفر ضروری دارند، محدودیت نداشته باشند. درست است که مراکز اقامتی و گردشگری از کرونا و شیوع آن ضربه دیده اند، اما مهمترین بخش آسیب دیده از کرونا کادر درمان هستند.

معاون کل وزیر بهداشت ادامه داد: توصیه ما به مردم در شرایط کنونی و شیوع ویروس انگلیسی که مرگ و میر‌ها را افزایش داده، این است که سفر نروند.

او تاکید کرد: اگر مردم شیوه نامه ها را رعایت کنند شاید تا دو هفته دیگر شرایط بهبود پیدا کند و برای بالا بردن نشاط اجتماعی اجازه سفرها را به مردم می دهیم، البته سخنگوی ستاد کرونا اعلام کرده اند که مردم حتی بلیت هم رزرو نکنند.

حریرچی توضیح داد: هم اکنون در هواپیما‌ها فقط ۶۰ درصد ظرفیت مسافر پذیرفته می‌شود که نسبت به سایر کشور‌های دیگر شرایط خیلی مناسب تری داریم. اما نمی‌توان گفت که  نقض قانون در عملکرد هواپیما‌ها نیست و با این موارد برخورد می‌کنیم.

۷۰ درصد بیماران کرونایی در قرنطینه نمی‌مانند

معاون کل وزیر بهداشت درباره شرایط تست پی سی آر در هتل‌ها گفت: متاسفانه مهمترین نقطه ضعف ما این است که افراد دارای تست مثبت در خانه نمی‌مانند. بر اساس آمار وزارت بهداشت ۷۰ درصد از کسانی که تستشان مثبت شده و کرونا دارند، بیش از ۲ کیلومتر از خانه خود خارج شده اند. در قرنطینه هم به دلایل فرهنگی و هم ضعف نرم افزار‌ها مشکل داریم. کشور‌های غربی به ازای هر یک نفر یک دهم تا ۱.۲ دهم دوربین‌های چهره زنی دارند که جلوی تردد افراد آلوده به شهر گرفته می‌شود. با توجه به این مسائل ضعف در اعمال صد درصدی قرنطینه داریم.

وزارت بهداشت در تصمیم گیری برای انجام سفر‌ها تناقض گو نیست

حریرچی توضیح داد: مقابله با کرونا درسی است که کسی نمی‌داند باید با آن چگونه برخورد کند و منحصر به کشور ما هم نیست. نوسانات تصمیم گیری برای مقابله با کرونا در تمام کشور‌های جهان وجود دارد. ما تناقض گو نیستیم؛ بلکه نمی‌دانیم شرایط به چه صورتی است. برای مثال در عراق منحنی ابتلا فوق العاده عمودی است و میزان مبتلایان آن‌ها مثل خوزستان در کشور ما است.

او افزود: اگر ویروس ووهان در ۲ هفته در یک استان اوج می‌گرفت، ویروس کرونای انگلیسی در دو تا سه روز اوج می‌گیرد. اینکه امروز بگوییم مشکلی در سفر به فلان استان نیست، ولی هفته بعد به دلیل بالا رفتن شیوع سفر به آن استان هم لغو شود، تناقض گویی مسئولان وزارت بهداشت نیست بلکه مدیریت پویا و متحرک ما است.

نگران تور‌های انتخابات ریاست جمهوری هستیم

معاون کل وزیر بهداشت درباره انتخابات گفت: در انتخابات نگرانی ما از صندوق، رای گیری و حتی صف رای دهنگان نیست، بلکه نگرانی ما تور‌های انتخاباتی است. با توجه به اینکه کشور به برگزاری این مراسمات نیاز دارد مثل انتخابات و کنکور تصمیم به برگزاری با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی گرفته می‌شود.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.