روحانی: به دنبال بمب هسته‌ای نیستیم/ غنی سازی ۹۰ درصد را هم می توانیم اجرا کنیم

رئیس‌جمهور گفت: هر کجا پروتکل را رعایت نکنیم دچار مشکل می شویم. باید در اسرع وقت از این پیک عبور کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور امروز(پنج شنبه) در مراسم بهره برداری از ۴ طرح بزرگ پتروشیمی، با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور، گفت: عامل اصلی، ورود ویروس جهش یافته انگلیسی به کشور است از این رو دنبال علت های غلط نگردید.

وی افزود: هفته آینده روزهای شدیدتری را در برخی از استانها خواهیم داشت و امیدواریم به زودی از این پیک خارج شویم.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از ایسنا و مهر بخوانید؛

* هر کجا پروتکل را رعایت نکنیم دچار مشکل می شویم. باید در  اسرع وقت از این پیک عبور کنیم. امیدوارم با مراعات های که مردم رعایت می کنند و  واکسنی که به دست ما می رسد، از این پیک عبور کنیم.

* امروز کلید یک واکسن است اتفاقا شرکت های خصوصی راحت تر می توانند واکسن ها را وارد کنند. ما نمی‌توانیم منتظر واکسن داخلی در تابستان باشیم.باید در اردیبهشت و خرداد که بسیار حیاتی است، از واکسن وارداتی استفاده کنیم.

 

* هر شرکتی که برای ورود واکسن کوچک ترین مشکلی دارد، به دفتر رییس جمهور نامه بنویسد. من مستقیم مسأله را دنبال می کنم زیرا در هفته های آینده براحتی می توانیم میلیون ها دوز واکسن وارد کنیم. واکسن می تواند مردم را از مرگ بخوبی مراقبت کند.

*  ما نمی‌توانیم منتظر واکسن داخلی در تابستان باشیم به همین جهت باید در اردیبهشت و خرداد که بسیار حیاتی است، از واکسن وارداتی استفاده کنیم.

*{ با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور با بیان اینکه هنوز به قله پیک فراگیری نرسیده‌ایم}: اگر جهش ویروس انگلیسی کرونا نبود ما شاهد این پیک نبودیم، اساس مشکل این است که ویروس انگلیسی از عراق وارد خوزستان و از آنجا وارد استان‌های همجوار شد و بعد به سراسر کشور راه یافت.

* همیشه مراسم‌هایی همچون عروسی، عید، سفرها، ترددها و دورهمی‌ها در شدت یافتن ویروس کرونا تأثیرگذار است به همین جهت هر جا دستورالعمل‌ها را رعایت نکنیم این ویروس شدت می‌یابد.

* در بررسی‌های شب گذشته در خصوص وضعیت شیوع کرونا در کشور، به غیر از چند استانی که شرایط سختی دارند بقیه استان‌های کشور نسبتاً شرایط قابل قبولی دارند. البته فارس در لیست استان‌های سخت بود.

*{ با اشاره به برگزاری مذاکرات هسته‌ای در وین}: همین امروز هم ما می‌توانیم غنی سازی ۹۰ درصد را اجرا بکنیم.

* ما به دنبال بمب هسته‌ای نیستیم، این شما هستید که دنبال بمب هسته‌ای بوده‌اید و همچنان هستید بنابراین این اتهام روی پیشانی شماست.

*{با اشاره به سال تولید ملی و مانع زدایی ها}: مانع زدایی ها برای ما بسیار  اهمیت دارد تا دولت تا آخرین روز و آخرین ساعت همه تلاش خود را برای به سرانجام رساندن طرح ها به کار ببرد.

*{ با اشاره به چند برنامه مهم دولت دوازدهم در یکصد روز پایانی دولت}: یکی از برنامه های مهم دولت، سلامت مردم و مساله مبارزه با کرونا است.

* در روزهای پایانی برای مبارزه با کرونا باید اقدامات ویژه انجام دهیم که بخشی از آن مربوط به واکسن می‌شود از جمله خرید و واردات واکسن در کشور و به ثمر نشستن واکسن‌هایی که در داخل تولید می‌شود تا مردم شرایطی را احساس کنند که آرامش بیشتری داشته باشند.

* چنانچه بتوانیم در سطح وسیعی یعنی به ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم واکسن تزریق شود، این زنجیره را قطع و سلامت مردم را تضمین می شود حتی اگر این ویروس باز هم باشد و جولان دهد. البته پروتکل های بهداشتی را بعد از واکسن هم باید مراعات کنیم و برای ما مهم است که توصیه های بهداشتی رعایت شود.

 

* در این یکصد روز باقیمانده، مساله مقابله جدیتر با ویروس کرونا بویژه جهش آخر آن که نوعی انگلیسی و بسیار خطرناک است را خواهیم داشت.

*برنامه دوم دولت را در یکصد روز پایانی دولت، شکستن تحریم است. الان سربازان مقدم دیپلماسی ما در وین در حال تلاش هستند و برای ما مهم نیست دشمن چه زمانی به عقل بر می‌گردد و در برابر قانون تواضع می‌کند اما یقین داریم برای آمریکا و بقیه کشورهایی که در داخل برجام بودند، راهی جز این وجود ندارد و تنها راه موجود این است که به قطعنامه ۲۲۳۱ و به توافق برجام به طور کامل عمل کنند که اگر چنین کنند بلافاصله بعد از راستی‌آزمایی هایی که زمانش خیلی طول نمی کشد به تمام تعهدات برجامی خود برمی گردیم.

* بنابراین این اظهار نگرانی که امروز در آمریکا و اروپ وجود دارد مبنی بر اینکه غنی‌سازی ۶۰ درصد را آغاز می‌کنیم و برخی نیز تعبیر می کنند که ۶۰ درصد یعنی با یک حرکت به ۹۰ درصد رسیدن، درست نیست؛ به آنچه که در سر شما است که راه را برای تولید بمب اتم هموار می کنیم، اشتباه است.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.