حجم ذخیره‌سازی گاز در ایران ۲ برابر شد

با بهره‌برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش تولید گاز، حجم ذخیره‌سازی گاز در مخزن شوریجه خراسان به‌عنوان بزرگترین طرح ذخیره‌سازی گاز خاورمیانه به ۲ برابر افزایش یافت.

همزمان با افزایش ظرفیت تولید گاز در پارس جنوبی و افزایش عرضه گاز، حجم ذخیره سازی گاز در بزرگترین مخزن زیرزمینی کشور هم در سال جاری با افزایشی نزدیک به دو برابری همراه شده است.
در طول ۹ ماهه نخست سال جاری، بیش از یک میلیارد و ۱۱۴ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در مخزن شوریجه خراسان به عنوان بزرگترین مخزن زیرزمینی کشور و منطقه خاورمیانه ذخیره‌سازی شده که حجم ذخیره گاز در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته رشدی حدود ۹۳ درصدی داشته است.
از این رو در ۹ ماهه نخست سال گذشته تنها حدود ۵۷۶ میلیون متر مکعب گاز طبیعی در مخزن زیر زمینی شوریجه خراسان ذخیره سازی شده بود.
در طول ۲۷۶ روز نخست سال جاری حدود ۱۰ میلیارد و ۹۷۲ میلیون متر مکعب گاز طبیعی از مخازن شمال شرق کشور به ویژه مخزن گاز خانگیران تولید و به پالایشگاه شهید هاشمی نژاد عرضه شده که بخش عمده ای از این گاز در مخزن شوریجه ذخیره سازی شده است.
علاوه بر این با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش تولید و عرضه گاز بیشتر به مشترکان نیروگاهی، صنایع و پتروشیمی‌ها از ابتدای سال جاری، میزان برداشت گاز شیرین از مخزن ذخیره‌سازی شوریجه خراسان هم از ابتدای سال جاری تاکنون به حدود نصف کاهش یافته است.
از این رو بر اساس آمارهای موجود، برداشت از مخازن شیرین مستقل به کمترین حد خود در ۹ ماهه امسال رسیده به طوری که این رقم از ۵۹۴ میلیون مترمکعب در سال گذشته به ۲۹۱ میلیون مترمکعب در سال جاری کاهش یافته است.
هم اکنون به طور متوسط روزانه ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب از گاز ذخیره شده در مخزن شوریجه برداشت می شود و در اوج پیک مصرف و سردی هوا تا ۱۲ میلیون متر مکعب در روز قابل افزایش است.
در همین حال علیرضا ترنج زرد مدیر تولید شرکت نفت مناطق مرکزی هفته گذشته اعلام کرده بود: مرکز تفکیک مایعات و گاز به منظور افزایش برداشت گاز از ذخیره سازی گاز طبیعی در سازند شوریجه D  تا سقف روزانه ۱۲ میلیون متر مکعب به صورت ضربتی در مدار بهره برداری قرار گرفت.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.