تازه‌ترین اظهارات صالحی درباره مسائل نشر

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیحاتی درباره چگونگی حمایت از توزیع کتاب‌های مولفان، مکان برگزاری نمایشگاه کتاب و مدت زمان تعیین تکلیف بررسی کتاب برای صدور مجوز نشر ارائه داد.

سیدعباس صالحی در دیدار با اهل قلم و نشر که عصر 12 دی‌ماه در کتاب‌فروشی نشر مرکز برگزار شد‌، در پاسخ به سوالی مبنی بر اعلام آماده بودن شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از سوی شهرداری تهران گفت: در این زمینه گفت‌وگوهایی با رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران انجام شده، اما هنوز نامه‌ای از سوی آقای قالیباف، شهردار تهران برای آقای علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فرستاده نشده است. بنابراین اجازه می‌خواهم وقتی نامه رسمی به دست ما رسید ما هم به صورت رسمی به آن پاسخ بدهیم.
معاون فرهنگی وزیر ارشاد همچنین گفت: نمایشگاه کتاب مساله‌ای است که با اهالی نشر و تشکل‌ها نیز پیوند دارد و ما در بحث تفویض اختیارات و تشکل‌های نشر با هم‌فکری وزارت ارشاد این موضوع را دنبال خواهیم کرد و نظر این تشکل‌ها درباره برگزاری نمایشگاه کتاب و پیشنهاد شهرداری برای تصمیم‌گیری لحاظ خواهد شد.
صالحی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت ضعیف پخش کتاب به خصوص در شهرستان‌ها گفت: ما در این‌باره چند اقدام مورد نظر داریم که برخی از آن‌ها شروع شده و برخی نیز در دست اقدام است. بخشی از این اقدامات مربوط به بحث حمایت از ویترین‌های کتاب‌فروشی‌هاست که در قالب طرح کتاب‌فروشی به وسعت ایران قبلا انجام شده و مرحله دوم نیز در حال اقدام است. همچنین بحث تقویت ویترین‌های کتاب‌فروشی‌ها با دادن وام‌هایی که می‌شود در اختیار کتاب‌فروشان قرار داد در حال پیگیری است که جزئیات آن به زودی اعلام می‌شود.
او افزود: همچنین بحث ارائه تسهیلات برای تاسیس کتاب‌فروشی‌ها از مسائلی است که در بحث حمایت‌ها مورد توجه ارشاد است تا از طریق تسهیلات برای کاربری‌های فرهنگی بتوانیم به عرضه و ارائه آثار مولفان و نویسندگان کمک کنیم. مساله دیگری که در زمینه حمایت‌ها مدنظر ماست ارائه تسهیلات حمایتی در حوزه بیمه‌ها و تعرفه‌هاست که این موضوع نیز در حال پیگیری است تا هزینه‌های بالاسری حوزه فرهنگ و نشر کاهش یابد.
صالحی در بحث حمایت از طریق تعرفه‌ها توضیح داد: با همکاری نمایندگان ارشاد و تشکل‌های صنفی تا به حال در همه کارگروه‌هایی که در خصوص تعرفه‌ها شکل گرفته است، بحث لزوم ارائه تعرفه‌های کاغذ حفاظت شده و هنوز پیشنهاد افزایش تعرفه‌ها به جایی نرسیده است و ارشاد هم همچنان موضع خود یعنی مخالفت با افزایش تعرفه‌ها را دنبال می‌کند.
معاون فرهنگی وزارت ارشاد همچنین در پاسخ به سوالی درباره مدت زمان تعیین تکلیف کتاب‌ها که برای گرفتن مجوز نشر به دفتر توسعه کتاب و کتاب‌خوانی فرستاده می‌شوند گفت: متوسط ارزیابی کتاب‌ها در اداره کتاب کمتر از یک ماه است. البته مواردی مثلا کتاب‌های مشروطی یا کتاب‌هایی که باید اصلاحاتی بر روی آن‌ها انجام بگیرد تا بتوانند مجوز انتشار بگیرند ممکن است نیاز به رفت و برگشت‌ها و گفت‌وگوهایی بین ناشر و مولف داشته باشد که همین موضوع زمان را طولانی‌تر کند، ولی به طور کلی کتاب‌ها در مدت زمان زیر یک ماه و نهایتا یک ماه بررسی و نظر ارشاد درباره آن‌ها به مولف و ناشر ارائه می‌شود.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.