بازار ارزهای دیجیتال انبار باروت است

فعال بازارهای مالی گفت: بازار ارزهای دیجیتال امروز به انبار باروتی تبدیل شده است که هر لحظه امکان منفجر شدن آن با یک جرقه کوچک وجود دارد که با یک سقوط تاریخی و البته طبیعی رقم خواهد خورد.

معین صادقیان در خصوص احتمال ریزش تاریخی در بازار ارزهای دیجیتال اظهار داشت: بازار ارزهای دیجیتال امروز به انبار باروتی تبدیل شده است که هر لحظه امکان منفجر شدن آن با یک جرقه کوچک وجود دارد که با یک سقوط تاریخی و البته طبیعی رقم خواهد خورد.

وی ادامه داد: علت اینکه بازار ارزهای دیجیتال را انبار باروت توصیف می‌کنم، به دلیل اتفاقاتی است که سال گذشته در آن رقم خورده و ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار را بالا برده است.

صادقیان ادامه داد: رشد اکنونی این بازار را می‌توان با رشد تیرماه سال گذشته بورس مقایسه کرد که در ادامه و در مرداد ماه با یک ریزش تاریخی همراه بود. بنابراین سرمایه‌گذاران این بازار باید به دنبال اقدامات پیشگیرانه در این بازار باشند.

این فعال بازار سرمایه در خصوص علت‌هایی که باعث بالارفتن ریسک‌ سرمایه‌گذاری در این بازار می‌شود گفت: اولین دلیل آن چرخه زمانی است. بازارهای مالی همیشه در نوسان هستند و معمولا در سیکل‌های زمانی مختلف، رفتارهای خاصی را از خود نشان می‌دهند. اگر دوره‌های زمانی را بخواهیم بررسی و مقایسه کنیم، می‌توان انتظار یک اصلاح بزرگ را در این بازار داشت.

وی افزود: دلیل دوم این موضوع تقویت دلار است. زمانی که دموکرات‌ها انتخاب می‌شوند، دلار را تقویب و ارزش آن‌ را بالا می‌برند تا عرصه جهانی قدرت خود را برای چانه زنی در مذاکرات افزایش دهند.

صادقیان افزود: البته این موضوع باعث می‌شود که بخشی از پول‌هایی که به دنبال ورود به بازار رمز ارزها است، به بازار دلار ورود پیدا کند تا از نوسانات این بازار سود کسب کنند. از سوی دیگر در دنیای رمزارزها، معاملات شرق آسیا تعیین کننده است اما به هر حال آمریکا نیز نقش خود را در این بازار ایفا می‌کند.

وی تصریح کرد: با گسترش بیماری کرونا در دنیا باعث تعطیلی کسب و کار ها شد تا پول‌هایی که در بازارهای سنتی در حال تبادل بودند، به بازار رمز ارزها آمد تا در این بازار سود کسب کنند اما اکنون با شروع واکسیناسیون جهانی، احتمال رونق کسب و کارها وجود دارد و بنابراین پول‌هایی که به بازار ارزهای دیجیتال وارد شده بود، اکنون احتمال خروج و کوچ دوباره این پول ها به بازار سنتی مانند گردشگری وجود دارد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: مسئله بعدی که باعث احتمال ریزش رمزارزها می‌شود، رشد اقتصادی کشورها است. صندوق بین‌المللی پول پیش بینی بسیار خوبی را برای دنیا در سال ۲۰۲۱ انجام داده است که نشان دهنده رشد اقتصادی افزایشی است که این رشد نیازمند منابع مالی است. منابع مالی اکنون در بازار ارزهای دیجیتال است که در ادامه بخشی از آن خارج و به بازار سنتی وارد خواهد شد.

وی افزود: مورد بعدی که باید آن را مدنظر گرفت، قیمت‌ها است. بعد از فرازی یک فرود وجود دارد و انسان‌ها نیز با افزایش به خصوص قیمت‌ها سه واکنش نشان می‌دهند. دسته نخست افرادی است که دچار اصل فومو شده و از هول حلیم درون دیگ می‌افتند.

صادقیان ادامه داد: دسته بعدی دسته دوم کسانی هستند که اگر قیمت کالایی بالا رفته ابتدا آن را بررسی می‌کنند و معمولا تمایل خود را برای خرید از دست می‌دهند و این موضوعی است که باعث می‌شود پول‌های جدید به این بازار وارد نشوند.

وی در ادامه عنوان کرد: گروه بعدی افرادی هستند که متخصصین بازار هستند و دقیقا در نقاط مناسب خرید و فروش می‌کنند و بنابراین زمان مناسب را برای خروج از بازار ارزهای دیجیتال انتخاب می‌کنند.

صادقیان در پایان در خصوص اینکه چگونه از اصلاح پیش‌بینی شده کمترین آسیب را ببینیم گفت: در گام اول حرفه‌ای بازار شوید. اگر حرفه‌ای شوید به خوبی برای نقاط ورود و خروج تصمیم گیری می‌کنید. مسئله دوم سرمایه‌گذاری بلند مدت در این بازار است. اگر قیمت امروز بیت‌کوین را با ۱۰ سال گذشته آن مقایسه کنید، تاثیر سرمایه گذاری بلند مدت را متوجه خواهید شد. مورد آخر آن مدیریت سرمایه است. به این معنا که سرمایه‌ای را وارد این بازار کنید که بود و نبود این پول تاثیر خاصی را برای زندگی شما ایجاد نکند.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.